Innovatie

Impact uit kleurrijke flesjes: Mayoneur verovert markt en socials met verantwoorde sauzen

V.l.n.r.: Mayoneur’s mede-oprichter Geert Kranendonk, Luca Sengers van Marketing & Design en COO en Head of Retail Dion Storm. V.l.n.r.: Mayoneur’s mede-oprichter Geert Kranendonk, Luca Sengers van Marketing & Design en COO en Head of Retail Dion Storm. Foto: Mayoneur
V.l.n.r.: Mayoneur’s mede-oprichter Geert Kranendonk, Luca Sengers van Marketing & Design en COO en Head of Retail Dion Storm. Foto: Mayoneur
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

Impact maken met mayonaise? Zeker! Het jonge bedrijf Mayoneur uit Amsterdam lukt het. Met kleurrijke flesjes plantaardige sauzen verovert de onderneming sinds enkele jaren steeds meer plekken. Mede-oprichter Geert Kranendonk, COO en Head of Retail Dion Storm en Luca Sengers van Marketing & Design willen de consument overtuigen van de voordelen van plantaardige toevoegingen. Dit door ze lekkerder te maken dan ooit.

We zijn compleet plantaardig en proberen stukje voor stukje weer iets terug te geven aan de wereld

Luca Sengers

Geen ei, gluten en lactose in de sauzen van Mayoneur

Alle mayo’s moeten voor iedereen toegankelijk zijn, daarom zijn alle varianten halal, hebben ze geen genetisch gemodificeerde toevoegingen en zijn ze ei-vrij, lactose- en glutenvrij. Dat zijn niet de minst ambitieuze doelen, zo blijkt ook wanneer De Ondernemer spreekt met Luca in de Fair Future Challenge-hoek op de Impact Fair in Utrecht.

,,Dat klopt helemaal. We zijn compleet plantaardig en proberen stukje voor stukje weer iets terug te geven aan de wereld. Dat doen we door middel van het planten van bomen in samenwerking met Trees For All en het gebruik van reststromen. En in Indonesië is er 125 kilo plastic uit een vervuilde rivier gehaald. Denk ook aan citrusvezel die we halen uit de sinaasappelschillen in de sinaasappelpers die je in de supermarkt vindt. Dat doen we samen met PeelPioneers. Die vezels gebruiken wij als verdikkingsmiddel in onze sauzen.’’

Lees verder onder de advertentie

Onderneming ontstaan uit schoolopdracht

Sauzen met bijzondere smaken, mag je gerust zeggen. Luca: ,,We zijn begonnen met een avocado-mayo. De nieuwste varianten zijn de ‘Spicy Truffle’, een pittige variant van de truffelmayonaise waarmee we net even iets anders bieden, en de ‘Sweet Chili Sesam’. Steeds combineren we twee ingrediënten in een saus.’’

Korte blik in de achteruitkijkspiegel: Mayoneur is zes jaar geleden ontstaan vanuit een schoolopdracht van Geert en Glenn. De jonge mannen wilden een gezondere en duurzame saus op de markt brengen. Zo geschiedde: inmiddels is Mayoneur te vinden bij de Albert Heijn, Jumbo, Plus en Dekamarkt. ,,We focussen ons in eerste instantie echt op Nederland, maar Mayoneur is al te koop op enkele plekken in landen als Frankrijk en Spanje.’’

Lees ook: IJsmaker Goodoo wil goed doen (en nog lekker smaken ook)

Lees verder onder de advertentie

Sauzen van Mayoneur populair op social media

De sauzen van het jonge merk zijn ontzettend geschikt voor filmpjes en foto’s op Instagram en TikTok. Werkt Mayoneur daarom ook samen met bijvoorbeeld influencers en foodies? Dat klinkt als een gouden samenwerking. ,,We zijn een klein bedrijf en hebben nog weinig budget voor bijvoorbeeld een campagne met bekende influencers’’, zegt Luca. ,,Maar we zien dat veel mensen op social media vanuit hunzelf posten over ons. Dat zijn foodies, maar ook mensen die gezonder willen eten en iets meer letten op calorieën.’’

Mayoneur. Beeld: Mayoneur
Beeld: Mayoneur

Opvallend: een groot deel van Mayoneur-liefhebbers bestaat uit jonge mensen. ,,We zien bijvoorbeeld veel starters, mensen tot 45 jaar met een nieuw huis en kinderen en die vooral in de Randstad wonen en werken.’’

Lees verder onder de advertentie

Het was leuk om te zien dat onze grap werd genoemd tussen die van bedrijven als HEMA en Albert Heijn

Luca Sengers

1 april-grap mayo-mondspray gaat viral

Nog even terug naar de socials, rond 1 april ging het merk viral met een uiterst geslaagde en opvallende grap: Mayoneur zou een mayo-mondspray op de markt brengen. Onzin natuurlijk, maar de grap werd door verschillende media opgepakt. Luca: ,,We hebben voor die actie een heel plan gemaakt en ongeveer acht video’s geproduceerd en gepost. Daarmee hebben we op Instagram en TikTok zo’n 165.000 mensen bereikt. De reacties waren erg goed en het was leuk om te zien dat onze grap werd genoemd tussen die van bedrijven als HEMA en Albert Heijn. Stonden wij ertussen als heel klein bedrijf! Dat is best een groot compliment.’’

Voor meer informatie over de Fair Future Challenge zie www.fairfuturechallenge.nl

Lees verder onder de advertentie