Nee, normaal eten ze op zaterdagochtend geen gefrituurde snacks. Maar vandaag maken de vriendinnen Eva, Nicole en Suzanne een uitzondering. Ze komen net uit de sportschool en zijn op tijd aangeschoven in de rij voor de sandwichbar van Fort Negen. Wie hier een broodje kaassoufflé wil hebben, moet er op tijd bij zijn.
Nu zitten ze, nog voor half twaalf, met ieder een exemplaar van het felbegeerde broodje op schoot naast elkaar op het bankje in de Jan Evertsenstraat. ,,De rij, het geld, de hysterie op sociale media: het is het allemaal waard,” zegt Eva, voordat ze een hap neemt tegen Parool.
Foodtrend zorgt voor TikTokrij
Het broodje kaassoufflé van Fort Negen is de zoveelste foodtrend die voor een zogeheten TikTokrij zorgt in Amsterdam. Drie weken geleden nam Snackspert Eke Bosman een Instagramfilmpje op over de sandwich, die hij ‘hemels’ noemde en vijf sterren toekende. Daarna postten diverse influencers, onder wie Monica Geuze, over het broodje en was een nieuwe hype geboren.
We werden compleet overrompeld door het succes
Maarten Langeslag
Rijen zijn bij Fort Negen in Amsterdam-West overigens niets nieuws, elk weekend staat er wel een plukje mensen voor de deur te wachten om er zuurdesembrood te kopen. Toch heeft deze drukte ook eigenaar Maarten Langeslag verrast. ,,We werden compleet overrompeld door het succes,” zegt Langeslag. ,,Dat is natuurlijk fantastisch, maar het legt ook veel druk op ons team.”
Dagen en nachten doorwerken voor TikTok-hype
,,Het is een enorm bewerkelijk product. Vorige week hebben we alles op alles gezet om er zo veel mogelijk te maken. Dagen en nachten hebben we doorgewerkt. Vorige zaterdag hebben we er in minder dan vier uur zevenhonderd verkocht. Dat komt neer op bijna 3,5 broodje per minuut. Aan die vraag kunnen we onmogelijk blijven voldoen. Daar hebben we de capaciteit gewoon niet voor. Daarom hebben we besloten het aantal broodjes dit weekeinde te beperken tot 250 per dag. Vanaf elf uur zijn ze te koop en op is op.”
Het maken van deze kaassoufflé is een ingewikkeld proces, zegt Langeslag. ,,Eerst rollen we bladerdeeg – dat een dag eerder is gemixt en gelamineerd – uit over een grote tafel. Dan leggen we er stukjes vulling op. Die vulling bestaat uit een béchamelsaus met room, biologische belegen kaas en eiwitten. Als dat is gebeurd, vouwen we hem heel secuur dicht. Het broodje is een aardappelbrioche. Er komen sjalotjes bij en mayonaise met dille en wat dragon.”
Lees ook: Van Thijs Boermans tot Nicolette van Dam: deze BN’ers hebben een eigen horecazaak
Acht euro kost het broodje kaassoufflé en dat is alweer 50 cent meer dan toen de hype begon. Maar de prijs lijkt voor de mensen in de rij de minste zorg. Eline en Bas hebben de wekker deze zaterdagochtend vroeg gezet, zodat ze niet achter het net vissen. Ze hadden van het broodje gehoord ‘via Instagram’ en wilden de proef op de som nemen. ,,Ja, die ging er heel goed in,” stelt Bas tevreden vast, terwijl hij met een servetje de restjes saus uit zijn mondhoeken veegt.
Andere foodhypes, zoals de crompouce, waren vaak ronduit vies. Deze niet
Rupert Parker Brady Retaildeskundige
Iancu Parker Brady, die in de bakkerij werkt, heeft zijn vader meegenomen om het broodje te komen proeven. Ook die is goed te spreken over het broodje. ,,Andere foodhypes, zoals de crompouce, waren vaak ronduit vies. Deze niet,” zegt retaildeskundige Rupert Parker Brady.
Doorbuffelen voor TikTok-hype
In de keuken wordt intussen flink doorgebuffeld. Minder dan een half uur na opening zijn er al honderd kaassoufflés over de toonbank gegaan en de rij is er intussen niet korter op geworden. Langeslag oogt desondanks ontspannen. ,,We hebben nu twee mensen extra werken en dat gaat goed. Zo blijft het behapbaar voor het team. Straks zijn de kaassoufflé’s op en dan kiezen de meeste klanten voor een van de andere broodjes, met kimchi of aubergine bijvoorbeeld. En anders hebben ze morgen een nieuwe kans.”
Lees ook: Omzet De Bonte Koe verdubbelde door Dubai-reep, nu wil de chocolademaker weer viraal gaan