‘Bij Café Restobar Rosie in Utrecht hebben ze het eten tot in detail briljant uitgevoerd’, kopt NRC februari vorig jaar, amper drie maanden na de opening van Rosie. ‘Rosie is een hedendaagse zaak waar iedereen zich prettig voelt’, doet Gault&Millau een duit in het zakje.
De gastronomiegids doopt de restobar ook meteen tot Ontdekking van het Jaar 2023. ‘Rosie in Utrecht is een toeterdruk eetbarretje dat bijna barst van de goeie smaak’, voegt Volkskrant daar in april aan toe.
Hele jaar volgeboekt binnen één weekend
Dat de kranten zouden komen, had mede-eigenaar en topkok Jac Rijks (54), bekend van onder meer Amberes en L‘ami Jac, al voorspeld, zegt bedrijfsvoerder Yora Galjaard (27) in het AD. Ze hadden dan ook een top idee, vinden ze zelf: ,,We misten een plek in Utrecht die toegankelijk is in de zin dat je altijd binnen kunt lopen om lekker te eten en te drinken. Geen sluittijden van de keuken of borrelkaarten waar je niet zo veel mee kunt. Een plek met aandacht voor het product, waar het draait om sfeer. En dat de hele dag.”
Mensen reisden twee uur voor ons en voor de topervaring die de recensent had gehad
Yora Galjaard Mede-eigenaar restobar Rosie
Maar dat het zó hard zou gaan, hadden ze beiden nooit kunnen bedenken. ,,We kregen vier reserveringen per seconde, toen hebben we de reserveringsmogelijkheden dichtgegooid. Anders was ons hele jaar binnen één weekend volgeboekt.”
Een begin om van te dromen, zou je denken. Maar het had ook een schaduwkant. De recensies zorgden voor een groot publiek, van buiten Utrecht, dat geen idee had wat Rosie werkelijk was; namelijk een restobar. Géén fine dining. Klein, gezellig en vol. Een Parijse setting, zoals Galjaard het noemt, waar je op een houten stoel zit, dicht bij elkaar, met de muziek luid.
Details in recordtempo op orde
,,Mensen reisden twee uur voor ons en voor de topervaring die de recensent had gehad. Dát wilden zij ook. Maar uit de krantenartikelen kwam niet duidelijk naar voren dat we maar 38 man kwijt kunnen en dat je aan de bar zit”, zegt de uitbater. De klanten hadden een ander beeld in hun hoofd, wat soms zorgde voor een domper.
Dat hou je volgens Galjaard twee weken, maar niet drie maanden vol. ,,Dan breekt het je op, zeker als je sowieso pas een paar maanden open bent en de puntjes op de i er nog niet zijn.”
Lees ook: Horecaondernemer brandt gasten af na negatieve review op Google: goede tactiek of onverstandig?
De mannen werden gedwongen om hard door te werken en die details in recordtempo op orde te krijgen. ,,Ik denk dat menige zaak niet op dit punt was geweest. Ik ben er trots op dat het is gelukt, want dat hoeft echt niet altijd zo te gaan.”
Lees verder onder de foto.
Het kan ook teveel worden, zegt hij. Dat was het voor hem ook een periode. ,,Een maand of twee stond ik wel op uit bed, maar alleen omdat het moest.”
Mond-tot-mondreclame
Ook de harde reviews op Google speelden hem parten. ,,Dingen die op de man worden gespeeld, zien we regelmatig. Er is één recensie waar staat: ‘Disaster of a human being’. Dat moet over mij gaan, want ik sta altijd aan de voorkant. Als het zo erg was, waarom ben je dan niet op me afgestapt?”
Gelukkig kunnen ze inmiddels grappen maken over de slechte recensies. Ze wisten dat er licht aan het einde van de tunnel was en dat punt hebben ze nu bereikt. De avonden van Rosie zitten nog steeds altijd vol, de lunch gaat sinds de zomer stabiel. ,,Dat vinden we bijzonder. Dat is toch waar heel veel zaken lang voor nodig hebben. De mond-tot-mondreclame doet het in Utrecht heel goed, volgens mij.”
Lees ook: Personeelsproblemen in de horeca? Deze oplossingen vinden we op de Horecava
Waar in het begin 80 procent van buiten de stad en 20 procent van binnen de stad kwam, is dat nu omgedraaid. ,,Dat is veel leuker en past beter bij ons. We willen dat mensen gewoon binnenkomen, ook voor een kop koffie. Maar dan wel een goeie.”