Innovatie

Hoe Anne Pleun vecht tegen de vervuilende papierindustrie

Leestijd 2 minuten
Lees verder onder de advertentie

De notieblokken van Paper on the Rocks zijn van papier, maar dan niet van bomen. Anne Pleun legt uit: ,,Wij gebruiken landbouwafval en stenen. Als je stenen met calcium verpoederd en dan mengt met een binder in een verhittingsproces. Zo heb je geen water meer nodig en veel minder energie. Het is dus aanzienlijk duurzamer dan het traditionele papierproces. Bij het maken van papier uit landbouwafval is de footprint zo’n 67 procent kleiner dan van papier maken van bomen.” Het papier van Anne Pleun is wat gladder en het wordt niet gebleekt en is dus niet spierwit maar wat bruiner.

LVMH is een klant van Paper on the Rocks

Haar klanten komen vooral uit het buitenland. ,,We werken met internationale modemerken. Een van onze klanten is LVMH (het grootste luxemerk op het gebied van mode, parfum, cosmetica. Merken als Louis Vuitton, Dior, Sephora en Dior vallen hieronder, red). Maar ook voor een bekende band hebben we notitieblokken gemaakt.” Ze mag niet zeggen welke band, maar na wat googlen ontdekken we dat dit de band Coldplay is.

Lees ook: Hoe Anne zonder ervaring in e-commerce met Dutchies heel Europa verovert: ‘Fouten horen erbij’

Lees verder onder de advertentie

Anne Pleun vecht tegen de bestaande industrie. Je ziet vaak dat de gevestigde industrie dan gaat terugvechten om te blijven bestaan. Dat kan ze beamen. ,,Ik ben niet warm ontvangen en kreeg veel boze reacties van mensen. Maar of we het willen of niet: de industrie gaat veranderen.” Hoe ze op boze mensen reageert? ,,Simpel: ik ga het gesprek met hen aan.”

Je merkt dat mensen vasthouden aan wat ze kennen. Notitieblokken zijn geen eerste levensbehoeftes

Anne Pleun van Eijsden
Anne Pleun van Eijsden, CEO van Paper on the Rocks. Foto: PR Anne Pleun van Eijsden, CEO van Paper on the Rocks. Foto: PR
Anne Pleun van Eijsden, CEO van Paper on the Rocks. Foto: PR

De hindernissen tijdens het ondernemen

Een van de hindernissen tijdens het ondernemen was dan ook de aansluiting vinden met betalende particuliere klanten. ,,Je merkt dat mensen vasthouden aan wat ze kennen. Notitieblokken zijn geen eerste levensbehoeftes. Daarom zijn onze notitieblokken niet in de winkel verkrijgbaar, wel online.”

Onlangs kreeg Paper on the Rocks een investering van Triodos. Ook kreeg het bedrijf in 2018 kapitaal. ,,Dat hebben we gebruikt om te bouwen aan het fundament. Ook hebben we tijdens corona onderzoek gedaan naar andere lokale papiersoorten.”

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Hoe moeder en zoon met duurzame wasstrips binnen een jaar een miljoenenbedrijf bouwden

Het bedrijf van Anne Pleun bestaat nu 10 jaar. ,,We willen verder blijven groeien. We hebben nu mooie namen als klant, dat wil ik wel uitbreiden.” Lacht: ,,Ik ken nog wel leuke meer bands die notitieblokken nodig hebben.”

De natuurvriendelijke notitieblokken van Paper on the Rocks. Foto: PR De natuurvriendelijke notitieblokken van Paper on the Rocks. Foto: PR
De natuurvriendelijke notitieblokken van Paper on the Rocks. Foto: PR
Lees verder onder de advertentie