We zijn altijd al van de natuur, begint Lisette Gutker de Geus. ,,Ik las over wasstrips en wilde die wel een keertje proberen. Ik vond ze alleen helemaal niet lekker ruiken en goed schoonmaken, zo jammer. Ik sprak er met mijn zoon Sieb over. Die riep zijn broer Floris erbij en zei: dat is echt een business voor jou.” Floris, de ondernemer van de twee, reageerde op zijn moeder: ,,Goed, alleen als we het samen doen.”
Lees ook: De groeipijnen van The Lekker Company: ‘Ik wil te snel de breedte in en zie overal kansen’
Mother’s Earth’s magazijn in China
Samen gingen ze zich verdiepen in de wondere wereld van de wasmiddelen. ,, We ontdekten dat er veel plastic en schadelijke stoffen in om gaan. Niet goed voor de wereld, maar ook niet goed voor jezelf”, aldus Lisette. Ze vonden een leverancier in China die die de wasstrips kon leveren. Na flink wat getest door Lisette, want de geur was belangrijk, was het product klaar.
Floris: ,,Mensen hebben een negatief gevoel bij China als land van herkomst voor je product. Wij zijn heel open hierover. We zijn er zelf geweest om de fabriek en het magazijn te bezoeken en ik kan je verzekeren dat hun werkwijze ethisch is en in lijn met de waardes die wij als bedrijf nastreven. We zijn een internationaal merk en wij hebben besloten om wereldwijd impact te maken in plaats van alleen lokaal. Vanuit ons magazijn kunnen we overal in de wereld dezelfde levertijden bieden en de CO2-uitstoot compenseren. Daarom is China verreweg de beste keuze.”
Mensen hebben een negatief gevoel bij China als land van herkomst voor je product. Wij zijn heel open hierover
Het eerste contact met China was in juli 2023, daarna ging het rap. In december werden de eerste wasstrips verkocht. Floris: ,,Dat is de kracht van social media.” Op de posts op hun Instagram-account, met bijna vijftigduizend volgers, is Lisette vaak zelf het model. ,,Het moet vertrouwen uitstralen. We krijgen van onze klanten ook te horen dat we betrouwbaar overkomen.” Floris vult aan: ,,Mijn moeder is heel goed in het overbrengen van onze boodschap, daarom hebben we niet voor een ander model gekozen.”
Mother’s Earth haalt goede doelen uit de waskosten
Lisette is naast model en tester van de producten ook degene die langs goede doelen gaat. Van elke aankoop van een wasstrip gaan er namelijk vijf sheets naar een goed doel. ,,Ik ben bijvoorbeeld al langs geweest bij het asiel, Stichting AAP en een huis waar vrouwen in nood worden opgevangen. Ze zijn nu helemaal uit hun waskosten en dat geld kunnen ze weer ergens anders voor gebruiken.”
We hadden altijd al een goede band, dit versterkt het alleen maar. We lachen samen ook echt wat af
Floris houdt zich als ceo bezig met de dagelijkse gang van zaken. ,,Bij elke stap denk ik denk in ‘wie’ in plaats van ‘hoe’ en het boek van Dan Sullivan (Who Not How, red.) inspireerde me daarvoor. Je kunt namelijk niet alles alleen doen. Ik houd me bezig met de business, maar sparren en belangrijke beslissingen nemen doe ik samen met mijn moeder.” Het team van Mother’s Earth bestaat naast moeder en zoon uit zo’n dertien freelancers. Van klantenservice tot marketing. De verzending en social media worden geoutsourcet. Het bedrijf heeft bovendien geen kantoor, alles wordt digitaal geregeld.
Lees ook: Rituals gaat 10 procent van winst aan goede doelen doneren: ‘Impact maken buiten bedrijf om’
Op de vraag of hij ooit had gedacht om met zijn moeder samen aan het roer van een miljoenenbedrijf te staan moet hij lachen. ,,Nee, dat had ik nooit voorspeld. Het is mooi om samen te werken. We hadden altijd al een goede band, maar dit versterkt het alleen maar. We lachen samen ook echt wat af.”
Mother’s Earth heeft 30.000 klanten
De groei van Mother’s Earth ging hard. Op de site is te lezen dat het bedrijf meer dan dertigduizend klanten heeft. Dagelijks zijn er tweehonderd tot driehonderd orders. Klanten komen nu vooral uit Nederland en België die via social media worden bereikt. Je kunt de strips online eenmalig bestellen (á 0,42 cent per wasje), maar een abonnementsvorm is goedkoper (á 0,21 cent per wasje). ,,We hebben ons eigen geld gebruikt, het liefst ondernemen we op deze manier zolang dat kan. Het geeft vrijheid en dat vind ik belangrijk.” Exacte cijfers worden niet bekend gemaakt, maar Floris laat wel doorschemeren dat de miljoenenomzet al bereikt is. ,,Het gaat ons niet om de winst, maar meer om de impact die we maken. Ik heb meer bedrijven gehad die snel zijn gegroeid, maar ik miste daarin de meaning. Het zou mooi zijn als meer bedrijven zo ondernemen.”
In het begin zat ik zelf midden in de nacht mailtjes te beantwoorden met zo’n blauwlichtbril op
Snel groeien is goed, maar soms kan er dan ook weleens wat misgaan. ,,We profileren ons als een plasticvrij merk. De eerste verzendingen liepen echter via een partner die de wasstrips in een grote plastic zak verzond. Dat leverde wat ontevreden klanten op. Nu verzenden we in een biologisch afbreekbare verpakking die gemaakt is van hernieuwbare bronnen zoals maïszetmeel en suikerriet. Deze verpakking wordt op natuurlijke wijze afgebroken in het milieu. Toen we meteen veel bestellingen kregen, moest de klantenservice groeien. Toen dat in het begin nog niet lukte, zat ik zelf midden in de nacht mailtjes te beantwoorden met zo’n blauwlichtbril op”, lacht Floris.
De wasstrips van Lisette en Floris Gutker de Geus zijn verkrijgbaar in de webshop
De wasstrips zijn vooralsnog alleen via de website verkrijgbaar. ,,Als het moment daar is staan we ervoor open om met een supermarkt in zee te gaan.” En dan liever een winkel als Ecoplaza of Albert Heijn? ,,Goede vraag. We willen dat de wasstrips voor iedereen toegankelijk zijn, daarom is Albert Heijn een logischere keuze.” Lisette vult aan: ,,We willen het opnemen tegen de grote merken door ons te onderscheiden. We zijn een beter product, plasticvrij, zonder schadelijke stoffen en steunen goede doelen.”
We willen wereldwijd de grootste worden en de grootste impact maken. Onze site om te verzenden door de hele wereld is al live
Momenteel bestaat de lijn uit wasstrips met de geur lentebloesem en eentje zonder geur. De komende tijd worden er nieuwe geuren gelanceerd. Ook komen er strips voor de vaatwasser aan. Lisette: ,,We zijn nu een allesreiniger aan het testen. Ons doel is om het hele huishouden met onze plasticvrije producten te coveren.” Floris vult aan: ,,En wereldwijd de grootste worden en de grootste impact maken. Onze site om te verzenden door de hele wereld is al live.”
Lees ook: My Jewellery breidt uit naar Parijs: met deze strategie wil Sharon Hilgers Frankrijk veroveren