Nieuws Innovatie
40 miljoen euro investeringsgeld Lightyear, eerste levering op komst
Een geweldige investeringsronde voor Lightyear. De Noord-Brabantse pionier met auto's op zonne-energie heeft liefst 40 miljoen euro ontvangen en kan daarmee toewerken naar de eerste leveringen van het innovatieve model Lightyear One. Het ziet ernaar uit dat de eerste klanten hun auto aan het einde van het jaar in ontvangst kunnen nemen.

De eerste leveringen van de Lightyear One zullen aan het einde van dit jaar plaatsvinden. Foto: Lightyear
De investeringen laten het vertrouwen zien in de toekomstige markt voor elektrische zonneauto’s en de technologie die daarvoor door Lightyear is ontwikkelt. Het bedrijf van Lex Hoefsloot brengt elektrische voertuigen naar de markt die extreem efficiënt zijn. Daarnaast integreert Lightyear zonnecellen in het dak en op de motorkap waarmee deze zichzelf oplaadt en nog verder onafhankelijk wordt van het elektriciteitsnet.
- Ceo Lex Hoefsloot van Lightyear was onze eerste gast in de videoserie 'Werkverkeer'. Hij vertelde destijds over zijn bedrijfsaanpak, plannen en groeikansen. En jawel, ook toen al was Lightyear op zoek naar een 'ontzettend ambitieuze, welwillende investeerder'. Bekijk de video hieronder.
Lightyear in laatste fase van de selectie voor een productiepartner
Het bedrijf, gevestigd op de Automotive Campus op Brainport Eindhoven, is sinds 2016 actief. In de zomer van 2019 is het eerste model - de Lightyear One - wereldwijd aangekondigd en de eerste leveringen aan klanten vinden dus dit jaar nog plaats. Dit in een exclusieve oplage van 946 stuks. Op dit moment zit Lightyear in de laatste fase van van de selectie voor een productiepartner.
,,Gesteund door de gunstige marktcondities en het succes van deze ronde verkennen we de mogelijkheden van een beursnotering", zegt Hoefsloot. ,,Dit om de ontwikkeling van het volgende model voor de massamarkt te versnellen. Met de investeringsronde werken we op volle kracht toe naar de eerste leveringen aan het einde van dit jaar. Een belangrijk moment waar we erg naar uitkijken. We zijn dankbaar voor alle nieuwe investeerders die we aan boord hebben”.
Lees ook: Twee nieuwe investeerders voor Lightyear
Het netwerk van investeerders en kopers achter Lightyear bestaat uit verschillende succesvolle Nederlandse ondernemers en families. Anne-Marie Rakhorst (voormalig zakenvrouw van het jaar en oprichter van het platform Duurzaamheid.nl), Jaap Korteweg (De Vegetarische Slager) en Henri de Jong (Mijndomein).
Dit is de missie van Lightyear
Schone mobiliteit voor iedereen ter wereld beschikbaar maken, dat is het streven van Lightyear. Het bedrijf ontwikkelt elektrische auto's met een energiezuinig ontwerp en geïntegreerde zonnepanelen. Zo kunnen bestuurders afhankelijk van het klimaat jaarlijks tot twintigduizend kilometer op zonlicht rijden. Het team achter Lightyear bestaat uit 120 medewerkers. Het is een mix van jong talent en mensen met ervaring in de automobielindustrie, waaronder voormalige werknemers van Tesla, McLaren en Ferrari.
Het toonaangevende tijdschrift TIME noemde de Lightyear One één van de '100 beste uitvindingen' van 2019.