Aangeboden door Authic.io

Branded Content Innovatie

Authic haalt elke drempel om een NFT te kopen weg

In september vindt de officiële lancering van Authic.io plaats: de eerste exclusieve NFT-marktplaats van Nederland. Hier staan kwaliteit en gebruiksvriendelijkheid centraal, zegt medeoprichter Wouter Kloosterman. „Authic hield gedurende de TEFAF de eerste NFT-expositie van Nederland in het Michelinster-restaurant Beluga.”

Crissy Mulder 21 juli 2022

Foto oprichters authic

First things first, wat zijn NFT’s precies? Een NFT is een Non-Fungible Token: een niet- inwisselbaar, onvervangbaar digitaal eigendomscertificaat. Ook wel: een klein stukje code in een blockchain (openbare database) waarmee je aantoont dat jij de eigenaar bent van een digitaal item, zoals een foto, audiobestand of kunstwerk. Deze code is vaak gekoppeld aan een persoonlijke digitale cryptoportemonnee (wallet).

Strenge selectie door curatoren

Precies een jaar geleden, startten Wouter Kloosterman, Lemar Bachtiar en Tat Luat Nguyen Authic.io: een exclusief gecureerd platform voor de verkoop van NFT's, met de focus op het hoge segment voor digitale kunst. „Wij presenteren alleen gecureerde kunst. Dat wil zeggen dat curatoren onze digitale kunstwerken beoordelen op verschillende criteria. Er wordt bijvoorbeeld gekeken naar het trackrecord van de kunstenaars. Zit de kunstenaar al lang in de industrie? Is zijn kunst consistent? En is de kwaliteit, zoals resolutie, hoog? Pas wanneer de kunstenaar door de curatie komt, wordt er in samenwerking met onze curatoren een collectie samengesteld. Op die manier waarborgen we de hoge kwaliteit.”

„Onze NFT’s zijn niet alleen bijzonder om te bezitten, maar ook nog eens schaars en dus een goede investering”

Wouter Kloosterman, bedenker en oprichter Authic.io

Ook interessant: de focus ligt op one of ones. Dat houdt in dat er van de meeste NFT’s die je op Authic vindt slechts een paar, maximaal vijf, exemplaren beschikbaar zijn. „Daardoor zijn onze NFT’s niet alleen bijzonder om te bezitten, maar ook nog eens schaars en dus een goede investering.”

De eerste gecureerde NFT-collectie van Nederland

Tijdens de TEFAF in Maastricht organiseerde Authic, in samenwerking met het Michelinster-restaurant Beluga, de eerste NFT-galerij. Uit de zeshonderd aanmeldingen selecteerden de curatoren tien kunstenaars. Hun werken stonden tentoon en vormen tevens de eerste gecureerde NFT-collectie van Nederland. De collectie bestaat uit internationale toppers, zoals de Belgische kunstenaar Jonas Leriche met zijn werk: ‘Transhuman Romance’. „Leriche zoekt bewust de grens op tussen wat artificieel en authentiek is. Transhuman Romance laat het publiek zich afvragen hoe het zou zijn om vermaakt te worden door een cyborg-geisha? Wat is authentiek? Wat is kunstmatig? Is het niet ons lot om deze verouderde dichotomie te overstijgen? Hij gebruikte het lichaam van de vrouw als een menselijke canvas. Het kostte achttien uur om de vrouw te beschilderen. Vervolgens werd ze gefotografeerd en digitaal bewerkt tot een prachtig kunstwerk.” Dit kunstwerk is nu beschikbaar op Authic.io.

Mode, technologie en hyper surrealistische plastic modellen

Een tweede exposant is 3D-kunstenaar Jason Ebeyer, met zijn werk ‘Soft Escape.’ „Ebeyer staat bekend om zijn sensuele artwork en produceerde werk voor niemand minder dan Madonna en Doja Cat. Daarnaast werkte hij samen met Vogue Italia, Tom of Finland, en Steven Klein. In zijn werk combineert hij elementen van mode en technologie met hyper surrealistische plastic modellen. Soft escape is een knipoog naar de schoonheidsnorm van sociale media en de belevingswereld van de digitale generatie.”

„Wat is authentiek? Wat is kunstmatig? Is het niet ons lot om deze verouderde tweedeling te overstijgen?’

Wouter Kloosterman, bedenker en oprichter Authic.io

Sunshine Royale Motel van Michel Mölder

Eind september gaat niet alleen het platform (officieel) live, maar ook de collectie ‘Sunshine Royale Motel’ van Michel Mölder. „Deze serie bestaat uit tien verschillende ‘cinemagraphs’ met verschillende bekende Nederlanders zoals Humberto Tan, Barrie Stevens, Isa Hoes en Jody Bernal. Een cinemagraph is een mix van foto en video. In deze serie gaat het om afbeeldingen waarin alles stilstaat. Enkel subtiele, verrassende en bewegende elementen brengen ieder beeld tot leven. Die bewegingen vormen samen een loop, waardoor je als kijker niet ziet wanneer de beweging begint of eindigt. Zo blijf je kijken naar het kunstwerk. Ook interessant: de setting waarin de beelden zich bevinden betreft een digitaal motel, dat Mölder volledig zelf ontwierp.”

NFT’s kopen? Daar hoef je bij Authic niet technisch voor te zijn

Hoe inspirerend dit ook allemaal klinkt, voor veel mensen blijven NFT’s ‘ongrijpbaar’ en daardoor lastig te begrijpen. Daarom richt Authic zich, naast een gecureerde NFT-kunstcollectie, vooral ook op toegankelijkheid. „Wij willen iedere drempel om een NFT te kopen, wegnemen, zodat ook mensen zonder technische kennis bij ons terechtkunnen voor authentieke kunst. Zo kun je op Authic.io nu al heel eenvoudig met IDEAL en binnenkort zelfs zonder crypto betalen. Daarnaast kun je jouw cryptoportemonnee binnenkort bij ons door een externe partij laten beheren. Dan heb je dus helemaal geen kennis meer van techniek of crypto ’s nodig om een toffe NFT te kopen.’

B2B-module voor galerijen, musea en andere ondernemingen

Volgens Lemar Bachtiar (CFO en medeoprichter) is erbinnen, maar vooral ook buiten de kunstwereld een steeds grotere vraag naar manieren om NFT’s te gebruiken. De meeste partijen hebben echter niet de technische expertise en ervaring in het ontwikkelen van een NFT-marktplaats. Om die reden bouwt Authic momenteel een B2B-module voor galerijen, musea en andere ondernemingen (uit de kunst-, sport-, ticket- en mediawereld), genaamd Authic Suite. „Deze module stelt hen in staat eenvoudig en veilig een eigen marktplaats voor NFT’s op hun website te plaatsen.” Authic is momenteel bezig met een nieuwe financieringsronde om deze B2B-module zo snel mogelijk op de markt te krijgen.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers. Actie: ontvang nu €100,- gratis advertentietegoed voor DPG Direct.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws