Aangeboden door CM.com

Branded Content Innovatie

Zo maakt CM.com van de Dutch Grand Prix de ultieme fan-beleving

Brullende motoren, de geur van smeltend rubber en tribunes vol uitzinnige Oranjesupporters; Nederland maakt zich op voor de Dutch Grand Prix in Zandvoort. Voor Jeroen van Glabbeek, CEO van CM.com uit Breda, is het grootste event in de Nederlandse geschiedenis de perfecte plek om organisaties en bezoekers te laten ervaren waar zijn bedrijf toe in staat is.

Lisa Hartog 30 augustus 2022

Jeroen van Glabbeek cmcom zandvoort

Jeroen van Glabbeek, CEO van CM.com: 'we kijken naar de manier waarop technologie het leven van mensen kan verrijken'.

Als jeugdvrienden introduceerden Jeroen van Glabbeek en kompaan Gilbert Gooijers (COO) eind jaren ‘90 een SMS-service voor bezoekers van clubs en discotheken in de Benelux. Club Message (CM.com), noemden ze het. ,,Gilbert en ik waren twintig. We kenden elkaar al vanaf de middelbare school en studeerden daarna allebei Technische Bedrijfskunde in Eindhoven. Gilbert was DJ in verschillende discotheken en ik was druk met computers en technologie bezig. Samen kwamen we op het idee een berichtenservice te starten voor clubs en discotheken. In die tijd had je namelijk alleen nog maar flyers. Dat kon anders, vonden wij. Vroeg in de jaren negentig hadden we namelijk al het gevoel dat die mobiele telefoon wel eens heel belangrijk zou kunnen worden; een soort afstandsbediening van je leven.’’

'Onze rol was al snel helder, namelijk een unieke, high end fan-beleving creëren door middel van data-driven communicatie'

Inmiddels, 23 jaar later, is CM.com een beursgenoteerde multinational, actief in 118 landen. Jullie zijn visionairs!

,,Nee hoor. We zijn vooral erg nieuwsgierig aangelegd en durven ons te verwonderen en vragen te stellen. Ik vind het ook heel leuk om op die manier naar de wereld en technologie te kijken. Of liever: te kijken naar de manier waarop technologie het leven van mensen kan verrijken.’’

Een van de grote namen in jullie portfolio is de Dutch Grand Prix, waarvan jullie sinds 2019 partner zijn. Hoe is die samenwerking ontstaan?

,,Door de jaren heen hebben we veel voor grote festivals en evenementen gewerkt. Toen ik Bernhard van Oranje, eigenaar van het racecircuit in Zandvoort sprak, is het balletje gaan rollen. Hij had het plan een Dutch Grand Prix te organiseren en geloof me, dat is nogal ambitieus. Hij had direct mijn aandacht, want voor gewaagde ideeën sta ik altijd open. We zijn al heel vroeg in het proces ingestapt en zaten samen aan de tekentafel om dit enorme evenement gestalte te geven. Onze rol was al snel helder, namelijk een unieke, high end fan-beleving creëren door middel van data-driven communicatie.’’

Van Glabbeek over de Dutch Grand Prix op het CM.com circuit in Zandvoort: 'Onze rol was al snel helder, namelijk een unieke, high end fan-beleving creëren door middel van data-driven communicatie'.

Is dat ook de kern van CM.com?

,,Ja. Ons doel is de conversatie tussen merk en consument te faciliteren, herkenning te creëren en de stem van de consument te laten horen. We ontwikkelen interactieve tools voor communicatie, ticketing en betaaloplossingen, waarmee bedrijven efficiënter en gerichter kunnen converseren met (potentiële) klanten. Alle mogelijke kanalen worden daarbij geïntegreerd, afhankelijk van waar de doelgroep van de klant zich bevindt. Dat kan Whatsapp zijn, Instagram Message, een chatbot of gewoon per e-mail.’’

'Met techniek willen we het leven van mensen makkelijker maken, mooier zelfs. En die techniek staat niet los van de mens, ze versterken elkaar juist'

Waarom past CM.com als bedrijf zo goed bij een merk als de Grand Prix? Waar zit de klik?

,,We delen dezelfde ambitie en mentaliteit. Beiden zoeken we de grenzen op van het (on)mogelijke, van snelheid, maar vooral van de symbiose tussen mens en techniek. Je wint de Grand Prix niet met de beste bolide, maar ook niet met de beste coureur; het is een samenspel van de twee. Bij CM.com geldt hetzelfde. Met techniek willen we het leven van mensen makkelijker maken, mooier zelfs. En die techniek staat niet los van de mens, ze versterken elkaar juist. En in Zandvoort zorgt dat samen voor de beste klantbeleving ooit.’’

Voor welke merken ontwikkelen jullie deze tools nog meer?

,,Van Coca Cola tot KWF, Corendon en Albert Heijn; je kan het zo gek niet bedenken. Er zijn steeds meer merken die de toegevoegde waarde zien van een duurzame relatie met hun klanten. En omgekeerd geldt hetzelfde: consumenten hebben steeds meer behoefte aan persoonlijke communicatie, vertrouwen en vastigheid.’’

Lees ook: CM.com neemt Building Blocks over; vierde overname in een jaar tijd voor chatleverancier

Van studentikoze ondernemers naar beursnotering en naamgever van circuit Zandvoort; zit hier een trots man?

,,Welnee, zo zit ik niet in elkaar. Ik geniet vooral van het werk wat ik doe en wat we voor elkaar krijgen met de technologie die we maken. Je ziet letterlijk dat evenementen zoals de Grand Prix aan waarde winnen omdat we er data-driven naar kijken. Het zijn allemaal kleine elementen die een evenement next level kunnen maken. En Gilbert en ik zijn niet de enigen die daarvan genieten, die drive en het plezier zit in onze hele organisatie.’’

Eerder was CMO Mark Appel van CM.com co-host in De Ondernemer Live, de wekelijkse kijkradio-uitzending op New Business radio en YouTube. Hij sprak er onder meer met Wilfred Scholman (Oracle), Merijn Zeeman (Team Jumbo-Visma), Jan Lammers en Rick Winkelman. Kijk mee, hieronder:

&t=1467s

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met CM.com.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.