Aangeboden door De Tuinderij
Branded Content Innovatie
Rick van Mil van De Tuinderij: “De nostalgische setting en de bijzondere activiteiten maken ons uniek”
Bij De Tuinderij in het Westland ben je aan het juiste adres voor een compleet team- of bedrijfsuitje. In de voormalige bloemenkas vind je hilarische activiteiten in een nostalgisch decor. Rick van Mil (36) runt, in navolging van zijn vader, het bedrijf met een enorme dosis optimisme.

De Tuinderij, Winnaar Zilveren Award van ANWB 'Leukste uitje van Zuid-Holland 2023'. Foto: Bart Hoogveld
In de grote kas van De Tuinderij moet je niet gek opkijken als er opeens een gemotoriseerde wc-pot voorbij scheurt. Of als een groepje fanatiek strijdt om de eerste plaats tijdens een scootmobielrace. De Tuinderij biedt volop gelegenheid voor dit soort groepsactiviteiten en mede-eigenaar Rick van Mil (36) hoort regelmatig hoe gasten het naar hun zin hebben. ,,Vooral dames kunnen er wat van. Hun gegil en gelach is vaak aan de andere kant van het bedrijf te horen,” zegt hij lachend.
Op de grens van het Westland en Midden-Delfland, pal aan het water, staat het bedrijf van Van Mil. Een grote kas die ooit volstond met Bouvardia-bloemen, maar sinds 2010 onderdak biedt aan recreatieve feestlocatie De Tuinderij. Het is de plek voor een complete en unieke dag, voor bedrijven en particulieren, en bovendien een echt familiebedrijf: Rick van Mil runt het samen met zijn jongere broer Ruud en zijn achterneef Ivo, sinds Rick’s en Ruud’s vader Joop het bedrijf in 2016 aan hen overdroeg.
Rick van Mil: ,,Mijn vader is 25 jaar actief geweest in de glastuinbouw. Hij besloot het roer om te gooien en aan de slag te gaan met zijn grote jeugdliefde: brommers. Toen is hij Solex tours gaan organiseren door het Westland. Ik studeerde destijds aan de Middelbare Hotelschool en verzorgde al snel naast mijn studie de buffetten en barbecues voor de gasten. Uiteindelijk ben ik na een volgende studie, HBO Facility Management, me volledig op het ondernemerschap gaan richten.”
Plankgas door de kas met de scootmobielrace. Foto: De Tuinderij
Multinationals, MKB en particulieren
In de loop der jaren breidde het bedrijf uit met meerdere activiteiten naast de Solex tours. En met de nieuwe, huidige locatie in De Lier werd De Tuinderij een bekende evenementenlocatie waar mensen van heinde en verre op af komen. Zo organiseerde televisieprogramma Boer zoekt Vrouw in 2015 een speeddatesessie met boer David vanuit het kassencomplex en Louis en Truus van Gaal vierden er ooit hun familiedag.
Het publiek van De Tuinderij bestaat voor 30 procent uit particulieren en 70 procent zakelijke markt. Onder meer multinationals als Philips, Unilever en verschillende ministeries uit Den Haag hebben hun teambuildingsdagen bij De Tuinderij gehouden, maar ook veel MKB-bedrijven komen langs. Hoe ziet zo’n dag eruit? ,,Vaak begint het programma ’s ochtends met een ontvangst met koffie, thee en gebak. Dan is er gelegenheid tot vergaderen in één van onze daarvoor geschikte ruimtes, met aansluitend een verzorgde lunch. In de middag is het dan tijd voor een leuke binnen- of buitenactiviteit met aansluitend een buffet of barbecue.”
Het activiteitenaanbod van De Tuinderij is enorm te noemen. Van een tocht met oude Volkswagen Kevers tot een ronde door de polder op een E-Kickbike: een elektrische step. Binnen is er ook voldoende te doen: de wc-potrace en ‘Plankgas door de Kas’ – een estafetterace met scootmobiels – zijn de populaire opties, zegt Van Mil.
Het unieke van De Tuinderij is dat dit alles op één locatie gebeurt. Van het eigen parkeerterrein met 180 gratis plaatsen, tot de groepsactiviteiten en het buffet na afloop. ,,En dan is er nog de sfeer, laten we die niet vergeten,” zegt Van Mil. ,,Wij hebben in onze huiskamers de nostalgische sfeer van de jaren zestig gerealiseerd. Ken je die tv-serie Toen was geluk heel gewoon? Dat decor ongeveer. De mobiele telefoons van onze gasten komen niet zo vaak boven tafel - er wordt hier eerder gezellig met elkaar gekletst of een potje tafeltennis gespeeld.”
Solex Tour door het Westland. Foto: De Tuinderij
Winnaar ANWB-award ‘leukste uitje’
De slogan van De Tuinderij, ‘Gewoon. Uniek’ is niet toevallig gekozen, vertelt Van Mil. ,,Wij zijn als team heel benaderbaar, gewoon en gastvrij. Maar tegelijkertijd zijn de setting en de activiteiten uniek.” Dat was ook de ANWB opgevallen. Zij reikten onlangs de Zilveren Award uit aan De Tuinderij als ‘Leukste uitje van Zuid-Holland 2023’.
De positieve, enthousiaste houding van Rick van Mil is aanstekelijk. Toch kent hij als mens en ondernemer ook tegenslagen: in 2019 overleed zijn vader aan een spierziekte; hij was pas zestig jaar. Daaroverheen kwam ook nog de coronacrisis die het bedrijf hard raakte. Van Mil: ,,Dat waren lastige jaren. Maar mijn optimistische levensinstelling en doorzettingsvermogen is onveranderd. Mijn vader overleed te vroeg, maar hij heeft wél geleefd voor iemand van 90; zo actief was hij altijd. En ook bij De Tuinderij hebben we nu weer goede en drukke jaren achter de rug. Dus ik zou zeggen: je weet nooit hoe oud je mag worden, onderneem leuke dingen en geef om elkaar. Maak een feestje van je leven.”
Bekijk het volledige aanbod van De Tuinderij op www.detuinderij.nl.