Nieuws Innovatie

CEO Periscope: 'Interactie is onze kracht'

Periscope is in no-time uitgegroeid tot hét live-videokanaal. ,,Twitter laat in 140 tekens zien wat er gebeurt in de wereld - wij doen hetzelfde met video'', aldus bedenker Kayvon Beykpour in het AD.

David Bremmer | Foto: Christian Charisius / DPA 10 juni 2016

Beykpour CEO Periscope

Het is een regelrecht succesverhaal: de enorme opmars van de live-videoapp van Periscope. Grote man achter de app is de pas 28-jarige ceo en co-oprichter Kayvon Beykpour. Samen met zijn maat Joe Bernstein bedacht Beykpour de live-videodienst op een namiddag in 2014 . ,,We wilden iets bouwen waarmee je op elk moment kan zien wat er elders in de wereld gebeurt, gewoon via de smartphone'', vertelt Beykpour, die vorige week even in Amsterdam was voor de start-upweek van Neelie Kroes.

Het project krijgt vorm als de vrienden een vakantie naar Istanboel boeken, waar ineens rellen op het Taksimplein losbarsten. ,,Ik dacht: is het wel veilig? Je ziet het geweld op CNN en leest erover op Twitter. Maar of het ook onrustig is in de straat waar mijn hotel is, wist ik niet. Met al die miljoenen smartphones en snelle netwerkverbindingen moeten wij iets kunnen creëren waarmee dat mogelijk is.''

TwitterBeykpour en Bernstein ontwikkelen een prototype, maar nog voor Periscope gelanceerd kan worden, hangt Twitter aan de lijn. Of hij kan komen praten. Beykpour - zoon van Iraanse immigranten - hoeft slechts kort na te denken. ,,De missie van Twitter en die van ons is vrijwel identiek. Zij laten zien wat er gebeurt in de wereld via 140 tekens, wij doen dat met video. Het was een no-brainer.''

Een maand voordat Periscope live gaat, is daar plots Meerkat. In korte tijd genereert de concurrent een enorme buzz.

Hoe lastig was het dat Meerkat eerder lanceerde?,,Achteraf is het een zegen gebleken. Door Meerkat had iedereen het over live-video en hoefden we niet meer uit te leggen waarom het interessant is. Wat ons betreft was er geen strijd, we wisten van hun bestaan.''

Periscope werd de winnaar. Hoe lukte jullie dat?,,Kijk, we zijn nooit gestart met het doel de eerste live-videoapp te zijn. Dat zijn we namelijk niet, er waren al allerlei andere. Periscope is een succes, omdat wij beter hebben nagedacht hoe je het goed doet. Periscope voelt zeer interactief en intuïtief, dat is onze kracht.''

Ruim een jaar na de lancering blijkt Periscope geen eendagsvlieg. Waren er begin dit jaar 100 miljoen uitzendingen opgestart, in april waren dat er al dubbel zoveel. In totaal is er al 111 jaar aan live-video gekeken door Periscopevolgers, maakte Beykpour recent bekend.

Onder die streams zitten spraakmakende items, zoals van Bild-reporter Paul Ronzheimer. Hij reisde met een groep Syrische vluchtelingen van Kos naar Duitsland. Het leverde hem een European Newspaper Award en 33.000 volgers op Periscope op.

Ben je verbaasd over de snelle groei?,,Nee, want live-video heeft een kracht die gewone statische tv niet bezit. Periscope is bovendien voor bijna alles te gebruiken: nieuws, sport, entertainment. Ik zie Nederlandse voetbalteams op Periscope, de Spaanse politie traint hun SWAT-teams ermee, en John Mayer gebruikt het voor een jamsessie.''

Maar er is ook controverse. Een meisje uit Ohio filmde de verkrachting van haar vriendin en afgelopen maand streamde een 19-jarige Française haar zelfmoord met Periscope.

Hoe reageer je op excessen?,,Net als het internet zelf, kunnen mensen ons platform voor positieve én negatieve dingen gebruiken. Die zelfmoord is bijzonder tragisch, we werken volledig mee aan het onderzoek.'' Of zoiets te voorkomen is? ,,Die vraag stellen we ons wel. Gelukkig lopen bij Twitter teams rond die zich met zulke problemen bezighouden.''

Komende tijd is Beykpour druk bezig met het uitbouwen van Periscope. Door de groeiende populariteit is het een kunst op zich om gebruikers te wijzen op video-streams die zij mogelijk leuk vinden. De videodienst krijgt daarom allerlei nieuwe snufjes. Zo kunnen gebruikers binnenkort per stad zoeken wie met Periscope aan het filmen is. Wat al ingevoerd is: bezitters van een GoPro actiecamera of een drone kunnen de beelden livestreamen. Verder zijn video's nu onbeperkt te bewaren in plaats van 24 uur.

Vraag is wel of de dienst niet te veel leunt op eigenaar Twitter. De microblogdienst heeft het al geruime tijd lastig: de groei lijkt eruit, ook slaagt Twitter er maar matig in om geld aan advertenties te verdienen. Bij dat laatste kan Periscope helpen, want steeds meer adverteerders kiezen voor reclamecampagnes waarbij op Twitter wordt verwezen naar video's op Periscope.

Remt Twitter jullie groei niet?,,Nee, want mensen kunnen ook zonder Twitter een account nemen. Ik zie enkel voordelen: we hebben ons eigen platform, maar ook de superpower van onze eigenaar. ''

Tegelijk zetten Facebook en Google ook in op live-video.,,Wij laten ons niet gek maken. Zolang we erin slagen onze gebruikers het beste product te geven, maakt het niet uit of Facebook en Google in dezelfde vijver vissen. Sterker: dat is juist goed. Hoe populairder live-video, hoe beter de software, de smartphones en de netwerken.''