Het gaat om de Lokettaria, een onbemande verkooplocatie die zelf snacks met een broodje en saus kan bereiden en verkopen via de loketautomaat. Door gebruik van kunstmatige intelligentie berekent deze machine zelf of er voldoende voorraad voor de hele dag is, of de loketautomaten voldoende gevuld zijn en of de producten niet te lang in de verkoop liggen, schrijft het AD.
We dachten er eerst aan om de oliebollenkraam te automatiseren, maar dat bleek niet rendabel; mensen kopen maar twee maanden per jaar oliebollen
Lokettaria-bedenker Jouke Wijdoogen (36)
Volgens bedenker Jouke Wijdoogen (36), werkzaam voor automatiseerder Eyemation, gaat het om een ‘uit de hand gelopen koffietafelverhaal’. ,,We dachten er eerst aan om de oliebollenkraam te automatiseren, maar dat bleek niet rendabel; mensen kopen maar twee maanden per jaar oliebollen. Met de Lokettaria brengen we nu een vergelijkbaar cafetariaconcept naar de horeca toe. Daar is echt behoefte aan.”
De verkooplocatie kan op afstand worden aangestuurd. Het is zelfs mogelijk het systeem uit te breiden naar een volledig cafetaria-assortiment met dienbladuitgifte. Die kan standaard vijftig bestellingen per uur verkopen, mét verse friet vanaf de aardappel gesneden in combinatie met snacks, milkshakes, frisdrank, koffie en thee.
Volstrekt uniek
Die uitgebreide versie begint bij 450.000 euro, de standaardautomaat - die een productie van 450 producten per uur aankan - heeft een prijskaartje vanaf 180.000 euro. Volgens Wijdoogen is zijn concept uniek. ,,Natuurlijk heb je al snackautomaten, maar onder de huidige leveranciers is geen enkele partij bezig om de volledige keuken te automatiseren. Wij verzorgen het hele traject van de koeling naar de frituur naar de consument.”
Frans van Rooij van vakvereniging ProFri (Vereniging Professionele Frituurders) ziet dat dit maak- en verkoopconcept al vergevorderd is. ,,De uitdaging voor de fabrikant wordt om daadwerkelijk plekken te regelen waar de Lokettaria gaat komen. Welke ondernemer stort zich in dit avontuur? In Amerika werden al verschillende zaken geautomatiseerd, maar vooralsnog zie je die dan snel weer verdwijnen. Alleen de robotserveerder is een succes, maar dat is vooral een gimmick in een restaurant. Of dat nou de toekomst is van service?”
Volgens Van Rooij moet er natuurlijk een oplossing komen voor het personeelsprobleem dat ook de horeca teistert. ,,Dit kan maar een deel van de tekorten wegnemen, afhankelijk van de locatie waar het bedrijf zit. Maar de investering is groot en moet in een korte periode worden terugverdiend. De gemiddelde Nederlander eet in het weekend één keer frituur, maar wat doe je dan de rest van de week met zo’n automaat?”
Terugverdientijd
De bedenker geeft aan dat de terugverdientijd van een automaat korter is dan je zou denken. Wijdoogen: ,,Zulke concepten zijn vaak te duur, omdat ze niet vanuit één automatiseringsbedrijf totaal worden uitgerold. Wij doen dit al jaren voor voedselverwerking. Daardoor is het terugverdienmodel erg gunstig: een standaardinstallatie doet het werk voor vijf tot zes personen. Die besparingen kun je binnen vier jaar realiseren.”
Wanneer kan de frietliefhebber de snackrobot tegenkomen? ,,Na de zomer is de automatische keuken gereed. We zijn het prototypestadium al voorbij. Van de loketautomaten staan er al een paar te draaien. We hebben net twee beurzen gehad en gaan nu met pretparken in gesprek. De volgende stap wordt hamburgers.”
Friet bakken is ook een klein beetje een ambacht
Frans van Rooij van vakvereniging ProFri
Zo’n automaat die je een frietje of frikandel serveert, het is volgens critici allemaal niet erg persoonlijk. ,,Friet bakken is ook een klein beetje een ambacht”, vindt van Van Rooij. ..Natuurlijk, je hebt ‘genietfriet’ in zo'n puntzak en functionele friet als onderdeel van een maaltijd. Maar in de snackbar of cafetaria is het ook leuk om een praatje te maken met de medewerker achter de toonbank. Dat vervult een sociale functie.”
Bedenker Jouke Wijdoogen is er glashelder over: ,,De Lokettaria gaat de cafetaria in de woonwijk niet vervangen. Maar op locaties als themaparken, festivals, luchthavens - waar eten slechts een snelle toevoeging is aan de activiteit waar mensen voor komen - is het een waardevolle aanwinst. En de glazen wand die voorbijgangers een kijkje in de volledig geautomatiseerde keuken kan geven, is echt een attractie. Dat is ook beleving.”
Lees ook: Marketing met robots: cafetaria Hakze heeft robot als gastvrouw