Aangeboden door American Express

Podcast

Mondkapjes met print en productinnovatie houden deze ondernemer op de been

Succesvol ondernemen vergt flexibiliteit en veerkracht, om kansen te zien en te benutten, juist ook onder de meest uitdagende omstandigheden. Voor Helloprint uit Rotterdam zag het er in maart van dit jaar somber uit, maar slim inspelen op de situatie en versneld innoveren zorgde al snel voor nieuwe energie en kansen. Oprichter en CEO Hans Scheffer vertelt. Luister de podcast of lees het artikel hieronder.

Thomas Hendriks 22 oktober 2020

Helloprint is een platform waar bedrijven en consumenten uit heel Europa bedrukte producten kunnen bestellen, van promotiematerialen tot bedrukte kleding. Het bedrijf is met 160 medewerkers actief in dertien landen, aangestuurd vanuit Rotterdam. De productie vindt plaats binnen een netwerk van 300 Europese producenten die allemaal in hun niche het beste product maken. Zij zorgen voor een kwalitatief hoogwaardig product dat op tijd en tegen een goede prijs aan de klant wordt geleverd. De klantenservice wordt vanuit Valencia in 23 talen verzorgd. Hans Scheffer: ,,Werken met veel nationaliteiten is een voorrecht. In 2013 begonnen we als een club met vier man met een mooie droom en daarna is het snel gegaan. We werken nu met veel, vooral jonge mensen uit verschillende culturen. Mooi om die smeltkroes te hebben en samen te werken aan groei.”

Omzet kelderde met 90 procent

Het bedrijf had volgens Scheffer net de drie beste maanden uit het bestaan achter de rug toen de crisis toesloeg. De omzet kelderde in korte tijd met 90 procent. ,,Het was surrealistisch om dat te ervaren. We hadden net plannen gemaakt voor verdere groei en opeens ging overal achter elkaar het licht uit. We zitten in een segment waarin wij leveren aan mensen die iets organiseren. Vrijwel alles waarvoor wij producten leveren werd gecanceld. Maar omdat we het dankzij ons Europese netwerk vroeg zagen aankomen, konden we ook snel maatregelen treffen.”

Helloprint ging vrijwel meteen in gesprek met de huisbank, aandeelhouders en leveranciers. ,,Hoe konden we de situatie oplossen en het bedrijf laten overleven? Met een omzetdaling van 90 procent is dat een kwestie van maanden.” Nieuwe afspraken over kwijtschelding en uitstel van betaling zorgden voor rust. Duidelijke en regelmatige communicatie met het personeel namen de eerste schrik weg. ,,We betrokken altijd al iedereen bij de beslissingen die we nemen. Nu zagen we hoe met een eerlijk verhaal al snel weer vertrouwen ontstaat.”

Hans Scheffer, CEO Helloprint (foto Helloprint)

Productinnovatie zorgt voor verbetering

Snel en flexibel bijsturen en veel aandacht voor innovatie zorgden ervoor dat Helloprint een groot deel van het verlies in de afgelopen maanden kon goedmaken. ,,We zitten nu op min 25 tot 30 procent ten opzichte van vorig jaar. Dat was nog veel meer geweest als we niet heel snel nieuwe producten waren gaan leveren, zoals mondkapjes (zie foto, red), plexiglas schermen en bewegwijzering om de anderhalve meter in acht te houden.”

Het komende jaar zal voor nieuwe uitdagingen zorgen. ,,Dat betekent voor ons dat we nog korter op de bal gaan zitten en kijken waar we nog wel het verschil kunnen maken. We moeten met ons platform en de techniek zo schaalbaar mogelijk blijven. Hoe snel kunnen we naar nieuwe internationale markten waar nog wel kansen liggen? Werkkleding is zo’n groeikans. En verpakkingmateriaal voor online shops die iets willen versturen.”

Bedrukte mondkapjes, zoals deze, zorgen er voor dat Helloprint een deel van het omzetverlies kan goedmaken (foto Helloprint).

Juiste lokale betaaloplossing belangrijk voor conversie

Bij die expansie spelen betaaloplossingen een belangrijke rol. ,,In Nederland horen we bij de voorlopers als het gaat om gemakkelijk kunnen betalen. De juiste lokale betaaloplossing is ontzettend belangrijk voor de conversie van je webshop. Creditcards zijn een belangrijk betaalmiddel in de mix van betaalopties.” Helloprint maakt zelf onder meer gebruik van de Corporate Cards van American Express voor de aankoop van software licenties. ,,Dit geeft ons flexibiliteit en de uitgestelde betaling heeft een positief effect op onze cashflow.”

Blijven geloven in wat je doet

Hoe kijkt Scheffer terug op de afgelopen maanden? ,,Het is niet de gemakkelijkste periode geweest. En we zijn er nog niet. Ik hoop dat we erop terug kunnen kijken als een periode waarin moeilijke beslissingen moesten worden genomen om er doorheen te komen – en dat dat lukte. Het belangrijkste wat ik heb geleerd, is dat je moet blijven geloven in wat je doet. Dat geldt ook voor de 160 keihard werkende Helloprinters. In een crisis is het heel makkelijk om van je plan af te stappen. Niet afwijken is de belangrijkste les die ik heb geleerd.”

Flexibiliteit en creativiteit

Dit is de eerste van drie podcasts waarin ondernemers aan het woord komen over de wijze waarop zij, samen met hun medewerkers, de ontwrichtende omstandigheden van 2020 hebben opgevangen. Ook is er veel aandacht voor hun visie op de toekomst van hun bedrijf.

Deze podcastserie wordt mede mogelijk gemaakt door American Express. Ga voor meer inspiratie naar Business Class Trends & Insightsvan American Express.

Droomstart

Theesommelier verrast met een alternatief voor wijn in Droomstart

Steeds meer mensen willen minderen met alcohol. Maar wat schenk je in als er geen wijn meer op tafel staat en je bent uitgekeken op water? Thee, is het volmondige antwoord van Anne Hardon. In de vierde aflevering van de podcastserie Droomstart verrast de theesommelier met haar concept Chef’s Dinner Tea.

Details
Droomstart

Podcast Droomstart: waarom Eva en Nicky geloven in workations voor bedrijven

Corona heeft een hoop zaken versneld maar dat thuiswerken plots zó normaal zou worden, dat had zelfs de grootste innovator niet verwacht. Complete kantoren zijn leeg omdat het personeel – zelfs nu het weer kan – liever thuiswerkt. Maar hoe zit dat met de binding onderling, en met het bedrijf? Het ‘gouden duo’ uit de derde aflevering van de podcastserie Droomstart heeft de oplossing.

Details
Droomstart

TU-student daagt Google uit in tweede aflevering van Droomstart

,,De wereld kan je veranderen met technologie, maar de impact is veel groter in een startup.” Het zijn de woorden van TU-student Dewwret Sitaldin in de tweede aflevering van de nieuwe podcastserie Droomstart. Zijn startup-idee daagt techreus Google uit. Maar weet hij ook de ondernemersjury te overtuigen?

Details
Droomstart

Volg ambitieuze ondernemers-in-de-dop in de nieuwe podcastserie Droomstart

Wist je dat de helft van de Nederlanders ervan droomt om te ondernemen, maar dat slechts een fractie daarvan daadwerkelijk de stap durft te maken? Daarom lanceert De Ondernemer Droomstart: een nieuwe podcastserie waarin ondernemers in spe met een gouden business-idee worden geholpen én gevolgd op hun weg naar succes.

Details
Sleutel tot Succes

Mijn naam is Groen. Jitse Groen. Grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld

In 1999 programmeerde hij een pizzabestelsite in zijn studentenkamer in elkaar, anno nu runt Jitse Groen (43) de grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld. Just Eat Takeaway.com bedient - letterlijk, in dit geval - samen met Grubhub ruim 70 miljoen klanten. Over die sleutel tot succes, over die exponentiële en zelfs explosieve groei, een kleine dertig boeiende luisterminuten.

Details
Aandachtstrekkers

Nieuwsbrief net zo spannend als een Netflix-trailer? Zo pak je dat aan

Nieuwsbrieven saai, vervelend en onaantrekkelijk? Onzin. Een digitale nieuwsupdate hoeft alles behalve een spam-waardig moetje te zijn waar je als ondernemer niet onderuit komt. Au contraire: jouw nieuwsbrief kan net zo'n must see-item zijn als een trailer voor de nieuwste Netflix-hit. Hoe? Aandachtstrekkers Michel Ariëns en Patrick Wessels scheppen licht in de duisternis.

Details