Aangeboden door American Express

Podcast

Mondkapjes met print en productinnovatie houden deze ondernemer op de been

Succesvol ondernemen vergt flexibiliteit en veerkracht, om kansen te zien en te benutten, juist ook onder de meest uitdagende omstandigheden. Voor Helloprint uit Rotterdam zag het er in maart van dit jaar somber uit, maar slim inspelen op de situatie en versneld innoveren zorgde al snel voor nieuwe energie en kansen. Oprichter en CEO Hans Scheffer vertelt. Luister de podcast of lees het artikel hieronder.

Thomas Hendriks 22 oktober 2020

Helloprint is een platform waar bedrijven en consumenten uit heel Europa bedrukte producten kunnen bestellen, van promotiematerialen tot bedrukte kleding. Het bedrijf is met 160 medewerkers actief in dertien landen, aangestuurd vanuit Rotterdam. De productie vindt plaats binnen een netwerk van 300 Europese producenten die allemaal in hun niche het beste product maken. Zij zorgen voor een kwalitatief hoogwaardig product dat op tijd en tegen een goede prijs aan de klant wordt geleverd. De klantenservice wordt vanuit Valencia in 23 talen verzorgd. Hans Scheffer: ,,Werken met veel nationaliteiten is een voorrecht. In 2013 begonnen we als een club met vier man met een mooie droom en daarna is het snel gegaan. We werken nu met veel, vooral jonge mensen uit verschillende culturen. Mooi om die smeltkroes te hebben en samen te werken aan groei.”

Omzet kelderde met 90 procent

Het bedrijf had volgens Scheffer net de drie beste maanden uit het bestaan achter de rug toen de crisis toesloeg. De omzet kelderde in korte tijd met 90 procent. ,,Het was surrealistisch om dat te ervaren. We hadden net plannen gemaakt voor verdere groei en opeens ging overal achter elkaar het licht uit. We zitten in een segment waarin wij leveren aan mensen die iets organiseren. Vrijwel alles waarvoor wij producten leveren werd gecanceld. Maar omdat we het dankzij ons Europese netwerk vroeg zagen aankomen, konden we ook snel maatregelen treffen.”

Helloprint ging vrijwel meteen in gesprek met de huisbank, aandeelhouders en leveranciers. ,,Hoe konden we de situatie oplossen en het bedrijf laten overleven? Met een omzetdaling van 90 procent is dat een kwestie van maanden.” Nieuwe afspraken over kwijtschelding en uitstel van betaling zorgden voor rust. Duidelijke en regelmatige communicatie met het personeel namen de eerste schrik weg. ,,We betrokken altijd al iedereen bij de beslissingen die we nemen. Nu zagen we hoe met een eerlijk verhaal al snel weer vertrouwen ontstaat.”

Hans Scheffer peter van der schaaf DSC04723

Hans Scheffer, CEO Helloprint (foto Helloprint)

Productinnovatie zorgt voor verbetering

Snel en flexibel bijsturen en veel aandacht voor innovatie zorgden ervoor dat Helloprint een groot deel van het verlies in de afgelopen maanden kon goedmaken. ,,We zitten nu op min 25 tot 30 procent ten opzichte van vorig jaar. Dat was nog veel meer geweest als we niet heel snel nieuwe producten waren gaan leveren, zoals mondkapjes (zie foto, red), plexiglas schermen en bewegwijzering om de anderhalve meter in acht te houden.”

Het komende jaar zal voor nieuwe uitdagingen zorgen. ,,Dat betekent voor ons dat we nog korter op de bal gaan zitten en kijken waar we nog wel het verschil kunnen maken. We moeten met ons platform en de techniek zo schaalbaar mogelijk blijven. Hoe snel kunnen we naar nieuwe internationale markten waar nog wel kansen liggen? Werkkleding is zo’n groeikans. En verpakkingmateriaal voor online shops die iets willen versturen.”

Helloprint facemask visual 2

Bedrukte mondkapjes, zoals deze, zorgen er voor dat Helloprint een deel van het omzetverlies kan goedmaken (foto Helloprint).

Juiste lokale betaaloplossing belangrijk voor conversie

Bij die expansie spelen betaaloplossingen een belangrijke rol. ,,In Nederland horen we bij de voorlopers als het gaat om gemakkelijk kunnen betalen. De juiste lokale betaaloplossing is ontzettend belangrijk voor de conversie van je webshop. Creditcards zijn een belangrijk betaalmiddel in de mix van betaalopties.” Helloprint maakt zelf onder meer gebruik van de Corporate Cards van American Express voor de aankoop van software licenties. ,,Dit geeft ons flexibiliteit en de uitgestelde betaling heeft een positief effect op onze cashflow.”

Blijven geloven in wat je doet

Hoe kijkt Scheffer terug op de afgelopen maanden? ,,Het is niet de gemakkelijkste periode geweest. En we zijn er nog niet. Ik hoop dat we erop terug kunnen kijken als een periode waarin moeilijke beslissingen moesten worden genomen om er doorheen te komen – en dat dat lukte. Het belangrijkste wat ik heb geleerd, is dat je moet blijven geloven in wat je doet. Dat geldt ook voor de 160 keihard werkende Helloprinters. In een crisis is het heel makkelijk om van je plan af te stappen. Niet afwijken is de belangrijkste les die ik heb geleerd.”

Flexibiliteit en creativiteit

Dit is de eerste van drie podcasts waarin ondernemers aan het woord komen over de wijze waarop zij, samen met hun medewerkers, de ontwrichtende omstandigheden van 2020 hebben opgevangen. Ook is er veel aandacht voor hun visie op de toekomst van hun bedrijf.

Deze podcastserie wordt mede mogelijk gemaakt door American Express. Ga voor meer inspiratie naar Business Class Trends & Insightsvan American Express.

KBF3248 John Wilson HBL Online
De Ondernemer

De meeste klanten vind je niet via één kanaal

Succesvol ondernemen vergt flexibiliteit en veerkracht, om kansen te zien en te benutten, onder uiteenlopende omstandigheden. CEO John Wilson van de Fixami-groep uit Tilburg kende dit jaar gemengde gevoelens: succes voor zijn bedrijf, terwijl hij ook zag hoe zwaar andere ondernemers het hebben. Mede daarom ook veel e-commerce-tips in onderstaande podcast: spreiding is de sleutel.

Details
KVK Innovatie Top 100 Key Visual ondernemer
De Ondernemer

Oproep prominenten KVK Innovatie Top 100: 'Durf te investeren en risico te nemen’

In deze podcast gaan we in gesprek met ondernemers die eerder een prominente plek in de KVK Innovatie Top 100 hebben bemachtigd. Arnold van der Linden (Timmerbedrijf Van der Linden), Alexander Suma (IbisPower) en Willemijn Wortelboer (Raw Paints) vertellen hoe hun bedrijf zich sindsdien ontwikkeld, hoe innovatief zij ondernemend Nederland vinden én geven innovatieve adviezen aan collega-ondernemers.

Details
Newyorkpizza pizza
De Ondernemer

Philippe Vorst (ceo New York Pizza): 'Uitbreiden in België en Duitsland'

Philippe Vorst, ceo van New York Pizza, zoekt de verdere groei van de franchiseketen in het buitenland. Nog dit jaar gaat de eerste vestiging open in België, ook in Duitsland komt uitbreiding, vertelde hij bij De Ondernemer Radio. ,,Als we niet groeien, lopen we achteruit.”

Details
Boris Johnson handen lucht
De Ondernemer

Expert Van Otterloo: 'Brexit? Het is absurd wat er hier nu gebeurt'

Nog maar vier weken voor Brexit dan toch écht een feit is. Wat kan er nog tussen Boris Johnson en de EU afgesproken worden die laatste weken en bovenal: hoe kunnen en moeten ondernemers weten waar ze aan toe zijn? Brexit-expert Lennard van Otterloo geeft vanuit Londen duiding en uitleg; New York Pizza-ceo Philippe Vorst vertelt hoe hij omgaat met hun transport en opslag (pizzadeeg) naar en in het Verenigd Koninkrijk.

Details
Derrick neleman liemes podcast 1
De Ondernemer

Derrick Neleman verrast met weer nieuwe stappen: 'Ik wil Coolblue van de wijnen worden'

Neleman Wijnen doet de wijnbranche op z'n grondvesten schudden: het bedrijf heeft in ons land in korte tijd een plek in top 5 verworven en eigenaar Derrick Neleman blijft stevig inzetten op groei. In de podcast vertelt hij over drie weer nieuwe, verrassende stappen binnen zijn bedrijf: een strategische samenwerking met Wijntransport, de opening van een eigen warehouse en vertrek bij PostNL én de lancering van biowijn.nl.

Details