Aangeboden door American Express

Podcast

Mondkapjes met print en productinnovatie houden deze ondernemer op de been

Succesvol ondernemen vergt flexibiliteit en veerkracht, om kansen te zien en te benutten, juist ook onder de meest uitdagende omstandigheden. Voor Helloprint uit Rotterdam zag het er in maart van dit jaar somber uit, maar slim inspelen op de situatie en versneld innoveren zorgde al snel voor nieuwe energie en kansen. Oprichter en CEO Hans Scheffer vertelt. Luister de podcast of lees het artikel hieronder.

Thomas Hendriks 22 oktober 2020

Helloprint is een platform waar bedrijven en consumenten uit heel Europa bedrukte producten kunnen bestellen, van promotiematerialen tot bedrukte kleding. Het bedrijf is met 160 medewerkers actief in dertien landen, aangestuurd vanuit Rotterdam. De productie vindt plaats binnen een netwerk van 300 Europese producenten die allemaal in hun niche het beste product maken. Zij zorgen voor een kwalitatief hoogwaardig product dat op tijd en tegen een goede prijs aan de klant wordt geleverd. De klantenservice wordt vanuit Valencia in 23 talen verzorgd. Hans Scheffer: ,,Werken met veel nationaliteiten is een voorrecht. In 2013 begonnen we als een club met vier man met een mooie droom en daarna is het snel gegaan. We werken nu met veel, vooral jonge mensen uit verschillende culturen. Mooi om die smeltkroes te hebben en samen te werken aan groei.”

Omzet kelderde met 90 procent

Het bedrijf had volgens Scheffer net de drie beste maanden uit het bestaan achter de rug toen de crisis toesloeg. De omzet kelderde in korte tijd met 90 procent. ,,Het was surrealistisch om dat te ervaren. We hadden net plannen gemaakt voor verdere groei en opeens ging overal achter elkaar het licht uit. We zitten in een segment waarin wij leveren aan mensen die iets organiseren. Vrijwel alles waarvoor wij producten leveren werd gecanceld. Maar omdat we het dankzij ons Europese netwerk vroeg zagen aankomen, konden we ook snel maatregelen treffen.”

Helloprint ging vrijwel meteen in gesprek met de huisbank, aandeelhouders en leveranciers. ,,Hoe konden we de situatie oplossen en het bedrijf laten overleven? Met een omzetdaling van 90 procent is dat een kwestie van maanden.” Nieuwe afspraken over kwijtschelding en uitstel van betaling zorgden voor rust. Duidelijke en regelmatige communicatie met het personeel namen de eerste schrik weg. ,,We betrokken altijd al iedereen bij de beslissingen die we nemen. Nu zagen we hoe met een eerlijk verhaal al snel weer vertrouwen ontstaat.”

Hans Scheffer peter van der schaaf DSC04723

Hans Scheffer, CEO Helloprint (foto Helloprint)

Productinnovatie zorgt voor verbetering

Snel en flexibel bijsturen en veel aandacht voor innovatie zorgden ervoor dat Helloprint een groot deel van het verlies in de afgelopen maanden kon goedmaken. ,,We zitten nu op min 25 tot 30 procent ten opzichte van vorig jaar. Dat was nog veel meer geweest als we niet heel snel nieuwe producten waren gaan leveren, zoals mondkapjes (zie foto, red), plexiglas schermen en bewegwijzering om de anderhalve meter in acht te houden.”

Het komende jaar zal voor nieuwe uitdagingen zorgen. ,,Dat betekent voor ons dat we nog korter op de bal gaan zitten en kijken waar we nog wel het verschil kunnen maken. We moeten met ons platform en de techniek zo schaalbaar mogelijk blijven. Hoe snel kunnen we naar nieuwe internationale markten waar nog wel kansen liggen? Werkkleding is zo’n groeikans. En verpakkingmateriaal voor online shops die iets willen versturen.”

Helloprint facemask visual 2

Bedrukte mondkapjes, zoals deze, zorgen er voor dat Helloprint een deel van het omzetverlies kan goedmaken (foto Helloprint).

Juiste lokale betaaloplossing belangrijk voor conversie

Bij die expansie spelen betaaloplossingen een belangrijke rol. ,,In Nederland horen we bij de voorlopers als het gaat om gemakkelijk kunnen betalen. De juiste lokale betaaloplossing is ontzettend belangrijk voor de conversie van je webshop. Creditcards zijn een belangrijk betaalmiddel in de mix van betaalopties.” Helloprint maakt zelf onder meer gebruik van de Corporate Cards van American Express voor de aankoop van software licenties. ,,Dit geeft ons flexibiliteit en de uitgestelde betaling heeft een positief effect op onze cashflow.”

Blijven geloven in wat je doet

Hoe kijkt Scheffer terug op de afgelopen maanden? ,,Het is niet de gemakkelijkste periode geweest. En we zijn er nog niet. Ik hoop dat we erop terug kunnen kijken als een periode waarin moeilijke beslissingen moesten worden genomen om er doorheen te komen – en dat dat lukte. Het belangrijkste wat ik heb geleerd, is dat je moet blijven geloven in wat je doet. Dat geldt ook voor de 160 keihard werkende Helloprinters. In een crisis is het heel makkelijk om van je plan af te stappen. Niet afwijken is de belangrijkste les die ik heb geleerd.”

Flexibiliteit en creativiteit

Dit is de eerste van drie podcasts waarin ondernemers aan het woord komen over de wijze waarop zij, samen met hun medewerkers, de ontwrichtende omstandigheden van 2020 hebben opgevangen. Ook is er veel aandacht voor hun visie op de toekomst van hun bedrijf.

Deze podcastserie wordt mede mogelijk gemaakt door American Express. Ga voor meer inspiratie naar Business Class Trends & Insightsvan American Express.

De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Goudmijn of valkuil: dit vinden deze online marketingexpert en psycholoog van data

Dat grote bedrijven als bol.com en Spotify data van klanten gebruiken om de consument nog beter te koppelen aan het gebodene en de relatie te verstevigen, dat mag natuurlijk geen geheim meer heten. Maar wat kan jij als ondernemer daarvan leren? Wat zijn de valkuilen? Hoe zit het met privacy? Michel Ariëns en Patrick Wessels leggen het je uit in aflevering 5 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Caroline van Turennout (Zeeman): 'Online is er nog veel te doen'

Het is alweer tijd voor de achtste aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Presentator Thijs van Dijk is nog altijd actief met het samenstellen van het ultieme marketingelftal. De volgende kandidaat is Caroline van Turennout, verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en e-commerce bij textielsuper Zeeman. Welke positie krijgt zij op het veld? Beluister nu de podcast. ,,We zijn internationaal al behoorlijk actief. Maar er kan nog meer.''

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

'Dat Formule 1 via Netflix slim nieuwe fans scoort, kunnen ondernemers ook'

Wat begint met Netflix, de Formule 1 en de populaire serie Drive to Survive, eindigt in deze podcast met tips voor ondernemers hoe zij zelf die slimme strategie kunnen toepassen om nieuwe fans, klanten, consumenten te binden. Kijktip: Drive to Survive. Luistertip: aflevering 4 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

Hoe EARTH Water volgens Henk Witteveen na b2b-markt ook retailwereld verovert

Henk Witteveen is samen met Patrick de Nekker verantwoordelijk voor het succes van EARTH Water. 100 procent van de nettowinst gaat naar waterprojecten in landen waar het hard nodig is. Ook hebben de twee de overstap gemaakt naar totaal plasticvrij en zijn ze bezig EARTH Water in de supermarkten te zetten. Hoog tijd voor presentator Floris Hülsmann om Witteveen uit te nodigen voor een aflevering van De Zo Genaamde Podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Is het abonnementsmodel het juiste model voor jouw dienst of product?

In de nieuwe podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog annex Raad van Advies-lid koppelen dat aan de psychologie van de klant. En ze adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen. In aflevering 1 draait het om abonnementsmodellen en wat de ondernemer aan deze modellen kan hebben. En wat betekent het voor de consument? Je hoort het in de podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Roland Tameling De Ondernemer Onderweg
De Ondernemer Onderweg

Ronald Kooyman (Louwman): hoe je evenementenlocatie èn museum draaiende houdt in coronatijd

Je hebt één van de allermooiste autocollecties van de wereld in een modern museum. Dat pand doet ook dienst als evenementenlocatie, borrels van bedrijven en andere bijeenkomsten. En dan die coronacrisis. Wat doe je dan? In deze De Ondernemer Onderweg vraagt presentator Roland Tameling het de directeur van het Louwman Museum - want daar hebben we het over - Ronald Kooyman.

Details