Aangeboden door American Express
Podcast
Mondkapjes met print en productinnovatie houden deze ondernemer op de been
Succesvol ondernemen vergt flexibiliteit en veerkracht, om kansen te zien en te benutten, juist ook onder de meest uitdagende omstandigheden. Voor Helloprint uit Rotterdam zag het er in maart van dit jaar somber uit, maar slim inspelen op de situatie en versneld innoveren zorgde al snel voor nieuwe energie en kansen. Oprichter en CEO Hans Scheffer vertelt. Luister de podcast of lees het artikel hieronder.
Helloprint is een platform waar bedrijven en consumenten uit heel Europa bedrukte producten kunnen bestellen, van promotiematerialen tot bedrukte kleding. Het bedrijf is met 160 medewerkers actief in dertien landen, aangestuurd vanuit Rotterdam. De productie vindt plaats binnen een netwerk van 300 Europese producenten die allemaal in hun niche het beste product maken. Zij zorgen voor een kwalitatief hoogwaardig product dat op tijd en tegen een goede prijs aan de klant wordt geleverd. De klantenservice wordt vanuit Valencia in 23 talen verzorgd. Hans Scheffer: ,,Werken met veel nationaliteiten is een voorrecht. In 2013 begonnen we als een club met vier man met een mooie droom en daarna is het snel gegaan. We werken nu met veel, vooral jonge mensen uit verschillende culturen. Mooi om die smeltkroes te hebben en samen te werken aan groei.”
Omzet kelderde met 90 procent
Het bedrijf had volgens Scheffer net de drie beste maanden uit het bestaan achter de rug toen de crisis toesloeg. De omzet kelderde in korte tijd met 90 procent. ,,Het was surrealistisch om dat te ervaren. We hadden net plannen gemaakt voor verdere groei en opeens ging overal achter elkaar het licht uit. We zitten in een segment waarin wij leveren aan mensen die iets organiseren. Vrijwel alles waarvoor wij producten leveren werd gecanceld. Maar omdat we het dankzij ons Europese netwerk vroeg zagen aankomen, konden we ook snel maatregelen treffen.”
Helloprint ging vrijwel meteen in gesprek met de huisbank, aandeelhouders en leveranciers. ,,Hoe konden we de situatie oplossen en het bedrijf laten overleven? Met een omzetdaling van 90 procent is dat een kwestie van maanden.” Nieuwe afspraken over kwijtschelding en uitstel van betaling zorgden voor rust. Duidelijke en regelmatige communicatie met het personeel namen de eerste schrik weg. ,,We betrokken altijd al iedereen bij de beslissingen die we nemen. Nu zagen we hoe met een eerlijk verhaal al snel weer vertrouwen ontstaat.”
Hans Scheffer, CEO Helloprint (foto Helloprint)
Productinnovatie zorgt voor verbetering
Snel en flexibel bijsturen en veel aandacht voor innovatie zorgden ervoor dat Helloprint een groot deel van het verlies in de afgelopen maanden kon goedmaken. ,,We zitten nu op min 25 tot 30 procent ten opzichte van vorig jaar. Dat was nog veel meer geweest als we niet heel snel nieuwe producten waren gaan leveren, zoals mondkapjes (zie foto, red), plexiglas schermen en bewegwijzering om de anderhalve meter in acht te houden.”
Het komende jaar zal voor nieuwe uitdagingen zorgen. ,,Dat betekent voor ons dat we nog korter op de bal gaan zitten en kijken waar we nog wel het verschil kunnen maken. We moeten met ons platform en de techniek zo schaalbaar mogelijk blijven. Hoe snel kunnen we naar nieuwe internationale markten waar nog wel kansen liggen? Werkkleding is zo’n groeikans. En verpakkingmateriaal voor online shops die iets willen versturen.”
Bedrukte mondkapjes, zoals deze, zorgen er voor dat Helloprint een deel van het omzetverlies kan goedmaken (foto Helloprint).
Juiste lokale betaaloplossing belangrijk voor conversie
Bij die expansie spelen betaaloplossingen een belangrijke rol. ,,In Nederland horen we bij de voorlopers als het gaat om gemakkelijk kunnen betalen. De juiste lokale betaaloplossing is ontzettend belangrijk voor de conversie van je webshop. Creditcards zijn een belangrijk betaalmiddel in de mix van betaalopties.” Helloprint maakt zelf onder meer gebruik van de Corporate Cards van American Express voor de aankoop van software licenties. ,,Dit geeft ons flexibiliteit en de uitgestelde betaling heeft een positief effect op onze cashflow.”
Blijven geloven in wat je doet
Hoe kijkt Scheffer terug op de afgelopen maanden? ,,Het is niet de gemakkelijkste periode geweest. En we zijn er nog niet. Ik hoop dat we erop terug kunnen kijken als een periode waarin moeilijke beslissingen moesten worden genomen om er doorheen te komen – en dat dat lukte. Het belangrijkste wat ik heb geleerd, is dat je moet blijven geloven in wat je doet. Dat geldt ook voor de 160 keihard werkende Helloprinters. In een crisis is het heel makkelijk om van je plan af te stappen. Niet afwijken is de belangrijkste les die ik heb geleerd.”
Flexibiliteit en creativiteit
Dit is de eerste van drie podcasts waarin ondernemers aan het woord komen over de wijze waarop zij, samen met hun medewerkers, de ontwrichtende omstandigheden van 2020 hebben opgevangen. Ook is er veel aandacht voor hun visie op de toekomst van hun bedrijf.
Deze podcastserie wordt mede mogelijk gemaakt door American Express. Ga voor meer inspiratie naar Business Class Trends & Insightsvan American Express.