Meer dan tevreden, dat is bedenker en oprichter Tacco Marijnen van Batterybox. Dat zijn bedrijf, met inmiddels zes mensen in vaste dienst en vele medewerkers, nog bestaat, mag gerust een wonder heten. Want ja, corona, dat hakte er wel even stevig in, zeker bij een startend bedrijf, aldus de ondernemer in het AD.
,,Onze Batteryboxen staan in de horeca, op scholen en bij sportscholen. Door corona moesten die allemaal plots dicht. En daarna weer. En weer. Het was zo onwerkelijk. Alle omzet was opeens weg. En nog vervelender, als startup hadden we geen recht op corona-steun van de overheid omdat we geen cijfers van dat jaar daarvoor hadden.’’
‘Angel investor’
Van net bergopwaarts opeens dik in de puree. Om eruit te komen, moest er eigen geld bij. Want zijn Batterybox opgeven, nee, dat wilde Marijnen niet. ,,Ik geloof erin en ben dus op een gegeven moment zelf maar gaan bij financieren. Het is gelukt en dat komt mede omdat er een investeerder aan boord kwam die in het product gelooft. En die zogeheten ‘angel investor ‘ is er nog steeds. Pas vorig jaar konden we echt verder gaan met uitbouwen. Inmiddels hebben we zo'n vierhonderd boxen verspreid door het land.’’
Het idee van Batterybox is simpel. Zet op drukke plekken waar veel mensen samen komen zoals cafés, restaurants, scholen en sportscholen een oplaadstation neer met daarin tien volle powerbanks. Is je telefoon of laptopaccu bijna leeg en heb zelf geen powerbank bij je, dan haal je er eentje uit de box. De oplaadsnoertjes voor Ios of Android zitten eraan. Lenen kost je drie euro. Daarvoor mag je de powerbank 24 uur bij je houden. Inleveren kan bij hetzelfde apparaat, maar ook ergens anders of zelfs in een andere stad. In de app zie je waar boxen staan en waar lege plekken zijn. Er zijn ook abonnementen.
De meeste opladers worden op dezelfde plek ingeleverd of in elk geval in dezelfde stad. Geleend bij een restaurant en later op de avond tijdens het stappen ingeleverd in een café of het casino
Tacco Marijnen, Batterybox
Uitbreiding
Batterybox begon in Rotterdam, maar wist al snel uit te breiden naar Amsterdam. Inmiddels staan er ook oplaadstations in Den Haag, Utrecht en Tilburg. ,,Er komen nog steeds nieuwe locaties bij. We zitten inmiddels op vele tienduizenden regelmatige gebruikers. Van tieners tot mensen in de vijftig.’’
Rotterdam is nog steeds de grootste ‘boxgebruiker’. ,,Rotterdam blijft onze de beste markt, Rotterdammers gebruiken ze goed. Bijna alle zaken op het Stadhuisplein hebben een Batterybox staan. En ook opvallend om te zien: de meeste opladers worden op dezelfde plek ingeleverd of in elk geval in dezelfde stad. Geleend bij een restaurant en later op de avond tijdens het stappen ingeleverd in een café of het casino. Precies zoals het is bedoeld.’’
Het is voor grote bedrijven die landelijk opereren pas interessant als wij ook overal in het land zitten. We zitten dus nog in de wachtkamer
Tacco Marijnen, Batterybox
Reis door China
Tacco ontdekte de ‘leenoplader’ tijdens een reis door China en bedacht dat dit ook wel kon werken in Nederland. Hij ontwikkelde een eigen oplaadbox en startte Batterybox. Al kort na de lancering toonden grote bedrijven als NS en Coca Cola interesse. Hoe heeft dat uitgepakt?
,,Teleurstellend is niet het goede woord, maar het is voor grote bedrijven die landelijk opereren pas interessant als wij ook overal in het land zitten. We zitten dus nog in de wachtkamer.’’
Lees ook: Startup Mego Mobility ontwikkelt systeem voor draadloos en contactloos laden
Aan het einde van het jaar zwarte cijfers
Groeien en verspreiden door heel het land is nu dus het devies. Maar wel rustig aan, bedrukt de ondernemer. ,,Was het vroeger gewoon om als startend bedrijf verlies te maken, dat is niet meer zo. De verwachting is dat we aan het einde van dit jaar zwarte cijfers hebben en dat wil ik graag zou houden. Dus eerst elke stad winstgevend maken en dan pas uitbreiden naar een volgende stad.’’
En bevalt Rotterdam nog steeds? ,,Ai. Door corona hebben we flink moeten besparen. Het Groot Handelsgebouw is een prachtige plek voor een kantoor en een beginnend bedrijf, maar we moesten echt terug in de kosten, dus hebben we helaas Rotterdam moeten verlaten. We zitten nu in Tilburg, in hetzelfde kantoor van mijn andere bedrijven. Maar Rotterdam blijft geweldig hoor. Het is onze topstad.’’
Lees ook: Rens bedacht oplaadstation voor elektrische fietsen: ‘Raar dat het er nog niet was’