Innovatie

Dit bedrijf kan dankzij AI voorspellen waar wolf zich vestigt: ‘Veel minder schuw dan we denken’

Wetenschapper Diederik van Liere voorspelt aan de hand van een model dat de wolf een opzienbarende opmars maakt in Nederland. Getty Images | Hans van de Vlekkert
Getty Images | Hans van de Vlekkert
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

Dat zegt ecoloog Diederik van Liere. Hij doet al sinds 2008 onderzoek naar de wolf. Sinds het dier werd gesignaleerd in Nederland is er over zijn aanwezigheid een discussie losgebarsten die hij met lede ogen aanziet: ,,Gesprekken over de wolf worden gevoed door angst en onzekerheid. Mensen voelen zich niet rustig met de aanwezigheid van de wolf en dat vind ik jammer, want er is heel veel kennis niet paraat.”

Want waar gaat de wolf naartoe? Loopt het dier over een paar jaar door de straat langs je huis? Staat-ie in de achtertuin, of kun je ’m ineens tegenkomen in het bos? Eén ding is volgens Van Liere duidelijk: ,,De afgelopen tijd zijn we erachter gekomen dat de wolf helemaal niet zo mensenschuw is als soms wordt gedacht.’’ Toch hoeven we volgens hem níet bang te zijn dat het dier straks over de Neude in Utrecht wandelt.

Maar hoe weet van Liere dat allemaal? Het afgelopen jaar werkte hij, samen met dataspecialisten van het Bunnikse bedrijf Cmotions , aan een ‘weersvoorspelling’ voor wolven. Een computermodel dat aan de hand van data uitrekent hoe groot de kans is dat de wolf zich in een bepaald gebied gaat vestigen.

Lees verder onder de advertentie

Hoeveelheid bos

,,Waar een wolf graag komt, hangt af van allerlei dingen”, legt hij uit. ,,Denk aan de hoeveelheid mensen in een gebied, hoeveel eten er voorhanden is en hoeveel bos er in een gebied is.” Aan de hand van al die informatie rekent het computermodel uit hoe groot de kans is dat een wolf zich in een gebied gaat vestigen. Dat wordt duidelijk door een soort landkaart.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

Het AI-model van Cmotions rekende in Duitsland al uit waar de wolf zich gaat vestigen. Hoe groener het gebied, hoe groter de kans. Waar grijze stippen staan, is de wolf eerder al gevestigd. Cmotions
Cmotions
Lees verder onder de advertentie

Die landkaart hebben de onderzoekers al van Duitsland. Maar de komende tijd kunnen ook Nederlandse organisaties en overheden zich melden voor een ‘wolvenvoorspelling’ in hun regio.

,,We denken dat het voor overheden waardevol is om te weten hoe de aanwezigheid van de wolf zich ontwikkelt”, legt Jeanine Schoonemann van Cmotions uit. ,,Doordat je voorbereid bent op de komst van de wolf, kun je ook voorlichting geven aan inwoners of maatregelen treffen om de wolf buiten te houden waar deze echt onwenselijk is.”

Utrechtse achtertuinen

Maar de hamvraag blijft: hoe ziet de wolvenvoorspelling voor de regio Utrecht er nou eigenlijk uit? Dat weten de onderzoekers nog niet precies, omdat hun model nog niet met Nederlandse data heeft gedraaid. ,,Wel hebben we ontdekt dat de wolf veel minder schuw is dan we denken. Dat zagen we in de Duitse uitkomsten, die wel voor een groot deel te vergelijken zijn met de situatie in Nederland.”

Lees verder onder de advertentie

We weten al langer waar wolven in Nederland kunnen gaan leven, daar heb je geen AI voor nodig

Glenn Lelieveld

En dus zou de natuur aan de oostkant van Utrecht best interessant kunnen zijn voor de wolf, denkt de ecoloog. ,,De omstandigheden daar zijn prima, al zijn er wel veel mensen. Maar ik denk dat-ie daar prima uit de voeten kan. In de stad zelf zie ik ’m dan weer niet zo snel rondlopen.”

Ecoloog Glenn Lelieveld van de Zoogdiervereniging is kritisch over de ontwikkeling. ,,We weten al langer waar wolven in Nederland kunnen gaan leven, daar heb je geen AI voor nodig.” Ook zet hij vraagtekens bij het gebruik van het gebruikte model, dat volgens hem zélf bepaalt welke factoren (zoals landschapstype, aanwezigheid van mensen) van invloed zijn op de uitkomst.

Volgens Lelieveld is onduidelijk hoe het model precies werkt. ,,Je moet zelf goed blijven nadenken en beoordelen waarom bepaalde factoren van belang zijn. Dat gedeelte mis ik nog.”

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Flixit krijgt 900.000 euro voor investering in AI en lokale social media-marketing