Innovatie

Dit is het geheim achter succes jubilerende softwaregigant AFAS

Het nieuwe hoofdkantoor van AFAS, ook in Leusden. Foto: Nico Brons.
Leestijd 4 minuten
Lees verder onder de advertentie

AFAS ontstond 25 jaar terug - 1 april 1996 - als een op het eerste gezicht weinig veelbelovende afsplitsing van het grote bedrijf Raet. Een verlieslijdende afdeling die op eigen houtje verder ging. ,,Bij Raet waren ze blij dat ze van ons af waren’’, zegt de directeur Marketing & Communicatie Martijn Delahaye tegen het AD.

Salaris- en financiële administratie voor bedrijven

De initiatiefnemers van de afsplitsing waren ex-Raet-medewerker Ton van der Veldt en ondernemer Piet Mars. Ze noemden hun bedrijf AFAS, een afkorting voor ‘Applications For Administrative Solutions’. AFAS concentreert zich op software voor bedrijven; zeg maar de salaris- en financiële administratie.

Vervolgens begon een spectaculaire groei. AFAS maakte in 1996 een omzet van omgerekend drie miljoen euro. Er waren 47 mensen in dienst. Anno 2020 was de omzet 192 miljoen euro en werkten er meer dan 500 mensen.

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Slimme branding en marketing: ook daarom kent iedereen AFAS

Alle klanten één applicatie, één product en één cursus

Wat is het geheim van het succes? AFAS heeft een aantal essentiële keuzes gemaakt dat goed uitpakte, legt Delahaye uit. Om te beginnen, voor de computerkenners: ,,AFAS koos voor Microsoft, wat in 1996 geen vanzelfsprekende keuze was. Maar het bleek een goede beslissing te zijn, aangezien steeds meer bedrijven daarmee gingen werken.’’

Ook besloot AFAS niet met een kleurrijk portfolio meerdere pakketten aan te bieden. ,,Al onze klanten krijgen één applicatie, één product en één cursus. Ook dat spreekt nu vanzelf, maar dat was toen nog helemaal niet zo.’’

Lees verder onder de advertentie

Nog een succesfactor: ,,We groeien organisch, niet omdat we andere bedrijven overnemen. Je ziet overal overnames, maar daar zitten risico’s aan vast. Het gevaar bestaat dat je medewerkers van het ene bedrijf tegen die van het andere bedrijf uitspeelt. Bedrijfsculturen kunnen botsen. Een klein bedrijf kan het gevoel hebben dat het door een groot concern wordt opgeslokt.’’

We zijn als een familie: we zorgen voor elkaar en zeggen elkaar af en toe flink de waarheid als het moet. Maar we werken ook hard met z’n allen voor hetzelfde doel

Een vuistregel: ,,Als onze omzet harder groeit dan het aantal medewerkers, zitten we goed.’’ AFAS kan zich deze houding veroorloven, want: ,,Er zijn geen externe stakeholders die geld aan ons moeten verdienen en daarom gaan eisen dat we groeien.’’

Kernwaarden: Familie, Vertrouwen, Doen en Gek

Zo blijft ook de bedrijfscultuur in stand. ,,Onze kernwaarden laten zich samenvatten in vier termen: ‘Familie, Vertrouwen, Doen en Gek’. We zijn als een familie: we zorgen voor elkaar en zeggen elkaar af en toe flink de waarheid als het moet. Maar we werken ook hard met z’n allen voor hetzelfde doel. De managers worden niet even ingevlogen. Alle leidinggevenden zijn van binnenuit naar hun positie toegegroeid. Ik begon zelf als consultant, werd toen marketeer en ben nu directeur van de afdeling Marketing & Communicatie.’’

Lees verder onder de advertentie

Over het begrip ‘Vertrouwen’ zegt hij: ,,Door vertrouwen te bieden, kweek je betrokkenheid. Toen wij door corona allemaal thuis moesten gaan werken, verliep die overgang soepel. Omdat wij denken vanuit eigen verantwoordelijkheid en werkplezier. Beslist níet vanuit wantrouwen en controle.’’

beeld deondernemer

Boven: directeur Marketing & Communicatie Martijn Delahaye. Foto: AFAS

Lees verder onder de advertentie

En de kernwaarde ‘Doen’? ,,We zijn niet van het oeverloze vergaderen. Liever steken we de handen uit de mouwen. Als een keer iets mislukt, zullen we je daar niet keihard op afrekenen. We helpen je op te staan en het opnieuw te proberen.’’

Architectonische reuzen in bescheiden Leusden

De kernwaarde ‘Gek’ blijkt onder meer uit het nieuwe, markante complex in Leusden: het hoofdkantoor én een theater. AFAS-medewerkers spreken in de wandelgangen van ‘het clubhuis’. Opvallende architectonische reuzen in het bescheiden Leusden. Het complex werd vorig jaar opgeleverd en kan zo’n 700 werknemers en 850 bezoekers ontvangen. Momenteel staat alles leeg. ,,We werken thuis. Technisch gezien gaat dat wel, maar we missen de verbinding. Het opzoeken van elkaar, het even sparren, het praatje bij de koffieautomaat.’’

We hebben in de laatste drie maanden van 2020 meer geïnnoveerd dan in de drie jaren daarvoor bij elkaar. We leerden hoe je op afstand software verkoopt en implementeert

Het theater is zelfs nog niet in gebruik genomen. De zaal haalde vorig jaar de landelijke media toen bekend werd dat het AFAS Theater de thuishaven zou worden van ‘14, De Musical’: een productie rond Johan Cruijff, die 14 op zijn rug had staan. Delahaye ‘droomt’ voorzichtig van een landelijke première in september dit jaar.

Lees verder onder de advertentie

Gelukkig zijn er ook positieve effecten van de coronacrisis. ,,We hebben in de laatste drie maanden van 2020 meer geïnnoveerd dan in de drie jaren daarvoor bij elkaar. We leerden hoe je op afstand software verkoopt en implementeert. Hoe je zo cursussen geeft en evenementen organiseert. In het verleden probeerden we dat ook wel, maar kwam het er niet van. In 2020 moest het wel en lukte het ons ook.’’

In de jacht op zijn ultieme marketingelftal ging marcom-expert Thijs van Dijk voor de podcastserie Thijs Talks in gesprek met Martijn Delahaye. Beluister het inspirerende gesprek hieronder.

Lees verder onder de advertentie

AFAS sponsor van (bijna) alles

De naam AFAS klinkt overal in het land, aangezien AFAS allerlei instellingen sponsort. Onder meer de AFASzaal van theater Flint in Amersfoort, AFAS Live (voorheen de Heineken Music Hall) in Amsterdam, voetbalclub AZ in Alkmaar en het AFAS Circustheater in Den Haag. Volgens een verslaggever van deze krant ontbreekt het er nog aan dat je bij de dorpsgrens van Leusden leest: ,,Deze gemeente wordt u aangeboden door AFAS.‘’ Het 25-jarig bestaan wordt gevierd met een boek voor de medewerkers en een online talkshow vanuit het nieuwe kantoor met de oprichters: Ton van der Veldt en Piet Mars.