Nieuws Duurzaamheid

Altijd het nieuwste

Bij een korte rondleiding door het bedrijfspand bij HIG in Bodegraven laat Bas van Eijk een wit paaltje zien. "Dit is het nieuwste op het gebied van verkeersmetingen. Er zit een camera en radar in en het kan geluid meten'', zo staat in het AD.

Bert van den Hoogen | Foto: Pim Mul 27 juni 2017

Bas van Eijk HIG Traffic Systems

Een medewerker die toevallig voorbij komt, legt kort uit wat het paaltje kan. "Het kan het aantal voertuigen en de snelheid meten. Door het geluid kan hij het aantal assen tellen en dus bepalen of het een auto of vrachtwagen is. En hij kan een vrachtwagen en bus onderscheiden.''

Innovatief

Het is een van de vele technieken die het bedrijf toepast in complete verkeersinstallaties. "We maken de onderdelen niet allemaal zelf. We zijn system integrator. Daarbij zijn we wel innovatief. We hebben bijvoorbeeld ooit het weegpunt in snelwegen uitgevonden. We zijn nu aan het nadenken hoe we fietsers nog beter kunnen monitoren. Het zijn mooie vindingen doordat we allerlei technieken samen kunnen brengen.''

Delen van kennis

De ideeën ontstaan bij brainstormsessies, die standaard in de bedrijfsorganisatie zijn opgenomen. Zo komt iedere vier weken een fietsteam samen om problemen rond het groeiend aantal e-bikes te bespreken. "Daar zitten onze medewerkers en externe deskundigen bij elkaar. Als wij een vraag uit de markt krijgen of zelf een probleem waarnemen waar een oplossing voor moet komen, stellen we zo'n team samen. Het is allang niet meer zo dat één techneut een installatie achter de computer maakt. Ons bedrijf moet het juist hebben van het delen van kennis. Daardoor ontstaat creativiteit.''

Wereldnieuws

Het leidt er soms toe dat een toevallig ideetje uitgroeit tot wereldnieuws. Zoals de +Lichtlijn. Dit is een verkeerslicht in het wegdek, zodat voetgangers die op hun mobiel naar beneden kijken toch zien of het licht op rood of groen staat. Het is een kleinigheidje ten opzichte van het serieuzere werk van het bedrijf, dat eigenlijk twee hoofdactiviteiten heeft.

Niks te verliezen

"Toen mijn broer en ik in 1982 het bedrijf startten en in de voetsporen van mijn vader traden, was ik nog maar 25 jaar oud. We hadden niks te verliezen en gingen voortvarend met het bedrijf aan de gang. De grootste klussen waren toen onder andere kabels leggen voor de PTT. We namen andere bedrijven over en uiteindelijk bleven er nog twee over. Met de verkeerspoot maken we slimme en complexe oplossingen voor wegen. We doen nu veel aan systemen voor tunnelveiligheid en we maken voor het Havenbedrijf van Rotterdam een systeem om de beladingsgraad van containers te meten.''

Gebouwenpoot

De tweede activiteit noemt Van Eijk de 'gebouwenpoot'. "In een kantoor zitten veertien installatiesystemen. Wij doen ze allemaal, behalve liften en klimaatbeheersing. Onze specialisaties zijn verder het bouwen en inrichten van datacenters en high end-telefonie. We richten complete callcenters in en bouwen systemen waarbij alle vormen van communicatie in één worden gemanaged.''

Duurzaamheid

De voortvarendheid van 1982 zit nog steeds in Van Eijk. Hij blijft op zoek naar innovaties, zeker als daar duurzaamheid bij komt kijken. "Het mooie van techniek is dat het nooit klaar is. Er is altijd wel weer iets nieuws. Ik ben voorstander van duurzaamheid. Mijn generatie ziet er weinig in, want ze denken dat het alleen maar geld kost. Maar het is de toekomst. Het zorgt voor veel creativiteit en denkkracht en het spreekt jonge mensen aan. Dat houdt het bedrijf ook jong en dynamisch.''

Bas van Eijk ziet dat er ook in de conservatieve wereld van de bouw een omslag gaande is. "Dat komt deels door de overheid. Er is misschien weinig beleid in wet- en regelgeving, maar offertes met een duurzaam karakter krijgen de voorkeur. Als bedrijf moet je daardoor wel mee.''

Het mooie van techniek is dat het nooit klaar is. Er is altijd wel weer iets nieuws.

Bas van Eijk