Nieuws Duurzaamheid
Amsterdam heeft primeur: eerste vegan supermarkt opent deuren
Een duurzaam ingerichte supermarkt waar uitsluitend vegan en plantaardige producten te koop zijn. Nog nergens in Nederland bestaat zo'n winkel. In januari krijgt Amsterdam met Vegan Fresco de primeur.

Foto: Unsplash
‘Een superinitiatief!,’ ‘Ik kan niet wachten!’ en ‘Waarom heeft het zo lang geduurd?’. Het zijn enkele van de reacties van de nu al 1300 enquêtes die oprichter James Fresco terug heeft gekregen, zo vertelt hij in het AD. ,,De berichten die we krijgen zijn echt bizar positief. Het blijkt echt dat mensen dit willen.”
De ondernemer die inmiddels al zo'n tien jaar actief is binnen diverse startups, heeft zijn focus de laatste jaren verlegd naar de food- en horecabranche. Hierbinnen werkt hij mee aan concepten met vegan (zonder dierlijke betrokkenheid) en plantaardige producten. De Vegan Fresco ziet hij als zijn ‘levenswerk’.
''Wij openen medio januari de deuren. Tot die tijd bouwen wij door aan de winkel en kijken we wat ons precieze aanbod straks wordt''
Vegan producten uit heel Europa
Om te toetsen of buurtbewoners geïnteresseerd waren in de komst van de winkel, liet Fresco vorig weekend 20.000 folders verspreiden in alle omliggende buurten van de Jan Evertsenstraat, waar de supermarkt gaat komen. De behoefte bleek groot. Van de respondenten bleek 56,4 procent in de Vegan Fresco te willen winkelen en 40,1 procent gaf aan dit mogelijk te gaan doen.
Op de locatie, precies tegenover de Albert Heijn, staat de supermarkt nu in de steigers. ,,Wij openen medio januari de deuren”, vertelt Fresco. ,,Tot die tijd bouwen wij door aan de winkel en kijken we wat ons precieze aanbod straks wordt.” De producten zullen afkomstig zijn uit heel Europa.
Lees ook: The LIVEKINDLY co.: oud-Unilever topman Kees Kruythoff start wereldwijde vegan movement
Financiering met crowdfunding
Volgende week start Fresco een crowdfunding ter financiering van de supermarkt, die hij ook in de folder aankondigde. Ook vroeg hij de toekomstige bezoekers om hun wensen en verwachtingen door te geven, want dat is nodig om een goed assortiment aan te kunnen bieden, zo denkt de ondernemer. ,,Samen brengen we een mooie winkel tot stand.”
Lees ook: Duurzaam impact maken op de wereld: dit is hoe Holie het doet met granola en hummus