Nieuws Duurzaamheid

BeterBoompje: alleen nog maar duurzaam geteelde kerstbomen

Ondernemer Alex de Graaf, in het dagelijks leven digitaal vormgever, begon zo’n twee maanden geleden eens goed na te denken over ‘hoe duurzaam zijn onze kerstbomen eigenlijk’ en ‘zou dat niet anders kunnen’. Na een zoektocht, hij ging onder ander langs bij stadsbrouwerij Lowlander, startte hij BeterBoompje. ,,Samen met Lowlander is ons doel om binnen tien jaar alle tweeënhalf miljoen wegwerp kerstbomen te vervangen door een duurzamer exemplaar."

Anke Derkse 15 november 2020

Kerstboom

Alex de Graaf geeft kerstbomen op duurzame wijze een tweede leven. Foto's: Lola Neggers

,,Jarenlang had ik thuis een kunstkerstboom, omdat ik dacht dat dat duurzamer was dan een echte”, bekent Alex de Graaf. Hij ging op onderzoek uit en bedacht dat het toch beter zou zijn als iedereen zijn echte kerstboom na de feestdagen weer kon inleveren en de boom teruggeplant zou worden. BeterBoompje was geboren. Leuk idee, maar nu de uitwerking nog.

Binnen tien jaar alle tweeënhalf miljoen wegwerp kerstbomen vervangen

De Graaf belde zijn zwager Frank Haagen in Breda die onder de noemer Breda Maakt Mij Blij al diverse boeren op een nette manier van hun corona-overschotten heeft afgeholpen. Al snel kwamen de mannen in aanraking met brouwerij Lowlander die vorig jaar haar eerste I.P.A. Winterbier brouwde van naalden van ingeleverde kerstbomen. Lowlander heeft op haar beurt hiervoor een speciaal kerstbomenbos aangelegd op het terrein van Adopteer een Kerstboom; een initiatief dat al tien jaar bestaat. ,,Samen met Lowlander is ons doel om binnen tien jaar alle tweeënhalf miljoen wegwerp kerstbomen te vervangen door een duurzamer exemplaar”, verwoordt De Graaf zijn ambities.

De tekst gaat onder de foto verder met daarop mensen achter het Lowlander Kerstbomenbos en Adopteer een Kerstboom.

Een Duurzame Kerstmissie Draag Je Naaldje Bij

Spontante samenwerking met café Moeke Breda

Tot zijn eigen grote verrassing buitelen de ontwikkelingen de afgelopen weken razendsnel over elkaar heen. Nadat De Graaf via zijn netwerk enkele contacten had gelegd, ontmoette hij al snel veel enthousiaste partijen. ,,De puzzel legde zich eigenlijk vanzelf. Aanvankelijk had ik één uitgiftepunt bedacht; op Strijp-S in Eindhoven, de thuisbasis van mijn bedrijf FreshFrames. Via mijn contacten in Breda meldde zich café Moeke Breda, dat in deze coronatijden wel in was voor een alternatief en graag wil verduurzamen. Kort daarna volgden andere vestigingen van Moeke, zodat we nu al aan elf afgiftepunten door het hele land zitten.”

Naast de horecagelegenheden, melden zich inmiddels ook al diverse gemeentes. Zo is er al overleg geweest met de Gemeente Breda die wel oren heeft naar dit concept, en ontving De Graaf een spontane mail van een Rotterdamse ambtenaar die ook weleens over de mogelijkheden voor die stad wilde praten.

"De telers leveren de kerstbomen aan op maat, zodat we geen opslagprobleem hebben"

Alex de Graaf, oprichter BeterBoompje

'Kies er eentje mét of zonder kluit en lever 'm na de feestdagen weer in'

Het concept van BeterBoompje is simpel: bestel online je eigen kerstboom. Kies er eentje mét of zonder kluit, en lever de boom na de feestdagen weer in bij je afgiftepunt. De bomen mét kluit gaan weer terug de grond in en voor je afgezaagde exemplaar worden twee stekjes in de plaats geplant, die over een enkele jaren dan weer mooie duurzame kerstbomen opleveren. Best een hele logistieke operatie.

De Graaf: ,,We hebben afspraken kunnen maken met drie telers die twaalfhonderd bomen mét en twaalfhonderd bomen zonder kluit leveren. Die laatste, die we als transitievorm naar écht duurzaam aanbieden, kunnen we vrij makkelijk opschalen naar een hoger aantal. Aangezien we werken met een online ticketsysteem weten we exact hoeveel bomen we waar en op welk moment nodig hebben. De telers leveren ze dus op maat aan, zodat we geen opslagprobleem hebben.”

Enthousiaste partijen dragen het idee

Dat zijn idee zo’n enorme vlucht zou nemen, had Alex de Graaf niet kunnen bevroeden. Hij is er lichtelijk beduusd van, maar is heel blij met al zijn samenwerkingspartners. Op de vraag wat tot nu toe zijn grootste uitdaging is, komt een verrassend antwoord: ,,Mijn grootste valkuil is dat we misschien te commercieel overkomen. Onze website ziet er heel professioneel uit, maar ja wat wil je, daar liggen natuurlijk wel mijn roots al digitaal vormgever."

,,Ook het feit dat we in zo’n korte tijd al zoveel pick-up points hebben, doet vermoeden dat we een heel grote organisatie zijn met een grote zak met geld. Maar de waarheid is dat we helemaal geen budget hebben! We hebben gewoon het geluk dat er zóveel enthousiaste partijen zijn die willen samenwerken. Het bewijst ook dat er gewoon steeds meer behoefte bij de consument is om iets aan duurzaamheid te doen. Wij bieden mensen op een laagdrempelige manier de kans om, zonder het leuke op te geven, toch een bijdrage hieraan te leveren. Want ja, wie wil er nou niet een mooie kerstboom?!”

'We willen dit concept zeker verder uitrollen'

De Graaf is vast van plan om het niet bij één jaar te laten. ,,Door alle investeringen die we gedaan hebben en doordat er een groot draagvlak bestaat in de samenleving voor duurzaamheid, willen we dit concept zeker verder gaan uitrollen. Te denken valt bijvoorbeeld aan een franchiseformule. Er is gewoon handel in duurzaamheid bij consumenten, zoveel is duidelijk. Verder kun je denken aan bedrijven die voor personeel een voucher cadeau doet voor een kerstboom van ons, bij wijze van kerstgeschenk.”

Alex de Graaf heeft deze woorden nog niet uitgesproken of hij krijgt een bericht binnen van een bedrijf dat vraagt of het mogelijk is om voor het personeel 53 kerstbomen te bestellen.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.