Nieuws Duurzaamheid

Hoe je als ondernemer de trends kunt bijbenen als het om voedseleisen van de consument gaat

De consument wenst steeds meer gezond, ambachtelijk en duurzaam geproduceerd voedsel met een duidelijke herkomst. Tegelijkertijd wil de consument gemaksvoedsel dat hij online kan bestellen. Wilfred van Elzakker, commercieel directeur van Agrimarkt en de nieuwe voorzitter van FoodDelta Zeeland, vertelt in het PZC aan de hand van vijf vragen hoe je daar als ondernemer mee kunt omgaan.

Frank Balkenende | Foto: Marcelle Davidse 30 november 2017

Wilfred van Elzakker Marcelle Davidse

Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen voor de foodsector?

,,De consument wil weten of een product lekker, gezond en duurzaam geproduceerd is. De herkomst moet gegarandeerd zijn. Daarbij zie je steeds vaker dat consumenten meer voedsel kopen dat in de regio is geproduceerd. Dichtbij, veilig en ambachtelijk zijn de sleutelwoorden."

,,Lokaal is echt een groeimarkt. Mensen zien ook wel dat het niet goed voor het milieu is als allerlei voedsel de wereld over wordt gesleept. En daarnaast gaan digitalisering en robotisering in de voedselverwerking gewoon door. Een andere trend is dat de consument vaker voedsel online koopt. Ik ben daar niet op tegen, maar je kunt je wel afvragen of al die ritjes naar de voordeur zo duurzaam zijn. Je kunt beter naar de supermarkt fietsen. En je kunt groente dan ook zien."

Staat de circulaire economie hoog op jullie agenda?

,,Absoluut. Op dit moment gaat 70 procent van agrarische productie verloren in de keten. Dat kan veel beter. We moeten reststromen die bij de voedselproductie ontstaan, verwerken tot nieuwe producten."

,,We kunnen slimmer omgaan met grondstoffen. Ik noem als voorbeeld het oer-ei van Agrimarkt. Kippen worden gevoerd met larven uit organisch afval in plaats van soja uit Brazilië. Dat scheelt enorm veel 'foodmiles' en beperkt daardoor flink wat uitstoot van C02.''

Zeeland wil de voedseldelta van Noordwest-Europa zijn. Is die status al verworven of moet men nog aan de bak?

,,We hebben boeren, voedselverwerkers, handel en logistieke bedrijven in Zeeland. De hele keten zit er. Maar het belangrijkste is dat we producten van hoge kwaliteit leveren en kunnen exporteren. Mosselen, oesters, vis, aardappelen, uien, tarwe. HAK stopt alleen bruine bonen uit Zeeuws-Vlaanderen in zijn potjes, omdat die kwalitatief het beste zijn. We staan er goed op, maar we mogen niet stilzitten.''

Wat moet er dringend gebeuren?

,,Ontwikkelingen gaan razendsnel. We zien dat sommige mkb-bedrijven het niet kunnen bijbenen, te weinig innoveren. Neem het gebruik van big data die een grote rol gaan spelen in de bedrijfsvoering, maar hoe analyseer je die stroom data? Hoe vind je klanten voor nieuwe kansrijke producten zoals de zoete aardappel? Het gaat erom samen zaken slimmer en duurzamer te doen. Dat vergt een nauwere samenwerking van bedrijfsleven, kennisinstellingen en overheden.''

FoodDelta Zeeland kan daarbij helpen?

,,We hebben een netwerk van 200 leden. Dat is een groot deel van de Zeeuwse foodsector. Wij hebben dus veel kennis in huis. Waar het om draait, is om samen nieuwe verdienmodellen te ontwikkelen.''