Nieuws Duurzaamheid

Jonge ondernemers achter Meatable willen wereld veroveren met kweekvlees

De wereldpopulatie en welvaart nemen toe en de de vraag naar vlees ook. Omdat vlees óók belastend is voor het milieu, werken veel nieuwe bedrijven aan alternatief voedsel. De Delftse startup Meatable richt zich op kweekvlees. Er ligt nu een prototype van een worstje.

Till Behne (AD) 3 mei 2021

Meatable ondernemers varkens

Krijn de Nood (links) en Daan Luining van Meatable. Foto's: Melchert Meijer zu Schlochtern

Veel mensen houden simpelweg van een stukje vlees. Tegelijkertijd zijn net zo veel mensen zich bewust van het dierenleed en de negatieve impact van vleesproductie op het milieu. Tel daarbij de nadelen van traditionele vleesvervangers (denk aan grootschalige sojaproductie) op en de oplossing lijkt simpel: kweekvlees. Vlees dat, nu nog in laboratoria maar straks in fabrieken, uit dierlijke cellen wordt opgekweekt en waar geen dierenleed, slachtafval of andere milieuvervuiling aan te pas komt. Voorop in deze innovatieve aanpak loopt Meatable, de startup van Krijn de Nood en Daan Luining, zo schrijft het AD.

Lees ook: Vegan Masters haalt ruim 1 miljoen euro aan groeikapitaal op

Vraag naar vlees groeit evenredig met de stijgende welvaart en wereldbevolking

De Nood werkte jaren voor een gerenommeerd managementadviesbureau voordat hij Luining tegenkwam. Waar de eerste dus vooral het strategisch brein is, zorgt Luining voor de wetenschappelijke input. ,,Voordat ik samen met Krijn Meatable oprichtte, heb ik onder andere samen met professor Mark Post van de Universiteit Maastricht aan ‘s werelds eerste gekweekte hamburger gewerkt. Geïnspireerd door de mogelijkheden van gekweekt vlees, werd ik in 2016 onderzoeksdirecteur bij New Harvest in New York, een NGO die academisch onderzoek naar gecultiveerd vlees financiert. Zo kwam ik Mark Kotter tegen, tevens medeoprichter van Meatable en de hoofduitvinder van de opti-ox-technologie die we gebruiken. Vanaf dat moment ging het heel snel.”

Het is voor Luining overduidelijk. De vraag naar vlees groeit evenredig met de stijgende welvaart en wereldbevolking. Maar op een natuurlijke manier houdt de aarde dat tempo niet bij. En dus bedacht Meatable het ‘New Natural’. De natuur, maar dan heruitgevonden. ,,Wat we doen is het opkweken van spier- en vetweefsel uit cellen van levende dieren”, legt Luining uit.

''We bootsen de natuur na: we laten een dier groeien, maar dan zonder omhulsel. En dat nog eens veel sneller''

Daan Luining, Meatable

Team van veertig medewerkers met vijftien verschillende nationaliteiten

,,We bootsen de natuur na: we laten een dier groeien, maar dan zonder omhulsel. En dat nog eens veel sneller. Een vleeskoe is pas na ongeveer drie jaar rijp voor de slacht. Wij produceren dat vlees in een aantal weken. We kiezen nu nog voor alleen varkens en koeien, omdat daar de meeste vraag naar is en omdat dat de grootste ‘vervuilers’ zijn. Maar in principe kan je op deze wijze vlees van elk dier produceren. Van tonijn en zalm, tot kip en zelfs kangoeroe.”

Meatable groeide in drie jaar aanzienlijk. Inmiddels staat er een team van ruim veertig medewerkers met vijftien verschillende nationaliteiten. ,,Wat we doen is multidisciplinair. Het is een smeltkroes van voedselwetenschap, celbiologie tot engineering. Zo’n beetje alle universiteiten, van de TU Delft tot de Universiteit Leiden, zijn vertegenwoordigd. We zijn nu hard aan het groeien en daardoor komen er heel veel nieuwe dingen op ons af. Van verbeterslagen in de productie en omgaan met leveranciers tot certificering en het managen van het team en onze faciliteiten. Geen dag is hetzelfde.”

Meatable koeien weiland

Investering van 47 miljoen dollar voor Meatable

Onlangs haalde Meatable een investering van 47 miljoen dollar op, onder meer van DSM. Dat brengt het totale bedrag dat sinds de oprichting in 2018 is geïnvesteerd op 60 miljoen dollar. Met dat geld moet eind dit jaar een kleinschalige productiefaciliteit klaar zijn. ,,In 2023 verwachten we dat ons eerste product goedgekeurd is door Europese regelgevende instanties”, zegt Luining.

,,En in 2025 moeten onze producten op grote schaal beschikbaar zijn in winkels. Daarbij zijn drie dingen heel belangrijk: smaak, schaal en kosten. De smaak moet goed zijn, er moet genoeg beschikbaar zijn om aan de vraag te kunnen voldoen en het moet niet duurder zijn dan traditioneel vlees, want alleen zo kunnen we daadwerkelijk de impact maken op het milieu die we wensen. En om de gigantische vraag naar vlees te remmen, zou ondertussen de prijs omhoog moeten. Vlees is nu simpelweg te goedkoop, onder meer door subsidies. Bovendien is de productie zo inefficiënt. Voor elk kilo vlees is 25 kilo voer en 15.500 liter water nodig.”

''Wij willen uiteraard voorop lopen en de grootste speler zijn en blijven, zodat er steeds minder argumenten zijn om nog op grote schaal slachtvlees te eten''

Daan Luining, Meatable

Aan het Meatable vlees wordt hard gewerkt. Daarbij is feedback van de consument ook heel belangrijk en met dat testen hoopt Meatable te kunnen starten in 2023. Meatable kan dan ook testen wat cellen van verschillende rassen doen voor de smaak en wat de interactie is met bepaalde componenten. ,,Waar je ook aan kunt denken zijn toevoegingen. Vroeger deden ze jodium in het zout omdat ze wisten dat er een jodiumtekort was en dat mensen veel zout binnenkrijgen. Zoiets kunnen wij ook. Het worden natuurlijk geen vitaminepillen, maar iets extra’s, zoals vitamine D waar veel Nederlanders een tekort aan hebben, is niet ondenkbaar.”

In 2025 een kweekvleesworstje van varkensvlees

Eind 2020 leverde Meatable hun eerste stukje vlees op, een worstje van varkensvlees, wat voor hen bewijst dat het proces en de techniek die ze gebruiken werkt. Het zal nog niet het stukje vlees zijn dat straks op ons bord komt te liggen. Luining denkt in 2025, als de innovatieve kweekvleesfabriek klaar is, in eerste instantie ongeveer 5.000 kilo per dag te kunnen produceren. Als je bedenkt dat er alleen al in Nederland 2,5 miljoen kilo vlees per etmaal wordt verorberd, is dat vooralsnog een druppel op een hete plaat. ,,Wat dat betreft is er dus genoeg ruimte voor anderen op deze gigantische markt. Wij willen uiteraard voorop lopen en de grootste speler zijn en blijven, zodat er steeds minder argumenten zijn om nog op grote schaal slachtvlees te eten.”

Lees ook: Bewuste consument en leerling weten de ambachtelijke slagerij vaker te vinden

Mis vanaf nu geen ondernemersnieuws meer, schrijf je in voor onze dagelijkse update. In 2 minuten tijd ben jij weer op de hoogte.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws