Nieuws Duurzaamheid

Aantal maatschappelijk gedreven organisaties in de lift: Too Good To Go meest populair

Too Good To Go is volgens Nederlanders de meest inspirerende organisatie van 2021. Het bedrijf dat strijdt tegen voedselverspilling, laat andere impactorganisaties achter zich zoals Het Rode Kruis (2), Fair Trade Original (3), Tony Chocolonely (4) en De Vegetarische Slager (5). Opvallend is dat het aantal impactorganisaties in de lijst blijft stijgen. Dit jaar zijn het 23 van de 40 bedrijven die werken vanuit een maatschappelijke missie.

Van onze redactie 5 november 2021

Maatschappelijk gedreven organisaties too good to go populair

Met de app van Too Good To Go worden jaarlijks miljoenen maaltijden van voedselverspilling gered. Foto: Shutterstock

Alleen al in Nederland 3,6 miljoen maaltijden gered

Het onderzoek onder ruim 3.600 Nederlanders troonde hen – op zekere afstand – tot de winnaar. Het van oorsprong Deense initiatief startte omdat de oprichters zagen hoeveel waardevol voedsel werd weggegooid, is vooral bekend van de app waarmee je elke dag maaltijden (via de Magic Box) kunt redden. Op de achtergrond heeft het bedrijf een brede strategie om toe te werken naar een wereld zonder voedselverspilling. Interessant inzicht van de oprichters is dat het concept pas écht een succes werd, toen het een business werd. In Nederland werden alleen al in 2020 3,6 miljoen maaltijden gered.

Lees ook: Vegetarische Slager wordt 'Vegan Cowboy' en wil melk van gras maken

Flinke toename van het aantal organisaties met maatschappelijke missie

Naast de ranking van de 40 meest inspirerende organisaties is één van de belangrijke uitkomsten de opkomst van de impactorganisatie. In 2011 waren nog slechts 3 bedrijven aan te merken als ‘maatschappelijk gedreven’. In de meting van 2021 zijn het al 23 organisaties die werken vanuit een maatschappelijke missie. De prognose is dat rond 2027/2028 100 procent van de inspirerende organisaties (in meer of mindere mate) maatschappelijke georiënteerd werken. Concreet betekent dit dat deze bedrijven een (groot) maatschappelijke probleem willen oplossen via hun businessmodel.

Over De Inspirerende 40

Het onderzoek wordt uitgevoerd onder regie van Adviesbureau Synergie in samenwerking met Dynata en DataIM. Voor de inspirerende 40 worden twee onderzoeken uitgevoerd. Het eerste onderzoek herijkt jaarlijks de kenmerken van inspirerende organisaties. Aan dit onderzoek namen 300 bewoners van de grote steden deel.

In het tweede onderzoek zijn dit jaar 207 organisaties gemeten op 10 kenmerken van inspirerende organisaties. Aan dat onderzoek deden 3.656 respondenten mee, landelijk representatief. De inzichten uit het onderzoek worden volledig en vrij gedeeld met iedereen die dat wil om zo bij te dragen aan de transitie naar Business for Good.

Mis vanaf nu geen ondernemersnieuws meer, schrijf je in voor onze dagelijkse update. In 2 minuten tijd ben jij weer op de hoogte.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws