Nieuws Duurzaamheid
Regenbui, dus BBQ-vlees voordeliger: AH geeft korting op basis van weer
Albert Heijn is gestart met een proef waarin producten op basis van de houdbaarheid worden afgeprijsd. Hoe korter iets nog te eten of te drinken is, hoe hoger de korting. Bij de korting kijkt AH ook naar het weer van dat moment.

Deze vorm van korting geven heet dynamisch afprijzen. De software, die bij de afdelingen voor gevogelte en vis wordt gebruikt, houdt rekening met verschillende factoren om volgens AH de beste korting te berekenen, schrijft het AD.
Het antiverspillingsbedrijf Wasteless heeft de supermarktketen geadviseerd. Dat is dezelfde organisatie waarmee Marqt samenwerkt. De biologische supermarkt kondigde eerder al aan op dezelfde manier kortingen te gaan geven.
Lees ook: Picnic groter dan Albert Heijn, in gebieden waar nieuwe speler actief is
Dynamisch afprijzen nieuw in strijd tegen voedselverspilling
Het afprijzen van producten die tegen de uiterste houdbaarheidsdatum aan lopen is niet nieuw. Al jaren gebruikt Albert Heijn de sticker met de tekst ’35 procent korting weggooien is zonde’. Een mooie manier om voedselverspilling te verminderen en klanten een korting te geven, vindt de supermarkt.
Het dynamische afprijzen gaat een stapje verder. Daarbij wordt gekeken de locatie van de winkel, de bonusaanbiedingen van de week, de weersomstandigheden, het historische verkoopverloop en de voorraad in de winkel.
Algoritme vanuit het hoofdkantoor geregeld
Wat heeft het weer met de korting te maken? ,,Neem barbecuevlees’’, zegt Anoesjka Aspeslagh van Albert Heijn. ,,De prijs daarvan kan veranderen als het weer omslaat.’’ Als het ineens regent, zal de vraag naar het vlees immers afnemen. Maar met lagere prijzen zijn mensen wellicht alsnog geneigd het te kopen.
Het algoritme wordt vanuit het hoofdkantoor aangestuurd. Klanten zien in het schap ook hoeveel een product normaal kost. De verandering is continu, maar gaat alleen omlaag, niet omhoog. Als klant hoef je dus niet bang te zijn dat je pakje kip bij de kassa meer kost. ,,Stel dat je een uur in de winkel bent, dan kan het bij de kassa alleen lager zijn”, aldus Aspeslagh. De proef in de winkel in Zandvoort duurt twee maanden. De proef gebeurt daar omdat de winkel elektronische kaartjes bij de schappen heeft.
Lees ook: Albert Heijn lijft leefstijlplatform Foodfirst Network in
Prijzen in de Albert Heijn blijven fluctueren
Het voordeel van het elektronisch afprijzen is dat het ‘slimmer’ is. ,,Het systeem met de sticker is statisch. Daar zit geen intelligentie achter”, aldus de woordvoerder. Oftewel: de korting is altijd 35 procent. Bij het dynamische afprijzen kunnen kortingen hoger worden als, zoals in bovenstaand voorbeeld, het weer omslaat en de verkoop van vlees voor op de barbecue ineens afneemt.
De proef is alleen voor verse producten, omdat die meer ‘last’ hebben van de uiterste houdbaarheidsdatum. Meer dan bijvoorbeeld pindakaas. En bij groente en fruit kijken klanten vaak naar het uiterlijk. Aspeslagh: ,,De ene klant wil graag een exemplaar dat nog hard is of juist eentje die ze meteen kunnen eten.”
Voedselverspilling is een belangrijk thema voor alle supermarkten. Om verspilling in Nederland tegen te gaan is dit voorjaar de campagne Hoe verspillingsvrij ben jij? gehouden. Dat was een initiatief van de stichting Samen Tegen Voedselverspilling en is een samenwerking tussen diverse Nederlandse bedrijven en organisaties, waaronder Albert Heijn, Voedingscentrum, Google, wetenschappers en de overheid.
Stel dat je een uur in de winkel bent, dan kan het bij de kassa alleen lager zijn