Nieuws Duurzaamheid
Van HR-salesmanager naar eigen bedrijf Shambo: Mavis heeft dé duurzame oplossing voor het haar
Mavis Leijendeckers was nationaal sales- en accountmanager bij een grote HR-dienstverlener en zegde haar baan op om ondernemer te worden. Ze ontwikkelde sindsdien een naar eigen zeggen écht verantwoorde shampoo - Shambo - en is crowdfunding gestart voor de productie ervan.

Mavis Leijendeckers: ,,Nu weet ik dat er een perfect product ligt dat heel veel mensen gaat helpen." Foto: Julie Ann Photography.
Het begon allemaal met de prachtige bos krullen van haar dochtertje. Droge haarlokken vol met klitten waar haar kind ’s morgens niet echt blij van werd. Van vrouwen uit haar omgeving die krullend haar hadden, hoorde ze hetzelfde. Oorzaak: nergens was een shampoo te vinden die voor dit soort haar geschikt is.
Naam Shambo niet voor niets gekozen
Anderhalf jaar geleden begon Mavis Leijendeckers, nationaal sales- en accountmanager bij een grote HR-dienstverlener, na te denken over een oplossing. Ze ging zich inlezen, verdiepen in allerlei haarproblematiek en wist toen dat ze zich hier vol voor wilde gaan inzetten. Na enkele maanden zegde Mavis haar goedbetaalde baan op en startte haar bedrijf: Shambo. ,,Het was en is nog steeds financieel wel wennen, want ik heb mijn vroegere uitgavenpatroon wel moeten aanpassen. Maar ik heb zo veel vertrouwen in dit product; ik geloof er écht in.”
De naam Shambo klinkt als shampoo, maar komt uit het Sanskriet, legt Mavis uit. Het betekent ‘schenker van vreugde, geluk en voorspoed’. Die naam is dus niet voor niets gekozen.
Bij een bezoek aan de grote cosmeticabeurs in Parijs, verzekerden internationale deskundigen Mavis dat ze inderdaad een goed product aan het ontwikkelen was en er vooral mee door moest gaan.
Duurzaam en maatschappelijk verantwoord
Aan de samenstelling van de shampoo stelt Mavis hoge eisen. Ze wilde een shampoo met natuurlijke ingrediënten waar vooral heel veel níét in zit, zoals sulfaten, parabenen en microplastics en met allergeenvrije parfum. Ook over de verpakking is nagedacht: gemaakt van gerecycled plastic dat op zijn beurt ook weer gerecycled kan worden. ,,Ik wil zo transparant mogelijk zijn. De ingrediënten staan duidelijk en overzichtelijk op de fles zodat de consument exact weet wat ze koopt.”
De natuurlijke ingrediënten haalt Mavis voor een deel uit Borneo. Niet echt klimaatneutraal dus, maar dat doet ze in samenwerking met Forestwise, een Nederlandse organisatie die op Borneo boeren een eerlijke prijs betaalt voor de vruchten en noten die zij uit het regenwoud halen en waar olie voor onder andere de Shambo van wordt gemaakt. ,,Hiermee wordt voorkomen dat de boeren bomen kappen voor de productie van palmolie.”
Niet alle ingrediënten komen overigens uit verre oorden, verzekert Mavis. ,,De ingrediënten van Forestwise waren er al en daar heb ik gebruik van kunnen maken. ik ben blij dat ik op deze manier mijn steentje kan bijdragen aan lokale werkgelegenheid en het behoud en herstel van het regenwoud.”
Zoeken naar de perfecte formule
Met Shambo heeft Mavis volgens kenners goud in handen. ,,Door heel goed naar de wensen van vrouwen te luisteren en te analyseren waar het aan schort in het huidige aanbod, heb ik de eisen geformuleerd waaraan mijn shampoo moet voldoen. Daarop heb ik een laborant gezocht die voor mij met de juiste ingrediënten de gewenste shampoo kon samenstellen.”
Helaas kwam hij na enkele maanden met een product waar Mavis niet tevreden over was. Ze gaf het een zesje. En met een zesje wil deze startende ondernemer niet de markt op. Na deze fikse tegenvaller is Mavis opnieuw begonnen. ,,Ik wist dat het ging lukken, want ik geloof helemaal in dit product, maar je gaat toch twijfelen.”
Na een bezoek aan de grote cosmeticabeurs in Parijs, waar internationale deskundigen haar verzekerden dat ze inderdaad een goed product aan het ontwikkelen was en er vooral mee door moest gaan, vond ze een ander laboratorium dat haar verder kon helpen. Een jaar heeft het geduurd eer de formule helemaal naar haar wens was. ,,Nu weet ik dat er een perfect product ligt dat heel veel mensen gaat helpen. En niet alleen vrouwen met een weelderige bos krullen, want ik heb gelijktijdig drie verschillende shampoos ontwikkeld die rekening houden met de samenstelling van ieders haar.”
Lees ook: Ambitie HappySoaps: grootste plasticvrije merk van Europa worden
Crowdfunding voor de productie: 25.000 euro is het doel
Om haar missie te verwezenlijken heeft Mavis inmiddels al haar spaargeld geïnvesteerd. Daarmee heeft ze de gehele productontwikkeling zelf kunnen financieren. Nu is het zover dat de productie ter hand kan worden genomen. Daarvoor is ze crowdfunding gestart bij CrowdAboutNow. Er is minimaal 25.000 euro nodig. Meedoen kan nog tot 1 juli. ,,Voor de productie heb ik een mooie en heel bekende partij gevonden in Spanje, waar ze een heel stuk voorlopen met dit soort natuurlijke cosmeticaproducten.”
Alles staat in de startblokken om de shampoo te gaan produceren. Het gaat alleen met batches van tienduizend tegelijk en dat kon Mavis’ spaarpot echt niet meer trekken. ,,Ik verzeker mensen die mee-investeren of meedoen met de voorverkoop dat ze er geen spijt van krijgen.” Het is duidelijk: deze startende ondernemer staat vierkant achter haar product. ,,Ik weet zeker dat er, uit de combinatie van mijn missie én mijn energie, straks unieke en duurzame producten liggen voor de bewuste consument.”
Mavis en haar dochtertje, bij wiens haardos het allemaal begon. Foto: Julie Ann Photography.