Nieuws Duurzaamheid
TOMO: 'Eerste warenhuis ter wereld waar duurzame producten en circulaire diensten samenkomen'
TOMO, een nieuw warenhuis met een sociale en duurzame missie, opent dit voorjaar haar deuren in Westfield Mall of the Netherlands in Leidschendam. Het interieur kwam op de meest duurzame manier tot stand door voor 95 procent gebruik te maken van duurzame en circulaire materialen.

Het interieur van TOMO. Foto: TOMO
De winkelketen belooft als eerste in de wereld een ruim aanbod van 80 verschillende duurzame mode, beauty en lifestyle merken aan te bieden in combinatie met persoonlijke service en circulaire diensten. Hiermee wil TOMO een zo duurzaam mogelijke winkelbeleving creëren. Het warenhuis focust zich op circulariteit door re-commerce-services aan te bieden in de winkel zoals Resell, Rent, Refill en Repair, dit zijn diensten waarmee de levensduur van producten wordt verlengd.
Naast gevestigde merken wil TOMO een plek zijn waar ook kleinere doel gedreven merken een kans krijgen op een A-locatie. Alles wat in de winkel wordt verkocht is naar eigen zeggen zorgvuldig geselecteerd en zo verantwoord mogelijk geproduceerd. Het bedrijf werkt met een circulair retailmodel. Dit komt terug in het aanbod van merken, diensten en het interieur van de fysieke winkel.
Lees ook: Deze ondernemers maken van 'groene plaag' Japanse duizendknoop een circulaire grondstof
Interieur TOMO bestaat voor 95 procent uit duurzame en circulaire materialen
Het interieur van de 1000 m2 winkel kwam ook op de meest duurzame manier tot stand door voor 95 procent gebruik te maken van duurzame en circulaire materialen. Onder andere door de introductie van vernieuwende circulaire materialen, gemaakt van restproducten uit de levensmiddelenindustrie zoals eierschalen en visschubben. TOMO zegt daarnaast de eerste fashionretailer te zijn waarbij alle lichtarmaturen 3D zijn geprint van gerecyclede materialen, in samenwerking met partner Signify.
''Met als start Nederland wil TOMO de duurzame winkelbeleving op de kaart zetten. En retail een nieuw gezicht geven door een unieke ervaring aan te bieden die volledig aansluit op de wereld van morgen''
TOMO wil binnen aantal jaar meerdere filialen in binnen-en buitenland openen
Het warenhuis is opgericht door Marjan Haselhoff. Haar idee ontstond in 2020 vanuit de behoefte om een plek te creëren waar veel mooie duurzame en verantwoorde merken samen kwamen in een inspirerende omgeving. Met de hulp van onder andere verschillende investeringspartners zoals Rabobank en Triodos bank kon TOMO werkelijkheid worden. Haselhoff : ,,Met als start Nederland wil TOMO de duurzame winkelbeleving op de kaart zetten. En retail een nieuw gezicht geven door een unieke ervaring aan te bieden die volledig aansluit op de wereld van morgen.’’
Op 18 maart 2023 opent TOMO de deuren van het eerste filiaal in Westfield Mall of The Netherlands. Om grootschalig impact te maken, zal TOMO meerdere filialen in binnen-en buitenland openen binnen een aantal jaar.
De gevel van het TOMO-warenhuis. Foto: TOMO
Lees ook: Branche is aan zet: kleding móet een tweede leven krijgen