Nieuws Duurzaamheid

Maakt deze automatische winkeldeur de energieslurpende airco’s overbodig?

Met een koel briesje in je nek de kledingrekken afstruinen, terwijl buiten de zon brandt. Ondernemers doen er alles aan om het klanten zo behaaglijk mogelijk te maken. Tegelijk worstelen zij met de airco-discussie. Want moeten die deuren nou open óf dicht? Ondernemer Tom Broekman mengt zich in het debat. Hij wil overal automatische winkeldeuren.

Jeffrey Stevens (AD) 19 augustus 2022

Zomer hitte winkeldeur airco energie ondernemer

Wat te doen tegen energieslurpende airco’s? Deuren open of dicht, dat is de vraag die ondernemers bezighoudt. Foto: Angeliek de Jonge

Open of dicht? Dat is de vraag die Utrechtse winkeliers bezighoudt. Een dichte deur bespaart energie, maar wekt tegelijkertijd een gesloten indruk. Wie de poorten van zijn zaak daarentegen wagenwijd openzet, ontvangt binnen afzienbare tijd een gepeperde rekening. Bovendien is al die energieverspilling niet erg goed voor het milieu.

Volgens Tom Broekman, ondernemer en bestuurslid van Centrum Management Utrecht, is de oplossing eenvoudig. Hij pleit in het AD voor automatische deuren in de gehele binnenstad; ze zwaaien open zonder aanraking en zorgen ervoor dat het koele briesje van de airco niet naar buiten waait.

Lees ook: Airco aan, winkeldeur dicht? Ondernemers zijn vooral bang om klanten te verliezen

Bedrijven zetten de deuren open uit angst dat potentiële klanten naar concurrent wandelen

Broekman vertelt: ,,Wij zagen dat duurzaamheidsprobleem jaren geleden al aankomen. En daarom hebben wij in al onze winkels - herenmodezaak Thom Broekman en jeansspecialist de Rode Winkel - automatische deuren laten plaatsen. Dat was niet goedkoop, maar het werkt wel tijdens extreme temperaturen. Ook in de winter is het een prima oplossing; dan hou je de kou buiten en de warmte binnen.”

De actuele situatie in de binnenstad is wisselend. Sommige bedrijven zetten de deuren open, uit angst dat potentiële klanten naar de concurrent wandelen. Een andere groep laat zich leiden door idealistische motieven.

''Ooit riep de milieuwethouder dat het gebruik van terrasverwarmers beperkt moest worden. Ik begrijp niet waarom zij toen niet gelijk heeft gezegd: laten we proberen zoveel mogelijk automatische deuren te plaatsen''

Tom Broekman, ondernemer en bestuurslid Centrum Management Utrecht

Zoveel mogelijk automatische deuren plaatsen bij verbouwing van winkel of aanpassing van pui

Zo vertelde Daan Molenaar, eigenaar van kaaswinkel Zuivelhoeve op de Lijnmarkt, tegen het AD : ,,We moeten de airco wel aanzetten, want anders gaat de kaas zweten. Maar vanuit de klimaat- en energiecrisis voelde het niet meer goed om de deur open te houden.” Via briefjes achter de ramen worden klanten geïnformeerd.

Broekman hoopt op actie vanuit de lokale politiek. ,,Ooit riep de milieuwethouder dat het gebruik van terrasverwarmers beperkt moest worden. Ik begrijp niet waarom zij toen niet gelijk heeft gezegd: laten we proberen zoveel mogelijk automatische deuren te plaatsen. Bijvoorbeeld bij de verbouwing van een winkel of een aanpassing van een pui. Dat is een natuurlijk moment. Meestal wordt een winkel eens in de vijf tot tien jaar aangepakt. Waarom heeft de gemeente daarvoor niet een subsidie verstrekt of bepaalde voorwaarden opgenomen in de bouwvergunning?”

Deur dicht! Foto: Angeliek de Jonge

Extreme temperaturen zijn slecht voor de handel

Een gemiste kans, zo meent de ondernemer. ,,Kijk ook eens naar de winkelcentra die in de afgelopen jaren gebouwd zijn in Utrecht. Waarom is daar niet gewoon een verplichting geweest om automatische deuren te installeren? Zeker nu de energie enorm duurt wordt, lijkt mij dit een goede oplossing. Ik kan mij best voorstellen dat niet iedereen daar geld voor heeft. Daarom moet je hier een langjarig project van maken. Dit is niet voor de korte termijn. Sterker nog: ik denk als je nu deuren bestelt, dat die pas volgend jaar geleverd kunnen worden.”

Extreme temperaturen zijn slecht voor de handel. Tijdens dagen met een teleurstellende omzet, komt een hoge energierekening extra hard aan. ,,Even voor het beeld: in een normale week lopen er ongeveer 150.000 mensen door de Lange Elisabethstraat. Bij topweken ga je richting de 180.000 á 190.000 mensen. Tijdens de hitte van afgelopen week zaten we rond de 115.000 passanten. Dat is dus een extra argument om te besparen.”

De gemeente kon vooralsnog niet inhoudelijk reageren op het voorstel van Broekman. Een woordvoerder liet wel weten dat alle ondernemers met duurzaamheidsinitiatieven een gewillig oor vinden bij het Utrechtse gemeentebestuur.

Lees ook: Tips voor lagere energierekening: 'Laat verduurzaming winkel niet van verhuurder afhangen'

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws