InnovatieGroei

E-bikemerk VanMoof haalt voormalig topvrouw Booking.com binnen

Gillian Tans wordt de nieuwe president van fietsmerk VanMoof. Foto: VanMoof,
Leestijd 2 minuten
Lees verder onder de advertentie

Tans, die enkele jaren geleden al in VanMoof investeerde, was bij Booking.com verantwoordelijk voor de wereldwijde groei van de hotelboekingswebsite. ,,Tans' ervaring combineert jaren op het hoogste executive-niveau, het bouwen van teams van wereldklasse en het opschalen van wereldwijde operaties - allemaal factoren die van cruciaal belang zullen zijn in de volgende fase van groei voor het bedrijf", aldus VanMoof in een verklaring.

Lees ook: Taco Carlier (VanMoof): 'Nu tijd voor nieuwe, ervaren leiding van ons bedrijf'

Amerika grootste groeimarkt voor VanMoof

Oprichters en broers Taco en Ties Carlier, die in 2009 begonnen met VanMoof, blijven de twee topmannen bij het bedrijf. Het merk heeft winkels in onder meer Amsterdam, Berlijn, Londen, New York, San Francisco en Tokio. Vorig jaar haalde VanMoof nog 128 miljoen dollar op in een investeringsronde om de productiecapaciteit te vergroten. Het opgehaalde bedrag voor investeringen liep de afgelopen twee jaar al op tot 182 miljoen dollar.

Lees verder onder de advertentie

VanMoof is flink gegroeid sinds het begin van de coronacrisis. Door de pandemie kozen mensen vaker de fiets als alternatief voor het openbaar vervoer. VanMoof wist de verkoop van zijn e-bikes in 2020 meer dan te verdriedubbelen. Volgens de Amsterdammers zijn de Verenigde Staten momenteel de grootste groeimarkt voor het bedrijf.

Lees ook: Taco Carlier (VanMoof): 'We wilden niet zomaar een bedrijf oprichten, maar een beweging beginnen'

Taco en Ties Carlier, de twee succesvolle broers achter fietsmerk VanMoof. Foto. Raymond Rutting,
Lees verder onder de advertentie

Sleutel tot succes

In de podcast Sleutel tot Succes van De Ondernemer nam mede-oprichter Taco Carlier ons al eens mee in het bijzondere ondernemersverhaal van VanMoof. Van de eerste stappen tot het internationale succes van nu, over onder meer de factor geluk en ‘beren op de weg’.

Het succes van het e-bikemerk klinkt bijna als een jongensboek. Een boek dat ooit begon in een creatief gezin in de Achterhoek. De topondernemer vertelt openhartig over de lang niet altijd geplaveide weg van startup naar scale-up en daarna.

Lees verder onder de advertentie