Nieuws Innovatie

Fairphone: betere wereld met conflictvrije smartphone

Hoe maak je een smartphone met materialen die niet uit conflictgebieden komen en die je niet meteen helemaal wegdoet als hij stuk of verouderd is? Deze vraag kwam op bij het Amsterdamse techplatform De Waag Society. Bas van Abel en Tessa Wernink beantwoordden die vraag door zelf zo'n telefoon te maken.

Martine de Vente 2 juni 2016

Fairphone tessa wernink 1

Tessa (39) stond als co-founder van Fairphone in 2013 als eerste op de loonlijst van het bedrijf. Dit jaar denkt ze uit te komen op ongeveer vijftig collega's. Twee maanden geleden kwam het tweede model uit. Fairphone wil er 100 duizend maken. Dat is vergeleken met grootmachten als Apple en Samsung natuurlijk peanuts. Toch gelooft Fairphone dat de impact groter is. Neem de printplaat, waarvoor een minimale hoeveelheid goud nodig is. Dat betrekt Fairphone uit niet-conflictgebieden. ,,Voor onze 100 duizend telefoons is 100 gram nodig. We draaien nu met onze fabrikant in China een pilot voor een fairtrade printplaatketen. Als die slaagt, schalen zij op voor hun andere klanten, met 400 kilo goud.''

DemontagebedrijfDe smartphones worden in Afrika voor een vijfde of zesde keer hergebruikt en daarna vaak verbrand. Dat probeert het bedrijf te voorkomen. In Ghana verzamelt een partner van Fairphone de telefoons en brengt ze naar een demontagebedrijf in België. ,,Het mooiste zou zijn als wij alle grondstoffen weer kunnen hergebruiken, zodat de cirkel rond is, maar zo ver is het nog niet.''

Het bedrijf claimt niet dat alle processen duurzaam en conflictvrij zijn. ,,Dat gaat in stappen. Dat elektronica duurzaam kan, staat verder van mensen af. In tegenstelling tot eten, iets dat je in je lijf stopt.''

Reguliere marktFairphone worstelt met de vraag of het de telefoons ook voor de reguliere markt wil produceren. Consumenten kopen de meeste elektronica in december. Door die productiepiek hebben veel arbeidskrachten in China geen zekerheid. ,,In ons systeem van pre-ordering is de productie beter te spreiden.''

Global brandFairphone wil groeien en een global brand worden. ,,Daarvoor moeten we meer naar de consument toe redeneren.'' Zo kwam er een verwisselbare achterkant in meer kleurtjes, waardoor de binnenkant van de telefoon goed te zien is. Belangrijk, want veel onderdelen zijn te demonteren.

Over de grensHet betekent ook dat de telefoon beschikbaar moet zijn als de consument hem wil hebben. Klanten van T-Mobile Oostenrijk kunnen hem bijvoorbeeld al kopen. Duitsland is de grootste afnemer van Fairphones, daarna komen Zwitserland en Frankrijk. Dan Nederland pas. ,,In andere landen zijn ze al veel verder met bewuster kopen.''

Een fairphone kost € 525, te bestellen via fairphone.com