Innovatie

IJsmaker Goodoo wil goed doen (en nog lekker smaken ook)

 
Roderick Verplanken, mede-eigenaar van Goodoo. Roderick Verplanken, mede-eigenaar van Goodoo. Foto: Ruud Voest
Roderick Verplanken, mede-eigenaar van Goodoo. Foto: Ruud Voest
 
Geschreven door:
Leestijd 4 minuten

,,Goodoo staat voor actie en optimisme: go do. Maar ook voor ‘do good’.” Roderick Verplanken, mede-eigenaar van Goodoo, vertelt over hun unieke aanpak van het plantaardige ijsmerk.

Lees verder onder de advertentie

Roderick Verplanken staat er op dat we een ijsje nemen. We mogen kiezen tussen romig ijs op basis van cashewnoten (100 procent plantaardig) en fruitijs zonder toevoegingen. ‘Goodoo’ staat er groot op zijn ijsstand, ‘It’s Yes Cream!’

Totdat Roderick erbij kwam, twee jaar geleden, heette Goodoo nog IJsbaart, in 2018 vanuit een foodtruck opgericht door Tijn Baart. ,,Toen ik die jongens tegenkwam, zijn we gaan praten. ,,Wat maakt IJsbaart IJsbaart, vroeg ik. Toen zeiden ze: ‘Ja, wij maken superlekker ijs’. ‘Ja, dat elk ijsmerk zeggen,’ zei ik. Ze maakten wel plantaardig ijs. Dat werd het startpunt van ons verhaal.” Roderick werd mede-eigenaar. Samen werkten ze een nieuwe merknaam, missie en strategie uit: ‘gezonder en duurzamer ijs maken dat goed is voor mens, dier en planeet’.

Sinds de rebranding zijn we ook aanwezig in supermarkten zoals Albert Heijn, Plus en Dekamarkt

Roderick Verplanken

Geen voldoening bij corporates

Roderick zijn eigen carrièrepad leidde hem van grote corporates als Heinz en Westland naar impactgedreven bedrijven als Too Good to Go. Bij de corporates merkte hij dat de persoonlijke voldoening ontbrak: ,,Ik was vooral aan het nemen en niet zoveel aan het geven. Toen heb ik voor mezelf één zin opgeschreven: ‘Ik wil onderdeel zijn van de oplossing, door het integreren van milieuproblemen bij een commerciële partij’.”

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Ellyne van Reflower maakt impact met kunstbloem (en vliegwerk)

Zijn tijd bij Too Good to Go, dat zich inzet tegen voedselverspilling, versterkte dat besef alleen maar. Daarna bedacht hij wat hij écht wilde: ,,ondernemen met een positieve impact op mens en planeet”. Bij toeval kwam hij in contact met de oprichters IJsbaart en kwam het spel op de wagen.

Van IJsbaart naar Goodoo

IJsbaart was vooral actief in de horeca, maar door corona bleek dat een kwetsbaar verdienmodel. Roderick: ,,Sinds de rebranding zijn we ook aanwezig in supermarkten zoals Albert Heijn, Plus en Dekamarkt, en op festivals. En we bieden ziekenhuizen gezondere ijsalternatieven aan.’’

Lees verder onder de advertentie

,,Zo werken nu samen met het Maxima Kinderziekenhuis. Zij verkopen onze ijsjes nu aan de voorkant, maar geven ze aan de achterkant ook aan kinderen na een operatie. In Nederland vinden jaarlijks 900.000 operaties plaats. Na afloop krijgen patiënten vaak een ijsje, maar de standaardopties zitten boordevol suiker, kleur- en smaakstoffen. Wij vonden dat vreemd, zeker in een ziekenhuisomgeving. Onze ijsjes bevatten alleen suikers uit fruit en zijn daarom een bewuster alternatief.”

Onze plantaardige ijsjes worden gemaakt op basis van cashewpasta uit overschotten

Roderick Verplanken

IJs zonder suiker: hoe maak je dat?

IJs zonder suiker maken is lastig. ,,Bij ons krijg je negen gram suiker per honderd gram product en dat is alleen suiker uit fruit. Gemiddeld zit er rond de 20 gram suiker in een waterijsje. In roomijs zit nog veel meer, anders plakken de vetten en eiwitten niet aan elkaar. Wij gebruiken een extract van de cichoreiwortel, dat een vezelstructuur geeft, anders vielen onze fruitijsjes ook uit elkaar.”

Lees ook: ‘Eindelijk kan de handrem eraf’ – Winnaars Fair Future Challenge ontvangen 100.000 euro

Lees verder onder de advertentie

Onderdeel van de duurzaamheidsmissie van Goodoo is het gebruik van reststromen. ,,Onze plantaardige ijsjes worden gemaakt op basis van cashewpasta uit overschotten,” legt de ondernemer uit. ,,Normaal gesproken gaan cashewnoten van Tanzania naar lageloonlanden als Bangladesh, waar ze worden gepeld en verwerkt, om vervolgens weer de halve wereld over te reizen. Dat creëert onnodig veel uitstoot. Wij kopen de niet puntgave cashewnoten, die direct in Tanzania worden verwerkt, in bij Johnny Cashew. Zo verminderen we transport, CO2-uitstoot én de verspilling.”

Het prijzengeld, een ton, helpt ons verder te groeien, maar de erkenning is minstens zo waardevol

Roderick Verplanken

Samenwerking met The Banana Factory

Voor het fruitijs werkt Goodoo samen met The Banana Factory, die bananen gebruiken die ‘te recht of te krom zijn voor supermarktverkoop’. ,,Die overrijpe bananen vormen de basis voor onze fruitijsjes, waar we mango en passievrucht aan toevoegen. We willen echt laten zien dat duurzaam en lekker heel goed samen kunnen gaan.”

Het werk blijft niet onopgemerkt. Zo was Goodoo in februari een van de winnaars van de Fair Future Challenge, de Nederlandse prijs voor duurzame startups. Roderick: ,,Het prijzengeld, een ton, helpt ons verder te groeien, maar de erkenning is minstens zo waardevol. Het toont aan dat we twee jaar geleden de juiste keuze maakten om voor 100 procent duurzaam en impactgericht te gaan.”

Lees verder onder de advertentie

En dan, je gelooft het niet, is ons ijsje precies op.

Voor meer informatie over de Fair Future Challenge zie www.fairfuturechallenge.nl

Lees verder onder de advertentie