Het valt niet mee om een kunstbloem van een echte bloem te onderscheiden, maar Ellyne Bierman heeft een tip: ,,Kijk naar de vaas. Voor kunstbloemen gebruik je geen glazen vazen, maar dichte, zodat je niet ziet dat de stengels niet in het water staan. Ook zie je meer variatie in de boeketten, omdat dezelfde kunstbloemen er precies hetzelfde uitzien en dat opvalt in een bos.” Ellyne kan het weten: kunstbloemen zijn haar vak.
Ellyne wilde gewoon ‘iets circulairs’ doen
Eigenlijk wilde ze vijf jaar geleden gewoon ‘iets circulairs’ doen. Ze had lang in de tijdschriftenmarketing gewerkt en wilde nu iets bijdragen aan een betere wereld. Dat haar keuze op kunstbloemen viel, had vooral met statische karakter van kunstbloemen te maken: ,,Het is oersaai als je altijd dezelfde bloemen op tafel hebt staan.”
Ze begon Reflower, een abonnementenservice die klanten maandeljks van andere kunstboeketten voorziet: ,,Je hoeft de bloemen niet te bezitten; je maakt er gebruik van en geeft ze weer door. Dat is waar we met heel veel dingen naar toe moeten, volgens mij. We moeten echt af van het idee dat we alles moeten bezitten.”
We vinden het normaal om bloemen vol verboden pesticiden te tolereren, terwijl iets dergelijks in de voedselindustrie onacceptabel zou zijn
Ellyne Bierman
Grootste uitdaging van Reflower
Logistiek de grootste uitdaging voor Reflower: het verzorgt het transport van de kunstboeketten en vazen van en naar klanten, controleert en reinigt ze grondig, en zorgt er dan weer voor dat ze in perfecte staat opnieuw kunnen worden verhuurd.
Omdat ze zo vaak kunnen worden hergebruikt, is de milieu-impact van kunstbloemen is veel lager dan van echte bloemen, vertelt Ellyne. De CO₂-uitstoot van één boeket kunstbloemen bedraagt ongeveer vier kilogram, rekent ze voor. Dat is vergelijkbaar met die van een boeket verse bloemen. Maar waar verse bloemen vaak na tien dagen worden weggegooid, gaan kunstbloemen tot tien jaar mee.
Lees ook: Waarom storytelling ook bij Ellyne Biermans’ Reflower werkt
Het probleem van verse bloemen
Bij verse bloemen komen meer problemen kijken, zoals het gebruik van pesticiden. ,,Dat is slecht voor de leefomgeving, biodiversiteit en waterkwaliteit. Bovendien vinden we het normaal om bloemen vol verboden pesticiden te tolereren, terwijl iets dergelijks in de voedselindustrie onacceptabel zou zijn.” Daarnaast vliegen bloemen de hele wereld over - sommige Nederlandse telers hebben hun productie zelfs naar Kenia en Ethiopië verplaatst - én verbruikt de grootschalige glastuinbouw veel fossiele brandstof, claimt Ellyne.
Veelbelovende start dankzij corona
Reflower kende, mede door de coronatijd, een veelbelovende start. Ellyne: ,,Ik had meteen tachtig klanten, wat bijzonder was in een lastige periode om te ondernemen.” Inmiddels is dat aantal gegroeid tot 550 klanten en circuleren er 1.000 vazen. Een mooie groei, al had ze gehoopt op een snellere stijging. De klantenkring bestaat voor 50 procent uit particulieren en voor 50 procent uit bedrijven, waarbij bedrijven vaak meerdere boeketten afnemen.
Hoewel Nederland een bloemenland is, ziet de ondernemer ook grote kansen in het buitenland, met name in warmere landen zoals Frankrijk, Spanje en Italië. Verse bloemen houden het daar door de hitte niet lang vol, en ze zijn doorgaans veel duurder dan in Nederland. ,,Een abonnement van twintig euro per maand is in Frankrijk een heel aantrekkelijke prijs.”
We zaten bij de twintig beste bedrijven van de 758 inzendingen. Dat bewijst voor mij dat we serieus bezig zijn met impact en verandering
Ellyne Bierman
Extra logistieke uitdagingen
Een internationale uitbreiding brengt wel extra logistieke uitdagingen met zich mee. ,,Als een vaas kapot gaat, kunnen we in Nederland nog wel snel langsrijden. Maar dat gaat natuurlijk niet als het om een klant gaat in Parijs gaat. Als ik het doe, zou ik het daarom met de Bloom & Wild Group willen doen. Die hebben (bloemenabonnementservice, red.) Bloomon gekocht. Zij hebben de logistiek al.”
Deelname aan Fair Future Challenge
Ellyne Bierman ziet zichzelf als een koploper in de circulaire beweging en noemt deelname aan de Fair Future Challenge dan ook een belangrijke mijlpaal. ,,We zaten bij de twintig beste bedrijven van de 758 inzendingen. Dat bewijst voor mij dat we serieus bezig zijn met impact en verandering. Vorig jaar wonnen we ook al de Changemaker Impact Award Publieksprijs van Change Inc. Ik ben nu bezig met een financieringsronde en dan zijn zulke keurmerken heel fijn.”
Hoewel kunstbloemenverhuur nu een nichemarkt is, is Ellyne optimistisch over de mogelijkheid om het concept grootschaliger toe te passen. ,,Hoe meer mensen meedoen, hoe goedkoper de service wordt, en hoe toegankelijker het systeem wordt voor iedereen. Het idee van schoonheid op tafel, zonder een enorme belasting voor het milieu, spreekt steeds meer mensen aan.”
Voor meer informatie over de Fair Future Challenge zie www.fairfuturechallenge.nl