Nieuws Groei
Nederlandse beddenproducent FreshBed sluit deal met Amerikaanse retailgigant RH
De Nederlandse beddenfabrikant FreshBed heeft een miljoenenovereenkomst gesloten met de Amerikaanse retailgigant RH voor de exclusieve verkoop van zijn gepatenteerde slaapsysteem in de Verenigde Staten en Canada.

Barry van Doornewaard startte FreshBed Company in 2011.
Het beursgenoteerde RH is gespecialiseerd in luxueuze en vernieuwende lifestyleproducten voor woninginrichting en heeft een jaaromzet van bijna 4 miljard dollar. Niet eerder gaf een Amerikaans bedrijf volgens FreshBed een Europees beddenmerk zo’n prominente plek in het assortiment.
Het Nederlandse bedrijf is nu aanwezig in meer dan 60 showrooms van RH in Amerika en Canada. Het FreshBed dat aangeboden wordt is het topmodel van 33.000 dollar. FreshBed heeft inmiddels meer dan 300 slaapsystemen geleverd aan de Amerikaanse retailer.
''De meeste fabrikanten willen vocht opvangen en wegwerken. Onze insteek is juist het voorkomen van zweten tijdens het slapen''
Constante huidtemperatuur verbetert de diepe slaap vergaand
Ondernemer Barry van Doornewaard startte FreshBed Company in 2011 met de gedachte om de slaapkwaliteit te verbeteren. FreshBed is volgens Van Doornewaard een innovatief slaapsysteem dat tijdens de slaap zorgt voor de gewenste temperatuur en luchtvochtigheid en voor een optimale luchtkwaliteit. Dat gebeurt via een gepersonaliseerd thermo-gereguleerd microklimaat met individuele temperatuurinstelling, active airflow technology en luchtzuivering via een medisch HEPA-filter.
De technologie is gebaseerd op onderzoek van de wetenschapper Roy Raymann. Hij ontdekte dat vooral een juiste en constante huidtemperatuur de diepe slaap vergaand verbetert en de kans op ’s nachts wakker worden minimaliseert. FreshBed kan de diepe slaap met vijftig procent verbeteren, zo belooft de fabrikant.
Lees ook: 1700 procent groei: ondernemer Joep Verbunt over het wakkere sprookje van Matt Sleeps
Met oversteek naar Noord-Amerika ontstaat gigantische nieuwe markt voor FreshBed
De afgelopen jaren verkocht Van Doornewaard ruim duizend FreshBeds, voornamelijk in Nederland, de rest van Europa en het Midden-Oosten, zowel aan particulieren als aan exclusieve hotels en resorts. Met de oversteek naar Noord-Amerika ontstaat een gigantische nieuwe markt.
Van Doornewaard: ,,RH heeft voor ons gekozen omdat klimaatcontrole echt het verschil maakt tussen goed of slecht slapen. De meeste fabrikanten willen vocht opvangen en wegwerken. Onze insteek is juist het voorkomen van zweten tijdens het slapen.” Met het uitbannen van vocht in het matras verdubbelt bovendien de levensduur van het matras.
Lees ook: Stefan en Alex schudden met Sleepfast de beddenbranche wakker