Nieuws Groei

Broers Bingul: 'Heel Nederland aan de bonen. Koffie is gewoon veel lekkerder als je het vers drinkt’

Koffie van vers gebrande bonen, dàt is de toekomst, zeggen de Rotterdamse broers Harun en Sefa Bingul. Ze timmeren met hun Brandzaak stevig aan de weg, ook buiten Nederland. Het pand in Rotterdam werd te klein, nu werken ze vanuit Vierpolders, op Voorne-Putten.

Gert Onnink (AD) 10 mei 2022

Koffiebroers branden

Harun Bingul (rechts) van koffiebranderij Brandzaak in Vierpolders bij de machine waar de bonen gebrand worden, links zijn broer Sefa. Foto: AD/Peter de Jong Fotografie.

,,Kijk, deze bonen zijn morgen bij de klant”, wijst Harun Bingul (37) van koffiebedrijf Brandzaak. Uit de machine valt een straal vers gebrande koffiebonen in een emmer. Bij elkaar twee keer 25 kilo gaat erin. ,,De emmers gaan zo in de lift naar boven, naar onze inpakafdeling. Aan het einde van middag komt PostNL langs, die neemt de bestellingen mee. Dan heb je ze morgen in huis.”

Al bijna tien jaar zitten de broers Harun en Sefa Bingul in de koffie. Sefa (31), de jongste van de twee, werkte bij Coffeecompany en het Douwe Egberts-café in het Nationale Nederlanden-gebouw in hartje Rotterdam. ,,Hij werd zelfs barista, hij heeft mij de liefde voor koffie bijgebracht”, zegt Harun over Sefa op AD.nl.

Samen begonnen ze met Brandzaak, met het idee verse koffiebonen aan de man en vrouw te brengen. ,,Online voedsel kopen was heel lang ongebruikelijk. Zeker als het om verse producten ging. Nu is iedereen daar wel aan gewend”, stelt Harun.

Lees ook: Door coronacrisis veroorzaakt koffiesucces lijkt maar niet ten einde te komen

De twee gingen in 2013 met hun koffiehandel van start in Rotterdam, maar groeiden daar uit hun jasje. Sinds een klein jaar zitten ze in een pand in Vierpolders, een dorpje onder de rook van de Rotterdamse haven en niet ver van de provinciale weg N218 richting Brielle. ,,We wilden groter, maar konden nergens een geschikt onderkomen vinden. Het aanbod in deze regio was schaars. Uiteindelijk is het Vierpolders geworden”, zegt Harun.

Bij Brandzaak, zoals het bedrijf bewust is gedoopt, werken zes mensen. ,,Ons concept is overduidelijk: wie voor 15.00 uur bestelt, heeft de andere dag de verse koffiebonen in huis. PostNL komt hier om 18.00 uur langs.”

Koffiebonnen uit Brazilië

De broers importeren de koffiebonen uit Brazilië, de grootste producent van de wereld, maar ook uit landen als Honduras, Guatemala, Costa Rica en Ethiopië. ,,Koffie is meestal ongeveer een jaar houdbaar”, weet Harun. ,,Maar eigenlijk moet je het binnen acht weken opdrinken.” Hij wijst op het belang van de datum waarop de koffie is gebrand.

'Koffie is meestal ongeveer een jaar houdbaar. Maar eigenlijk moet je het binnen acht weken opdrinken. Hij wijst op het belang van de datum waarop de koffie is gebrand'

Met hun Brandzaak proberen ze de consument massaal aan de koffie van vers gebrande bonen te krijgen. ,,Natuurlijk gebruiken nog veel mensen koffiecupjes, maar met bonen is het uiteindelijk goedkoper. Je hebt alleen de eenmalige aanschaf van een machine om de koffie thuis te kunnen malen.”

'Duurder, maar lekkerder'

Harun erkent dat de koffiebonen van Brandzaak een paar euro duurder zijn dan die in de supermarkt. ,,Maar ik durf wel te zeggen dat ze bij ons lekkerder zijn. Ze zijn kakelvers. We moeten de klant zien te overtuigen dat hij of zij ons product het geld waard vindt.’’

Lees ook: Het nieuwe werken: goede koffie als arbeidsvoorwaarde

Uit recent onderzoek, uitgevoerd door bureau WUA Global, blijkt dat Brandzaak op de Nederlandse koffiebonenmarkt alleen Koffievoordeel.nl voor zich moet dulden. ,,Zij hebben een aandeel van 34 procent, wij van 27. Maar we zitten voor bol.com en Albert Heijn.” Brandzaak bedient dagelijks honderden klanten. ,,We leveren ook aan bedrijven. Je zal ons product niet in de supermarkt zien liggen, ook niet vaak in de horeca.” De koffie duikt op in Nederland, België en Luxemburg, maar ook verder weg, tot aan Duitsland, Frankrijk en Spanje aan toe.

,,Waar we over tien jaar staan? Geen idee”, zegt Harun. ,,We willen verder groeien, maar zitten nu nog midden in een revolutie. We willen heel Nederland aan de verse bonen krijgen. Want echt, koffie is gewoon veel lekkerder als je het vers drinkt.”

Sefa Bingul begon als barisa, nu leidt hij met zijn broer koffiebranderij Brandzaak in Vierpolders. Foto: AD/Peter de Jong Fotografie.

Vanaf vandaag altijd op de hoogte met het laatste nieuws voor ondernemers. Rond lunchtijd in je mailbox!

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws