Nieuws Groei

Hoe het businessmodel van OneFit de fitnessbranche op zijn kop zette

In de rubriek Groeikracht spreekt De Ondernemer met succesvolle ondernemers over de groei van hun bedrijf. Vandaag: Serge Brabander. Hij bedacht met zijn compagnon Camille Richardson een dienst waarmee je met één lidmaatschap sportlessen bij verschillende clubs kunt boeken. En daar was een markt voor, bleek al snel.

Gijs van der Sanden | Foto: Sjors Massar 5 juli 2018

Onefit

Rond zijn veertigste wilde Serge Brabander – voorheen CEO bij Boomerang – bewuster gaan leven. Hij nam een sportschoolabonnement en moest zich daar meteen een jaar aan committeren. Als hij een maandje niet kwam opdagen, was dat zijn verlies. Wilde hij zijn abonnement opzeggen, dan moest dat nog nét niet per aangetekende brief. Het verbaasde hem hoe – zoals hij het zelf zegt – ‘offline’ de fitnessbranche was.

Laagdrempelig en flexibel

Hier lag een kans, dacht hij. Sporten, dat zou toch veel laagdrempeliger en flexibeler moeten kunnen? “Gezond leven – voeding, bewegen – maakte een paar jaar geleden al een enorme ontwikkeling door. Er was een prachtig aanbod van sportscholen en yogastudio’s in Amsterdam. Hoe kun je een breed publiek daar kennis mee laten maken, zonder ze meteen tot iets te verplichten?”

OneFit

Samen met voormalig basketbalspeler Camille Richardson bedacht Brabander OneFit. Aanvankelijk gaat het om een prepaid-dienst die toegang geeft tot meerdere sportscholen. “We hebben altijd veel gesprekken met onze klanten gevoerd. Daarvan hoorden we dat de prepaidkaart weliswaar flexibel was, maar dat het niet aanzette om meer te gaan bewegen.”

Prepaid sporten

In 2015 gooiden ze het roer drastisch om, door met een vast bedrag per maand te gaan werken. Met dat vaste bedrag kan de klant onbeperkt sporten, zoveel hij maar wilt. Een gouden zet, want de leden stromen vanaf dat moment binnen. “Bij het prepaidsysteem betaalde de klant per keer, dat werkte kennelijk toch nog drempelverhogend. Nu ziet de klant het aanbod en denkt: ik heb er al voor betaald.” Leden die een maandje op vakantie gaan, kunnen hun abonnement tijdelijk stopzetten.

Fitness, yoga, apenkooien

Serge vergelijkt het aanbod met een snoepwinkel. “Fitness, crossfit, alle soorten yoga, zwemmen, apenkooien: je kunt het zo gek niet bedenken of we hebben het. Ik hoor regelmatig van klanten dat ze door OneFit allerlei nieuwe vormen van beweging hebben ontdekt.” De lessen zijn via een app in te boeken. De klant checkt voor het sporten via de app in en laat het scherm bij de balie van de sportschool zien. Appeltje-eitje.

Concurrentie

Dan rijst toch de vraag: waarom willen sportscholen eigenlijk meewerken? Zijn ze niet bang voor concurrentie? “In het begin was er wel wat overtuiging nodig,” erkent Brabander. “Maar nu komen sportscholen steeds vaker uit zichzelf naar ons toe.” Hij vergelijkt het met lege vliegtuigstoelen: die wil een vliegtuigmaatschappij ook opgevuld hebben.

Extra inkomsten voor sportscholen

Brabander: “Wij kopen de door onze leden afgenomen lessen bij ze in. Die hebben een vaste prijs per categorie.” Volgens hem levert het de sportschool extra inkomsten op. “Wij kunnen de sportscholen met alle kennis die we inmiddels in huis hebben, helpen groeien. Wij weten precies welke lessen en welke tijdstippen populair zijn bij onze klanten.”

Grote steden

De snelle groei die het bedrijf doormaakt, brengt uitdagingen met zich mee. Brabander is veel tijd kwijt met het vinden van de juiste mensen, die zowel verstand hebben van technologie als sport. “Daarnaast denken wij veel na over hoe we kunnen blijven groeien. Onze service doet het eigenlijk alleen goed in grote steden, waar veel sportaanbod is. Maar daar zijn er niet zoveel van, in Nederland.”

OneFit locaties

OneFit is nu actief in de vier grote steden van Nederland. Wil het bedrijf blijven groeien, dan is expansie naar het buitenland noodzakelijk. In 2016 streek OneFit neer in Keulen, met succes. In Hamburg is de dienst recentelijk gelanceerd. “Meer Europese steden zullen snel volgen,” vertelt Brabander. “Het is onze doelstelling om marktleider in Europa te worden.”

Aanbod

En dan is er natuurlijk ook nog het product zelf. “Dingen kunnen altijd beter. Ons enorme aanbod heeft ook een keerzijde. We horen soms van klanten dat het lastig is om een keuze te maken uit alle opties die we bieden.” Daarom wordt er nu hard gewerkt aan tools waarmee dat makkelijker wordt, vertelt Brabander. “Denk aan suggesties op basis van eerdere keuzes. En makkelijker filteren.”

Businessplan

De belangrijkste les die Brabander heeft geleerd? “Je moet altijd in contact blijven staan met je doelgroep. Je kunt niet vaak genoeg naar ze luisteren. Wij dachten toen we onze dienst lanceerden dat prepaid sporten de toekomst had, maar onze klanten vertelden ons iets heel anders. Als ondernemer moet je je businessplan durven aanpassen. En nóg een keer, als dat nodig is.”

OneFit

Jaar van oprichting: 2012
Aantal mensen in dienst: 35
Landen actief: Nederland, Duitsland
Aantal aangesloten sportscholen: 520
Omzetgroei: Verdriedubbeld sinds oprichting

Als ondernemer moet je je businessplan durven aanpassen. En nóg een keer, als dat nodig is

Serge Brabander