Nieuws Groei
Na Dragons' Den: Carolina Riffi Ollite niet te stuiten dankzij hulp Won Yip
,,Er is in het afgelopen half jaar zoveel gebeurd. Waar moet ik beginnen?” Het is de vraag die letterlijk iedere oud-deelnemer van het tv-programma Dragons’ Den zichzelf hardop stelt. Carolina Riffi Ollite vormt daarin geen uitzondering. De oprichter van Carat23, die met haar Statementbag voor de vijf grote investeerders verscheen, geeft aan 'bijzondere en vooral leerzame zes maanden' achter de rug te hebben.

Carolina Riffi Ollite: ,,Ik hoop snel weer te kunnen reizen omdat mijn fans in Amerika, Australië en Nieuw Zeeland nog altijd bestellen. Er zijn er weer nieuwe sterren met mijn tassen gefotografeerd en meerdere publicaties in grote tijdschriften voorbijgekomen." Foto: Kristian Krijgsman.
,,Je gelooft het niet, maar ik ben vlak voor de zomer bestolen van mijn nieuwe tassencollectie”, begint de Amsterdamse ondernemer. ,,We waren bezig met een fotoshoot langs de gracht en keken om toen er een grote vrachtwagen langs moest. Twee tellen later was de koffer met daarin de gehele collectie verdwenen. Dertienduizend euro en een volle maand werk in één klap weg. Echt balen, ook omdat ik al meerdere bestellingen voor deze tassen had binnengekregen.”
'Coronacrisis? Ik heb de tijd optimaal benut'
De ontwerpster, die destijds bij Dragons' Den een investering van 50.000 euro ontving tegen een bedrijfsaandeel van 30 procent, incasseert de klap en gaat verder. Net zoals ze dat doet wanneer het coronavirus haar op zakelijk vlak test. Riffi Ollite geeft aan de stilte van de crisis te hebben benut om te bekijken hoe haar merk meer waarde te geven. ,,Ik heb de tijd optimaal benut. In de ‘Brilliant Collection’ heb ik twee nieuwe tassen uitgebracht, namelijk de Diamond en de Baguette die je iedere dag kunt dragen. En waar ik tijdens de uitzending van Dragons’ Den alleen nog maar samples kon presenteren, zijn de tassen nu geperfectioneerd.”
Dit is het idee achter de Statementbag
Het idee van Riffi Ollite is ontstaan nadat ze zich realiseerde dat ‘de clutch’ (een zeer kleine handtas) eigenlijk heel onhandig is. Dit vaak stijlvolle tasje zonder hengsel dragen vrouwen een hele avond bij zich waardoor ze de handen geen moment vrij hebben. Door er een rond hengsel aan te bevestigen die bestaat uit een gesloten lus, kan het eenvoudig om de pols worden gedragen. De tas is daardoor in één beweging te openen om er op overzichtelijke wijze bijvoorbeeld make-up uit te pakken. De ontwerpster heeft haar assortiment aan tassen inmiddels flink uitgebreid.
Lees ook: Deze Amsterdamse ontwerpster blijft door Dragons' Den op koers voor megadoorbraak
Met ‘perfectioneren’ doelt Riffi Ollite op aanpassingen in het design waardoor ze volgens haar nu geschikt zijn voor alle gelegenheden. Ook is er flink gewerkt aan het duurzame aspect van de Statementbag. ,,We hebben gebruik gemaakt van vegan leder dat is voorzien van een antibacteriële coating die je zonder problemen kunt schoonmaken. De lederen tassen zijn plantaardig gelooid, dat betekent dat er minder chemicaliën bij zijn gebruikt. Dit draagt allemaal bij aan een langere levensduur. Omdat alles met laser wordt gesneden, produceren we bovendien aanzienlijk minder afval. Wij doen dus niet mee aan de weggooi-economie.”
Herlancering mannenlijn op advies van Dragons
Of haar investeerders Won Yip en Michel Perridon nog een rol in het ontwikkelproces van het bedrijf hebben gespeeld? Absoluut. Carat23 heeft mede door hun inbreng een tussenmaat Statementbag gelanceerd waardoor er nu tassen verkrijgbaar zijn in drie verschillende prijsklassen. De heren hebben er tevens voor gezorgd dat Riffi Ollite haar (verbeterde) mannenlijn weer in de markt heeft gezet. Deze bestaat uit business-, sport- en reistassen die een handig hengsel bevatten waar ze eerder in Amerika een prijs voor ontving.
"Ik zie ook influencer Lizzy Perridon als het cadeautje van Dragons' Den"
,,Ik heb ontzettend veel aan de Dragons, maar ook aan hun naasten. Zo heeft de vrouw van Won over een aantal aanpassingen meegedacht en heb ik via investeerder Michel Perridon een sparringpartner gevonden in zijn dochter Lizzy. Zij is een bekende influencer en weet mij als geen ander te leren hoe ik mijn Nederlandse doelgroep het best kan bereiken. Daar staat tegenover dat ik haar heb geholpen met het ontwikkelen van haar eigen merk. Ja, ik zie haar als het cadeautje van Dragons’s Den.”
Investeerders Dragons' Den: consument wil ontwerper leren kennen
Kijkend naar influencen en social media, dan is dat het punt waar Riffi Ollite nog stappen te maken heeft. Zowel Yip als Perridon zijn van mening dat ze meer naar de voorgrond moet treden. Het is volgens hen iets van deze tijd om de consument te laten zien wie de betreffende ontwerper nu precies is én waar deze voor staat ,,En dat vind ik best moeilijk. Laat mij maar gewoon lekker druk bezig zijn achter de schermen en met het bijhouden van het merkaccount van Carat23. Natuurlijk weet ik heel goed dat ze gewoon gelijk hebben en daarom heb ik inmiddels dan eindelijk een persoonlijk Instagram-account aangemaakt.”
Tekst gaat verder onder de foto van de nieuwe collectie Statementbags. Foto: Kristian Krijgsman
Naast het verbeteren van haar social skills staat het openen van een eigen bedrijfspand met rood omcirkeld op de to-do list. ,,Het is mijn droom om in 2021 zowel de showroom als de distributie en de fotostudio onder één dak in Amsterdam te hebben. Ik zal de hulp van de investeerders hierbij nodig hebben. Ook ga ik zeer binnenkort weer een beroep doen op hun expertise als we om tafel gaan met een aantal internationale warenhuizen. Zij weten tenslotte hoe er onderhandeld moet worden.”
Blij met kennismaking in vroeg stadium
,,Gaandeweg de ontwikkeling van Carat23 besef ik mij steeds vaker dat ik als ondernemer ontzettend groei. Ja, ik ben een controlfreak en ja, ik ben perfectionistisch. Toch is het mij gelukt om zaken uit handen te kunnen geven. Als je mij een paar jaar geleden had verteld dat ik met een aantal tassensamples op tv zou verschijnen, had ik je voor gek verklaard omdat ik zoiets alleen gedaan zou hebben als de tas al helemaal af. Dat is nu wel anders. Ik ben vooral blij dat ik de Dragons juist vroeg in het ontwikkelproces heb leren kennen. Ik geniet heel bewust van iedere stap die ik maak en ben ontzettend blij dat ik iedere dag met mijn passie bezig kan zijn.”
In Dragons’ Den kregen beginnende ondernemers die op zoek zijn naar een investeerder, de kans hun bedrijf te pitchen aan vijf succesvolle zakenmensen. Michel Perridon, Nikkie Plessen, Won Yip, Shawn Harris en Pieter Schoen zijn samen goed voor zo’n 1 miljard euro en investeerden met eigen geld in bedrijven die zich in het tv-programma presenteerden.