Wereldwijd voelen bedrijven de klap van het COVID-19-virus, maar de wereld van de digitalisering en automatisering bloeit. ,,Dit heeft deels te maken met het feit dat medewerkers niet langer handmatig data-invoer willen doen, maar ook met het feit dat organisaties door COVID-19 het gebruik van papieren documenten moeten terugdringen en fysiek contact zoveel mogelijk moeten beperken", aldus Yeelen Knegtering, ceo en oprichter van Klippa. ,,Hoe meer mensen bijvoorbeeld paspoorten, contracten en bonnetjes aanraken, hoe groter het risico om de ziekte te verspreiden."
Waarom zouden hotelgasten bij een receptie inchecken als ze dat online kunnen doen en fysiek contact kunnen vermijden?
Yeelen Knegtering, ceo en oprichter Klippa
Automatisering bedrijfsprocessen in VS
Met ongeveer 5 miljoen bevestigde gevallen doet de VS het niet goed wat betreft het inperken van corona. Dit betekent nog meer druk op Amerikaanse organisaties om het heft in eigen handen te nemen en delen in hun bedrijfsprocessen te automatiseren die niet vragen om menselijke interventie. Dit is niet alleen voor het welzijn van de medewerkers, maar ook van de klanten. Knegtering: ,,Waarom zouden hotelgasten bijvoorbeeld bij een receptie inchecken als ze dat online kunnen doen en fysiek contact kunnen vermijden?"
Lees ook: Startup Stories: op deze manier groeit softwarebedrijf Tunga uit tot scale-up
Klippa op Amerikaanse markt
De Amerikaanse businessdeveloper Jesus Cruz. Cruz' zal verantwoordelijk worden voor de Amerikaanse markt. Zijn focus ligt op bedrijven in de boekhouding, de horeca en de bouw. Hij zal ook een niche marktonderzoek doen naar het commerciële potentieel van Klippa in een aantal Amerikaanse steden aan beide kusten.
,,Ik kwam naar Nederland voor een uitwisselingsprogramma, maar ik besloot niet terug te gaan naar de VS", zegt Cruz. ,,Ik werd verliefd op het land en op Groningen in het bijzonder, met zijn prachtige oude gebouwen en grachten. Nu ik ook als businessdeveloper kan werken voor een jonge en veelbelovende scale-up, blijf ik voorlopig hier".
Lees ook: Zo breng je een startup naar de volgende fase
Vijf jaar Klippa
Klippa is een Groningse scale-up die in 2015 werd opgericht door zes IT-specialisten. Het bedrijf heeft als doel om omslachtige documentstromen te digitaliseren en automatiseren aan de hand van moderne technologieën, zoals machine learning en OCR. Inmiddels heeft het techbedrijf ook een kantoor in Amsterdam en bedient het meer dan duizend klanten in het binnen- en buitenland met diverse productlijnen. Denk aan software voor het verbeteren van administratieve processen, het scannen van bonnen en facturen, declaratieverwerking, identiteit-validatie en data-extractie.