Nieuws Groei

Hoe Stefana Boot (Rdam Gym) zich met haar sportschool door de crisis slaat

Stefana Boot (32) had een goed concept met haar sportschool Rdam Gym. Hád. Want als je concept bestaat uit het ‘tussen de bedrijven door’ laten sporten van (kantoor)personeel uit de binnenstad van Rotterdam, dan kun je wel inpakken als iedereen dringend wordt verzocht om thuis te werken. Stefana ging echter allesbehalve knock-out: ze ging juist out of the box. Met resultaat.

Anke Derkse 16 oktober 2020

Stefan Boot sportschool rotterdam

Stefana Boot laat zich niet knock-out slaan, sterker nog: out of the box denken, dát werd het.

Dan kun je natuurlijk de boksballen leeg laten lopen, er zelf als een zoutzak naast gaan zitten en je koppie laten hangen. Maar dat deed Stefana van Rdam Gym dus vooral niet. ,,Ik heb een uurtje met een rotgevoel gezeten en ben daarna meteen naar nieuwe wegen gaan zoeken”.

Ze begon met online work-outs. ,,In samenwerking met een videobedrijf hebben onze freelance instructeurs thuis in totaal vijftig eigen work-outs opgenomen. Deelnemers konden voor 12,50 euro het linkje krijgen naar het YouTube-kanaal waar de work-outs op stonden. We werden daar bepaald niet rijk van natuurlijk, maar zo kon ik in elk geval iets bieden aan zowel de leden als mijn instructeurs. Voor mijn leden was het een makkelijke manier om thuis toch te blijven sporten. De instructeurs hielden op deze manier contact met hun deelnemers en hadden zo toch wat inkomsten.”

Coronacrisis: 60 procent abonnementhouders vertrokken

,,Begin mei werd buiten sporten weer toegestaan en zijn we met urban bootcamps begonnen. Uit ervaring weet ik dat mensen die kiezen om binnen te sporten niet per se ook te porren zijn voor outdoor sport. De online lessen begonnen tegen die tijd terug te lopen, want dat houden mensen ook geen maanden vol. Ondertussen gingen we bedenken wat er wél mogelijk was als we weer open mochten.”

Op 1 juli mochten de sportscholen weer open, maar tegen die tijd was Stefana zo’n 60 procent van haar abonnementhouders kwijt. Mensen zijn in het begin nog wel bereid om hun abonnement door te laten lopen, maar als dat maanden gaat duren haken ze af. Door alle maatregelen kon driekwart van de normale aantallen sporters de lessen weer gaan volgen. ,,Doordat ik me nu meer op individuele sporters moest gaan richten, ben ik begonnen met hen te vragen waar ze behoefte aan hadden. Er kwamen nieuwe instructeurs, met nieuw elan en weer net wat andere trainingsmethoden. Dat trok ook nieuwe leden aan.”

,,Doordat ik me nu meer op individuele sporters moest gaan richten, ben ik begonnen met hen te vragen waar ze behoefte aan hadden. Er kwamen nieuwe instructeurs, met nieuw elan en weer net wat andere trainingsmethoden. Dat trok ook nieuwe leden aan.”

Stefana Boot

LinkedIn-post Stefana Boot gaat viral

Stefana blijft zoeken naar weer nieuwe mogelijkheden. Ze zet vol in op communicatie en retentie, door veel meer gebruik te maken van de social media-kanalen en ‘weggevertjes’ in te zetten als een summerdeal. Ze zet een e-mailcampagne op door iedereen uit haar gehele mailbestand een aanbod te doen. Langzaamaan komen de mensen terug, zetten hun summerdeal om in een abonnement of nemen een rittenkaart. Alle beetjes helpen.

Ze benadert bedrijven waar ze in het verleden mee samenwerkte met de vraag ‘waarmee kan ik jullie servicen?’, kreeg echter nergens gehoor en kwam niet bij de juiste personen aan tafel. Teleurstelling. Ze plaatst een post op LinkedIn waarin ze zich behoorlijk kwetsbaar opstelt. De post gaat viral. Vanaf dat moment breidt haar netwerk zich opeens supersnel uit. ,,Mensen begonnen met me mee te denken en lieten blijken dat ze in me geloofden.”

Van iemand uit haar netwerk regelde Stefana een sponsorbord dat inmiddels vol staat met verkochte logo’s à 50 euro ,,Ik weer een beetje inkomsten en die bedrijven exposure in de gym. Win-win.”

'Out of the box-denken. Ik weet nu hoe je dat moet doen'

,,Ze hebben het wel eens over out of the box-denken; nou, ik weet nu hoe je dat moet doen. Er gingen steeds meer luikjes open en ik plantte steeds meer zaadjes. Focus op wat wél kan, dat is het belangrijkste.”

Er volgden allerlei nieuwe initiatieven: lessen voor zorgmedewerkers tijdens de Vitaliteitsweek. Een work-out voor een netwerkorganisatie was zo succesvol dat ze die ook heeft opgezet voor ondernemersvereniging Rotterdam Central District. Van iemand uit haar netwerk regelde Stefana een sponsorbord dat inmiddels vol staat met verkochte logo’s à 50 euro ,,Ik weer een beetje inkomsten en die bedrijven exposure in de gym. Win-win.”

'Ik ben gegroeid als ondernemer, er is zóveel meer mogelijk dan je denkt'

,,Na dat sponsorbord en de connecties die ik daarmee kreeg, zag ik opeens andere mogelijkheden. Ik ben echt op een andere manier gaan ondernemen. Dan merk je dat je toch de hele tijd in een soort bubbel hebt gezeten. Na een oproep op LinkedIn waarin ik vroeg wie er in mij wilde investeren, kreeg ik heel veel positieve reacties. Ik heb barterdeals opgezet waarbij een personal trainer mijn gym mag gebruiken in ruil voor het verzorgen van een groepsles. Ik word opeens gevraagd door grote bedrijven om mijn verhaal te komen vertellen. Ik bewonder Annemarie van Gaal enorm en dacht tien jaar geleden ‘als ik toch eens zó inspirerend zou kunnen zijn als zij…’. En nu blijk ikzelf dus een inspiratiebron voor andere ondernemers te zijn!"

,,Ik ben enorm gegroeid als ondernemer en heb de afgelopen maanden echt geleerd dat er zóveel meer mogelijk is dan je denkt. Ik weet zeker dat mochten de maatregelen die 13 oktober zijn afgekondigd weer nadelig uitpakken, ik de volgende dag er al een mail uitdoe met wat ik wél kan bieden. Positief blijven en blijven zoeken naar mogelijkheden.”

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.