Nieuws Groei

Startup Hardt trekt grote investeerders voor hyperloop van Elon Musk

Het AD meldt dat staalproducent Tata Steel en maritiem concern Royal IHC gaan investeren in Hardt, het jonge Delftse bedrijf dat de technologie voor een Europese hyperloop ontwikkelt.

Carel van der Velden | Foto ANP 31 mei 2018

Tata Steel Royal IHC Hardt hyperloop Elon Musk

De twee bedrijven gaan ook kennis delen met het Delftse bedrijf, dat zich specialiseert in de hyperloop. Dit razendsnelle vervoersysteem is oorspronkelijk een idee van Tesla-baas Elon Musk.

Het plan is om capsules met behulp van magneten door bijna luchtledige buizen te laten zweven. Op diverse plekken op de wereld wordt aan dit concept gewerkt.

Blijk van vertrouwen

Hardt is blij met de toezeggingen van de bedrijven, die deze week werden vastgelegd in een intentieverklaring. ,,Het is een blijk van vertrouwen dat het bedrijfsleven hier zo nauw bij betrokken wil zijn. Zij zien de commerciële kansen van de hyperloop'', zegt mede-oprichter van Hardt, Tim Houter.

Hardt is opgericht door studenten van de TU Delft, die in 2017 een door Elon Musk uitgeschreven wedstrijd wonnen met hun ontwerp voor de capsule. Behalve Tata Steel en Royal IHC heeft ook bouwbedrijf BAM zich aan de Delftse hyperloop verbonden. BAM hielp Hardt vorig jaar al bij de totstandkoming van een testlocatie op het terrein van de TU Delft. BAM wil nu intensiever samenwerken.

https://www.youtube.com/watch?v=KDQ2QkylniU

Verder ontwikkelen

Eerder dit jaar haalde Hardt reeds 1,25 miljoen euro op bij investeerders. Het geld wordt gebruikt om de hyperlooptechnologie van het bedrijf verder te ontwikkelen op het testtraject in Delft.

Ook werkt Hardt samen met de overheid om in Flevoland een testbaan van de grond te krijgen. De Tweede Kamer schaarde zich vorig jaar unaniem achter het initiatief om een testfaciliteit in de Flevopolder te realiseren. Hiervoor is in totaal 120 miljoen euro nodig.

Innovatieve vormen

Over de financiële details van de verse investeringen doen Tata Steel, Royal IHC en BAM geen uitspraken. Wel geven de bedrijven aan voor een langere periode bij het project betrokken te willen zijn, zodat ze vooruit kunnen denken over innovatieve vormen van transport. De kennis die ze delen met Hardt heeft bijvoorbeeld betrekking op verstedelijking, ondergronds boren en staaltechnologie.