How-to Groei
Dit zijn de 5 basisprincipes voor succes volgens businesscoach Kelly Weekers
,,Als je een wonderpil verwacht om een dik belegde boterham te verdienen met weinig doen, kan je beter stoppen met ondernemen." Het is de verhelderende taal van businesscoach Kelly Weekers. Ze heeft de 5 basisprincipes voor succes voor je op papier gezet waarbij het overduidelijk wordt dat ondernemen een synoniem is voor keihard werken. ,,Je verdient geen tonnen met elke dag doen waar je zin in hebt. Je zal het op de meeste dagen moeten hebben van discipline, niet van gepassioneerde motivatie. Soms is ondernemen shit en stressvol en dat is prima, omdat het ook heel veel meer moois geeft. Uiteindelijk oogst je, wat je zaait.Het is kiezen of delen.

,,Wil jij met een 4-urige werkweek een miljoenenbusiness neerzetten? Elke dag passie ervaren in wat je doet? Gedag zeggen tegen stress? Alleen de dingen doen die je leuk vindt? Vandaag nog het dubbele tarief vragen voor hetzelfde werk? En vanuit je luie hangmat waar dan ook ter wereld je miljoenenbusiness runnen? Forget it! Elke coach die dit soort gebakken lucht verkoopt, is waarschijnlijk succesvoller in self-branding en marketing dan in resultaten behalen voor klanten."
1 Zonder discipline geen succes
,,Op de dagen dat je werkt, ga je 100 procent voor je onderneming. Ook wanneer je geen zin hebt. Ook wanneer je geen inspiratie hebt. Ook wanneer je juist wél al succes hebt behaald. Ik zie te vaak ondernemers die een paar maanden hoge winst halen en daardoor hun focus loslaten wat tot gevolg heeft dat er ineens geen nieuwe klanten meer komen. Er ontstaat een panieksituatie. Of ik zie ondernemers die zich niet geïnspireerd of gemotiveerd voelen en dan maar niets doen. Discipline en werkethiek tonen tijdens de ups en de downs is allesbepalend. Op de dagen dat je werkt, ga je 100 procent voor je onderneming.”
Lees ook: Succesvol opvallen doe je met deze zes aandachtstrekkers
2 Zonder focus geen succes
,,Focus heeft niet alleen te maken met waar je je op richt, maar vooral met wat je negeert, waar je ‘nee’ tegen zegt. Onze wereld is enorm druk, je moet leren de ruis te blokken, zodat je je kan focussen op wat belangrijk voor je is. Meedogenloos prioriteren is essentieel voor succes. Vaak komen eindeloos veel afleidingen je dagelijkse bedrijfsvoering in vermomd als 'kansen' en 'mogelijkheden'. Het houdt je weg van je echte doel en trekt je tijd, energie en aandacht alle kanten uit. Vervolgens kijk je aan het einde van de maand naar je resultaten en denk je: 'hoe kan dat nou, ik werk toch hard genoeg?'. FOCUS is het sleutelwoord: niet alles doen waardoor je matig wordt in heel veel, maar een klein aantal dingen doen, waardoor je daarin kan excelleren en er plezier aan blijft beleven.”
3 Zonder consistentie geen succes
,,Ondernemen is hard werken en natuurlijk kun je dit op een slimme manier inrichten, maar dat inrichten gaat niet vanzelf. Dus als je jouw winst van die maand nog niet hebt kunnen behalen, betekent dat ook dat je ‘nee’ moet zeggen tegen die Netflix-avond om vervolgens klanten te gaan genereren. Of het betekent dat je niet naar dat feestje kan, omdat je nog gesprekken moet voeren met potentiële klanten. Het is kiezen voor de dingen die je misschien op de korte termijn minder leuk zal vinden, maar je op de lange termijn je successen laat behalen. Het houdt in: de dingen die je nu wilt doen laten varen voor datgene wat je het liefste wilt doen. Succesvol ondernemen is niet altijd leuk of makkelijk, dan deed iedereen het wel.”
4 Zonder sales geen succes
,,Stop het goochelen met prijzen of het keer op keer aanbieden van kortingen. Zo veel ondernemers laten hun prijs afhangen van het type klant, de opdracht, wat de concurrentie doet, hun sterrenbeeld hen vertelt of wie weet wat allemaal! Het maakt dat je onderneming niet alleen super onoverzichtelijk wordt en jouw winst enorm onder druk komt te staan, maar het staat ook enorm onprofessioneel. Als jij zegt dat iets 100 euro kost en je vervolgens tegen je klant zegt dat hij het ook voor 50 euro kan krijgen, dan zeg je eigenlijk ‘ik had je op willen lichten, dat lukt niet helemaal en dus ik zeg maar wat de echte waarde is en dan mag je de tafel hebben.’ Je snapt het, je wilt nooit meer kortingen geven. Succesvolle ondernemers zijn gewoon duidelijk in het resultaat dat ze leveren en durven hier een hoge prijs voor te vragen. En wanneer jij gewoon goede resultaten kan behalen voor je klanten, is je prijs relevant. Wees nooit de goedkoopste in je niche én wees hier trots op.”
5 Zonder succesmindset geen succes
,,Succes = strategie + mindset. Al staat je onderneming als een huis, als jij niet gelooft in je succes of niet gaat denken als een succesvolle ondernemer, zal je niet het zelfvertrouwen bezitten en het gedrag vertonen dat jou succesvol maakt. Onzekerheid en klein denken resulteert in het nemen van de verkeerde beslissingen voor jezelf en je onderneming met alle gevolgen van dien. Je zal óf jezelf keer op keer naar beneden halen óf anderen de ruimte geven om dat te doen. Als zelfstandig ondernemer zijn problemen in je onderneming heel vaak persoonlijke problemen die zich zakelijk openbaren. Iets wat ik tegenkom bij starters, groeiers, maar ook bij de top van de top. Op alle niveaus geldt hetzelfde principe: succes begint ín jezelf, met de juiste denkwijze.”