Nieuws Groei

Sterfhuisconstructie van Fat Forest zet Dragons’ deal op losse schroeven

Opschalen, nieuwe producten ontwikkelen, het team uitbreiden, maar vooral ontbossing tegen gaan. Dat zijn de plannen die Fleur Schraven en Alexandra Vosmaer met Fat Forest hebben. Een soort Tony's Chocolonely, maar dan met huidverzorgingsproducten. En om hun plannen te kunnen verwezenlijken, verschenen ze in Dragons’ Den. Investeerder Bas Witvoet is bereid om de gevraagde 250.000 euro te betalen, de huidige aandelenconstructie lijkt echter roet in het eten te gooien.

Robbert Daalder 4 juli 2022

Fat forest dragons den fleur schraven alexandra vosmaer

Fleur Schraven en Alexandra Vosmaer zetten zich met de producten van Fat Forest in voor behoud van het regenwoud op Borneo. Foto: Fat Forest.

Aan de pitch van Schraven lag het zeker niet. En aan de 100 procent eerlijke en herleidbare huidverzorgingsproducten al helemaal niet. Het feit dat dragons Shawn Harris, Manon van Essen, Pieter Schoen en Witvoet enthousiast waren, onderstreept dat. Toch zagen de eerste drie af van een investering. Hun reden? De wijze waarop de aandelen van Fat Forest verdeeld zijn.

Fat Forest als onderdeel van groter geheel

Dat behoeft uitleg. Het draait bij deze startup namelijk allemaal om het gigantische regenwoud op Borneo, dat voor de productie van palmolie gebukt gaat onder stevige ontbossing. Om dat tegen te gaan, woont Vosmaer hier samen met haar man Dirk-Jan Oudshoorn. Hij is medeoprichter van Forestwise, het bedrijf dat op het Indonesische eiland met de forest communities samenwerkt om inkomsten uit hun oogsten te genereren.

Deze vruchten, zaden en noten worden in een fabriek op het eiland verwerkt tot grove ingrediënten waar onder andere dochteronderneming Fat Forest, maar bijvoorbeeld ook het Britse Lush haar producten van maakt.

"Omdat we niet wisten of we met andere investeerders mochten praten, is er op dat vlak in al die maanden helemaal niets gebeurd"

Niet degene die aan de touwtjes trekt

Oudshoorn richtte Forestwise op om ervoor te zorgen dat de communities hun land niet hoeven te verkopen aan bedrijven die uit zijn op het produceren van palmolie. De onderneming werkt B2B, maar heeft Fat Forest in het leven geroepen om ook onder de aandacht van de consument te komen.

,,Alexandra en ik nemen die taak voor onze rekening en krijgen daar ieder een bedrijfsaandeel van 15 procent voor terug", verklaart Schraven. ,,Dat betekent dat Forestwise de overige 70 procent heeft en dat is waar de schoen wringt voor Harris, Schoen en Van Essen.”

Die laatste dragon verwees daarbij naar de zogenaamde ‘sterfhuisconstructie’, waarbij de levensvatbare onderdelen van een onderneming zijn ondergebracht in een andere onderneming; in dit geval in Forestwise. ,,Je bent niet zelf the puppetmaster omdat iemand anders aan de touwtjes trekt", aldus dragon Van Essen. Voor dragon Witvoet echter geen reden om niet mee te doen. Voorwaarde: hij krijgt niet de voorgestelde 10, maar 25 procent van de aandelen. Er volgde een mondeling akkoord. Tekst gaat verder onder de foto.

Dragons' Den-investeerder Bas Witvoet. Foto: Annemieke van der Togt.

Teleurgesteld dat deal uit Dragons' Den maar niet rond komt

Wanneer Schraven zo’n vijf maanden na dat akkoord gevraagd wordt naar de status van de deal, vertelt ze enigszins teleurgesteld dat het nog altijd niet rond is. ,,Tijdens de opname leek die sterfhuisconstructie Bas niet in de weg te zitten, maar daar is hij later toch op teruggekomen. Ik weet echter als geen ander hoe er hier gewerkt wordt en dat is puur met het ideaal om de flora en fauna op Borneo te redden. Dat hoeft geen problemen op te leveren, maar versterkt elkaar juist. Blijkbaar werken dit soort grote investeerders het liefst met ondernemers die de grootste punt van de taart hebben.”

Witvoet: 'Ik haakte af op nieuwe propositie'

,,Fat Forest en Forest Wise bleken geen aparte entiteiten te zijn en in één BV te zitten", verklaart Witvoet zijn keuze. ,,Om 25 procent te verkrijgen in alleen Fat Forest moest het bedrijf in tweeën worden gedeeld en daar komt een heel waarderingstraject bij kijken."

,,Na deze nieuwe informatie zijn we gaan kijken naar een waardering voor het geheel en daarmee zakte mijn belang zeer aanzienlijk. Op die nieuwe propositie ben ik afgehaakt, maar we zijn nog wel aan het kijken of er na een structuurwijziging iets te bedenken is om nog in te stappen. Indien die propositie dan klopt, zal ik ook mijn netwerk aanspreken om de volgende stappen te kunnen zetten. Er is tenslotte niets mooiers dan te investeren in een bedrijf dat goed doet."

"Wij willen in het rijtje van merken terecht komen die daadwerkelijk een verschuiving veroorzaken. Denk aan The Flower Farm of Tony's Chocolonely"

,,Geen slecht woord over Bas hoor”, zegt Schraven. ,,Een heel prettige man om mee te werken en dat hij oprecht enthousiast is, liet hij nog zien door 250.000 euro te willen investeren in Forestwise. Die onderhandelingen zijn alleen op niets uitgelopen. De enige optie die nu nog overeind staat, is alsnog een financiering van 2,5 ton voor Fat Forest, maar dan moet het in delen worden opgeknipt en in samenwerking met andere investeerders. Ik hoop stiekem dat dit artikel die investeerders enthousiast maakt. Zij moeten weten dat we openstaan voor alle opties”

Schraven spreekt die wens bewust uit omdat Fat Forest in die al maanden veel kostbare tijd is verloren. ,,Omdat we niet wisten of we naast Bas ook met andere investeerders mochten praten, is er op dat vlak in al die tijd helemaal niets gebeurd. En dat terwijl we het geld nu toch echt nodig hebben om te kunnen groeien. Ondertussen dringt de tijd ook als het gaat om het regenwoud.”

,,We willen gewoon heel graag die impact maken. In het rijtje van merken terecht komen die daadwerkelijk een verschuiving veroorzaken door dit soort zuivere producten te maken. Denk aan de zwarte boterkuipjes van The Flower Farm. Of Tony’s Chocolonely. In dat opzicht zijn we op de goede weg, deels omdat hun creative director Arjen Klinkenberg ons design doet.”

Lees ook: Dragons' Den-investeerder Van Essen: 'Ik wil één van de succesvolste zakenvrouwen worden'

Misverstand rond goede doelen de wereld uit helpen

Schraven besluit met het uitspreken van de hoop dat zowel consumenten als investeerders gaan inzien dat het kopen van eerlijke en duurzame artikelen heel iets anders is dan het steunen van een goed doel. ,,Dat klinkt misschien gek, maar dat is wel wat er aan de hand is. Men denkt nog zo vaak dat de opbrengsten van onze producten naar het goede doel gaan. Iets dat overigens ook nog altijd gepaard gaat met wantrouwen. Want waar komt het geld daadwerkelijk terecht? Daar moeten we écht vanaf. Wij zijn een bedrijf dat iets maakt dat bijdraagt aan een betere wereld. En als het goed is zullen er nog veel meer volgen.”

Wil je net als Fleur Schraven en Alexandra Vosmaer meedoen aan Dragons’ Den? Meld je dan aan via deze link: https://vincenttvproducties.nl/aanmelden-dragons-den

De investeerders van Dragons' Den (v.l.n.r.): Pieter Schoen, Manon van Essen, Shawn Harris, Won Yip en Bas Witvoet. Foto: Annemieke van der Togt.

In Dragons’ Den krijgen startups en scale-ups die op zoek zijn naar een investeerder, de kans hun bedrijf te pitchen aan vijf succesvolle zakenmensen. Won Yip, Shawn Harris, Pieter Schoen, Manon van Essen en Bas Witvoet investeren met eigen geld in de bedrijven die zich in het tv-programma presenteren.

De afleveringen van Dragons’ Den zijn te zien op Viaplay.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws