Nieuws Groei

Succes zonder deal: buidelshirt uit Dragons' Den maakt opmars

‘Ongelooflijk dat dit nog niet bestaat.’ Het zijn de letterlijke woorden die Dragons’ Den-investeerder Pieter Schoen bezigde nadat hij de pitch over het buidelshirt van Daphne Kamphuis en Xavier Landman had gehoord. Zijn collega-dragons Manon van Essen en Shawn Harris leken bereid om te investeren in het shirt waarin pasgeboren baby's kunnen worden gedragen, maar vonden het bedrijf uiteindelijk te prematuur.

Robbert Daalder 31 augustus 2022

Womboo dragons den buidelshirt

Het buidelshirt van Womboo waarin pasgeboren kindjes veilig kunnen worden gedragen. Foto: Womboo.

Dat Van Essen zo graag in Womboo wilde investeren, mag eigenlijk geen verrassing heten. Het bedrijf van Kamphuis en Landman brengt een product op de markt waar ze zelf als jonge moeder maar wat graag gebruik van had gemaakt. Uit eigen ervaring weet ze namelijk dat huid op huid contact met een te vroeg geboren kindje de levenskans ervan vergroot. Voor Van Essen kwam het goed, maar het buidelen was haar waarschijnlijk makkelijker afgegaan met een shirt van Womboo.

,,Bijzonder dat ons verhaal Manon zelfs emotioneerde”, reageert Kamphuis op de reden waarom Van Essen wilde investeren. ,,Zodra te vroeg geboren kindjes uit het ziekenhuis worden ontslagen, zijn ze vaak nog te klein voor een draagdoek- of zak. Dat kan soms nogal een uitdaging vormen. Gelukkig zien we dat steeds meer ouders een oplossing in onze shirts vinden.”

"Dragons'Den teleurstellend? Zeker niet. En al helemaal niet als je ziet waar we inmiddels staan"

Lees ook: Dragons' Den-investeerder Van Essen: 'Ik wil één van de succesvolste zakenvrouwen worden'

Dragons' Den-investeerders zien af van investering

Dat het product inderdaad potentie heeft, zien ook beide dragons. Maar ondanks hun enthousiasme na de pitch komt het uiteindelijk niet tot een definitieve deal met Womboo. ,,Volgens Shawn zou haar kennis en expertise pas in een later stadium van ons bestaan van waarde kunnen zijn. We hadden tijdens onze kennismakingsgesprekken ook nog geen strak marketingplan en dus begrijpen we die beslissing wel. Met Manon hebben we wel nog contact gehad, maar ook dat leverde uiteindelijk geen samenwerking op.”

Tip van Van Essen resulteert in samenwerkingen

,,Teleurstellend?”, herhaalt Kamphuis de vraag. ,,Zeker niet. En al helemaal niet als je ziet waar we inmiddels staan. Manon kwam met een aantal tips die ons een enorme boost gaven. Ze heeft ons heel scherp laten kijken naar het stellen van de juiste doelen en het maken van een marketingplan. Ook adviseerde ze ons om deel te nemen aan de Negenmaandenbeurs. Die wijze raad hebben we opgevolgd en daar hebben we twee prachtige samenwerkingen met Babypark en Baby-Dump aan overgehouden. Vanaf Q4 liggen we in de schappen van de grootste twee retailers in onze branche."

Daphne Kamphuis, medeoprichter van Womboo. Foto: Womboo

Lees ook: Mega-investeerder Shawn Harris: 'Dragons' Den houdt mij relevant'

Concreet betekent dit dat Kamphuis en Landman hun product in de megastores van deze twee grote spelers kunnen leggen. Die staan in Nederland, maar ook in België en Duitsland waardoor de eerste stappen over de grens al worden gezet. ,,En dat terwijl we tijdens Dragons’ Den alleen nog maar gefocust waren op online verkoop. Er is in korte tijd veel gebeurd. Zo hebben we de Buidel Badcape ontwikkeld en die is net zoals ons buidelshirt uniek in Europa. Dat het goed wordt ontvangen, blijkt wel uit het feit dat we al door onze eerste batch heen zijn.”

"Manon en Shawn hebben ons geleerd om met een andere bril naar ons bedrijf te kijken. De mogelijkheden van ondernemen zijn eindeloos"

Dragons' Den opende ogen van startende ondernemers

,,Nee, zonder deelname aan Dragons’ Den was dit allemaal niet gebeurd. Van nature zijn Xavier en ik vrij bescheiden. Manon en Shawn hebben ons geleerd om met een andere bril naar ons bedrijf te kijken. Shawn zei tijdens de opnames al dat we over vijf jaar niet naar een omzet van een miljoen euro moeten kijken, maar naar vijf miljoen. En dat heeft onze ogen echt geopend. De mogelijkheden van ondernemen zijn eindeloos.”

Verrijking op zowel persoonlijk als zakelijk vlak

Brutaler ondernemen, zo luidt Harris’ devies. Maar is dat niet makkelijker gezegd dan gedaan voor Kamphuis? ,,Het is iets waar ik dagelijks mee bezig ben. Door onzekerheid of gebrek aan kennis liet ik sommige zaken vroeger maar gewoon aan mij voorbij gaan. Dat is nu anders. Ik sta dan ook elke dag op met die ene quote van Pippi Langkous: ‘Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan’. Echt, het levert nog resultaat op ook en dat is ontzettend gaaf. Dragons’ Den heeft mij zowel op persoonlijk als op zakelijk vlak verrijkt.”

Lees ook: Dragons' Den: Shawn Harris investeert 1 miljoen euro in Lalaland

Bevoorrading, financiering en marketing als grootste uitdagers

Het mag duidelijk zijn dat het startup Womboo momenteel voor de wind gaat. Als vanzelfsprekend zijn er echter altijd wel uitdagingen en die zitten ‘m volgens de medeoprichter vooral in voorraadmanagement. ,,We vinden het erg lastig om te bepalen hoeveel we moeten inkopen. Het moet ook allemaal worden voorgefinancierd en het is best een opgave om dat allemaal rond te krijgen.”

,,Marketing is een ander aspect waar we de handen vol aan hebben”, besluit Kamphuis. ,,Hoe bereik je die grote groep mensen? Wat dat betreft staan wij nog altijd open voor investeerders met de juiste kennis en expertise.”

Wil je net als Daphne Kamphuis en Xavier Landman meedoen aan Dragons’ Den? Meld je dan aan via deze link: https://vincenttvproducties.nl/aanmelden-dragons-den

De investeerders van Dragons' Den (vlnr): Pieter Schoen, Manon van Essen, Shawn Harris, Won Yip en Bas Witvoet. Foto: Annemieke van der Togt.

In Dragons’ Den krijgen startups en scale-ups die op zoek zijn naar een investeerder, de kans hun bedrijf te pitchen aan vijf succesvolle zakenmensen. Won Yip, Shawn Harris, Pieter Schoen, Manon van Essen en Bas Witvoet investeren met eigen geld in de bedrijven die zich in het tv-programma presenteren.

De afleveringen van Dragons’ Den zijn te zien op Viaplay.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws