Nieuws Groei

Dragons' Den-bedrijf Parfumado gaat hard: 'Eigenlijk geen tijd stil te staan bij succes'

Of Floor en Martijn van Rooy weleens stilstaan bij het succes dat ze met Parfumado hebben? Eigenlijk niet, is de conclusie van de broer en zus die een investering van 300.000 euro overhielden aan hun avontuur bij het tv-programma Dragons’ Den.

Robbert Daalder 12 november 2020

Fred leer martijn rooy influencer parfumado

Presentator en influencer Fred van Leer (hier links van Martijn van Rooy) maakt inmiddels deel uit van team Parfumado. Foto: Marc Dalhuijsen

De verstrekker van abonnementen voor parfums groeit als kool. Zo krijgt het bedrijf voet aan de grond in het Verenigd Koninkrijk, is er een weer groter team van medewerkers en zorgt een grote influencer voor een stortvloed aan nieuwe abonnees. Alles draait om groei. Er is geen tijd te verliezen.

,,Wij zijn nog altijd uit op Europese dominantie met Parfumado”, begint Martijn. ,,In juni vertelden we al aan De Ondernemer dat we de vruchten plukken van de inbreng van Michel Perridon (Dragons’ Den-investeerder, red.). Dat heeft bijgedragen aan de groei die nog steeds doorzet.''

Sterk team van specialisten bouwen als grootste uitdaging

De grootste uitdaging die deze groei met zich meebrengt, is het neerzetten van een team met specialisten die in hun domein beter zijn dan Floor en Martijn zelf. Zo zijn er eigen developers aangenomen, een financieel controller, content designers, klantenservice-medewerkers en het buying fulfilment-team is met twintig mensen inmiddels twee keer zo groot als het was.

Martijn: ,,Naar mijn idee is het investeren in je team het allerbelangrijkste als je het over opschalen hebt. Je bent zo goed als je beste medewerkers. Het is een luxe om goede mensen aan te mogen sturen. We stelden net dat er eigenlijk geen tijd is om te genieten van datgene wat er nu allemaal gebeurt, maar als ik de werkvloer oploop en zie hoe hard iedereen aan dezelfde missie werkt, ben ik toch echt wel trots.”

,,Net zoals dat we ook trots zijn op de nominatie voor de Rising Star-verkiezing van Deloitte", voegt zijn zus eraan toe. ,,Hierbij worden techbedrijven door een externe jury beoordeeld op ambitie, omzetpositie, mate van innovatie en schaalbaarheid.”

Succes dragons den parfumado europese dominantie 1

Dit is wat Parfumado doet

Parfumado is een bedrijf dat abonnementen op samples van parfums verkoopt. Voor 14,95 euro per maand ontvangt de klant een flesje parfum van 8ml. Met vier keer sprayen per dag doet men dan precies een maand met zo’n pocketsize parfumflesje. Op het moment dat de aflevering van Dragon’s Den werd uitgezonden, waren er 60 verschillende merken (ruim 400 parfums) bij Parfumado aangesloten. Het bedrijf draaide vorig jaar meer dan 1,5 miljoen euro aan omzet en verwacht dat dit jaar te verdubbelen.

Lessen uit het Verenigd Koninkrijk

Het moet dus allemaal gaan bijdragen aan Europese dominantie. Na Nederland lijkt nu ook het Verenigd Koninkrijk klaar om veroverd te worden. ,,We zijn daar inmiddels actief en volop bezig om onze positie te versterken”, zegt Floor. ,,Ontzettend leerzaam. Vooral omdat we hier ervaren hoe het is om te handelen in een land met een andere online cultuur en taal. We kozen voor het VK om meerdere redenen. Denk aan een hoge online beauty spend, een hoog besteedbaar inkomen per inwoner en goede testresultaten van online advertenties. Hiermee vinkt het VK veel belangrijke hokjes aan die voor ons doorslaggevend zijn om hier aan het werk te gaan.”

Tekst gaat verder onder de foto van Floor en Martijn van Rooy. Foto: Parfumado

Succes dragons den parfumado europese dominantie

En hoe. De Amsterdamse groeibriljant heeft inmiddels een waardevolle samenwerking met The Perfume Shop, een retailer die te boek staat als één van de grootste in het VK. Floor: ,,Zij benaderden ons omdat zij ons als een innovatieve dienst beschouwen die hun eigen online activiteiten versterkt. We bieden onze sampling service nu aan op hun platform. Gezien onze ambities is dit een belangrijke strategische stap geweest. We geloven in waardecreatie voor de hele keten en werken dus graag samen met grote retailers.”

Volgende target Parfumado: de Scandinavische markt

Zowel binnen als buiten de bedrijfsmuren van Parfumado is er van alles gaande. Zo mikken de Van Rooys nu ook op de Scandinavische markt en ze verwachten binnen drie jaar in meerdere andere Europese landen actief te zijn. ‘Altijd groot blijven denken’ is wat Martijn zichzelf continu voorhoudt en andere ondernemers graag meegeeft. Waarschijnlijk leidt het alleen dit jaar al tot een omzetgroei van 200 tot 300 procent.

Influencer Fred van Leer brengt 'duizenden nieuwe abonnees'

Een groei waar influencer Fred van Leer een belangrijke bijdrage aan levert. De Rotterdammer komt uit het netwerk van Michel Perridons zoon Don en upload ‘niet normaal veel content’ voor Parfumado. Floor: ,,Fred is ontzettend actief. Onder zijn vlogs verschijnen veel enthousiaste comments waar hij vervolgens op reageert. De informatie en vooral de voorkeuren die men in deze gesprekken achterlaat, zijn ontzettend waardevol. Tegelijkertijd is het ook nog eens een vorm van customer care. Influencen is inspireren om nieuwe dingen te proberen en dat is precies wat de volgers van Fred doen. We hebben er duizenden nieuwe abonnees bijgekregen.”

In goed gezelschap van Van Leer is Dragons' Den-investeerder Perridon ook nog altijd aan boord van het parfumschip. ,,En dat zal hij ook zeker blijven. Het is iets wat we al meerdere keren met elkaar hebben besproken. Het team dat Perridon om zich heen heeft, begeleidt ons uitstekend en weet ons telkens weer uit te dagen op belangrijke topics. Mede daardoor kennen we momenteel een sterke periode. Het zal je niet verbazen dat wij én de aandeelhouders daar ontzettend blij mee zijn.”

In Dragons’ Den kregen beginnende ondernemers die op zoek zijn naar een investeerder, de kans hun bedrijf te pitchen aan vijf succesvolle zakenmensen. Michel Perridon, Nikkie Plessen, Won Yip, Shawn Harris en Pieter Schoen zijn samen goed voor zo’n 1 miljard euro en investeerden met eigen geld in bedrijven die zich in het tv-programma presenteerden.

Dragonsden televisie

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.