Nieuws Groei
ProudBreast borstprotheses scoort 700 procent omzet na Dragons' Den
,,Er is in de afgelopen tijd ontzettend veel binnen het bedrijf gebeurd. Bijzonder om mee te maken, al was het ook wel overwhelming.” Eigenaresse Clary Scheres heeft twee maanden achter de rug waarin ze haar omzet zag verzevenvoudigen (!) ten opzichte van vorig jaar. Het is overduidelijk dat deelname aan Dragons’ Den de ontwikkelaar van duurzame en comfortabele borstprotheses een gigantische boost heeft gegeven.

Clary Scheres kende een zeer succesvolle zomer en zag haar omzet verzevenvoudigen ten opzichte van vorig jaar. Foto: Annechiene Photograph.
,,We hebben nog maar eens gemerkt hoeveel vrouwen problemen ondervinden met hun ‘gewone’ borstprothese. Vooral afgelopen zomer, waar je op warme dagen nu eenmaal meer transpireert. Er was volop behoefte aan onze Qups omdat ze onder meer vochtregulerend zijn. Qua timing was deelname aan Dragons’ Den perfect voor het bedrijf. Veel mensen leerden ons vlak voor de zomer via televisie kennen. Ze weten ProudBreast steeds beter te vinden.”
Shawn Harris biedt meer dan alleen een investering
Die mensen zagen begin mei dat dit televisieoptreden goed was voor een investering van 150.000 euro uit de portemonnee van Dragon Shawn Harris. Ze kreeg er een bedrijfsaandeel van 25 procent voor terug. De manier waarop Scheres over Harris vertelt, laat zien dat de investeerder veel meer dan alleen geld te bieden heeft.
Lees ook: Dragons' Den Shawn Harris investeert in ProudBreast: externe borstprotheses
,,Ze is nog steeds nauw bij ons betrokken, we kunnen haar altijd bellen en dat leidt vaak tot goede gesprekken. Ze herinnert mij er ook weleens aan dat ik niet moet vergeten hiervan te genieten. Dat iedereen wil dat ik dit nog twintig jaar doe, wat alleen kan als ik me er lekker bij voel. Dat heb ik soms wel even nodig als het zo hectisch. Ze is gewoon heel waardevol."
Gewezen op het waarborgen van een identiteit
,,Wanneer we bezig zijn met partnerships, is het interessant om te horen wat haar visie daarop is. Welke merken zijn geschikt? Hoe ga je überhaupt zo’n traject aan? Shawn heeft ons er ook op gewezen dat we onze identiteit moeten waarborgen als het bijvoorbeeld gaat om duurzaamheid. We wilden een bepaald hemdje met pockets voor protheses laten ontwikkelen bij een productiefaciliteit in Tunesië, maar zij zette daar vraagtekens bij. Gelukkig bleek alles in orde te zijn.”
Tekst gaat verder onder de foto en het kader.
Dit zijn de Qups van ProudBreast
ProudBreast heeft met de Qups een duurzame en comfortabele externe borstprothese ontwikkeld. De directe voordelen van de Qup zijn dat deze · comfortabel aanvoelt door de toepassing van ademende materialen, · slechts 15 procent van de bestaande prothese weegt, · past in reguliere lingerie en · online te koop is.
De Qup past in reguliere lingerie. Het grote voordeel daarvan is dat dit vrouwen weghaalt uit de klinische wereld, en dat ze zich weer gezond en geaccepteerd kunnen voelen. Bij de ontwikkeling van de Qup is het uitgangspunt om zoveel mogelijk met natuurlijke materialen te werken.
Kijk voor meer informatie op de website van ProudBreast
Scheres noemt ook een tweedaagse bijeenkomst die Harris organiseerde voor alle ondernemers waar ze middels Dragons’ Den in investeerde. Super leerzaam, verzekert de vrouw achter ProudBreast. ,,Iedereen die daar was, zat in dezelfde rollercoaster. Dan is het heel fijn als je de ervaringen eens met elkaar kunt delen. Dat is ook inspirerend. Iedereen heeft andere uitdagingen. De ene stoeit met het op orde krijgen van zijn of haar voorraad en de ander moet alles uit de kast halen om de doelgroep op de juiste manier te bereiken.”
"Het is een ouderwetse gedachte van verzekeraars om slechts enkele protheses te vergoeden die voor veel vrouwen niet goed aanvoelen"
Het bereiken van de doelgroep is voor Scheres en haar team in ieder geval geen probleem meer. Klanten hebben zelfs laten weten dat er alleen al voor de deelname aan Dragons’ Den enorm veel respect is. Scheres en haar toenmalige compagnon Suzanne Kemps (die wegens eerder geconstateerde uitgezaaide borstkanker definitief uit het bedrijf is gestapt) worden door sommigen zelfs gezien als voorvechter van vrouwen die borstprotheses dragen. ,,Die reacties vond ik overdonderend.”
Bekendheid heeft tot partnerships met lingeriewinkels geleid
Men heeft Qups van ProudBreast, dat haar internationale ambities niet verbergt, omarmt. Iets dat heeft geleid tot vruchtbare samenwerkingen. ,,We zijn na die zomer volop in aanraking gekomen met lingeriewinkels. Wij benaderden hen, maar winkeliers belden ons ook met de vraag wat we voor hun konden betekenen omdat klanten naar onze Qups vroegen. Daar zijn meerdere partnerships uit voortgekomen."
In eerste instantie lagen de Qups alleen in de displays, maar inmiddels heeft ProudBreast drieëntwintig verkooppunten en dat worden er alleen nog maar meer. ,,Het unieke aan ons product is dat we niet alleen een comfortabele oplossing aan vrouwen bieden die borstkanker hebben gehad, maar ook een modieuze. Die ontwikkeling is echt een belangrijke stap in onze missie: vrouwen meer opties bieden. Onze community is er heel blij mee.”
Lees ook: Dragons' Den-bedrijf Parfumado gaat hard: 'Eigenlijk geen tijd stil te staan bij succes'
Lees ook: Wie wordt de Meest Inspirerende Ondernemer van 2020? Stem nu!
De manier waarop ProudBreast aan het groeien is, kun je gerust indrukwekkend noemen. Beschouw het als pionierswerk. De Qups blijken hét alternatief waar duizenden vrouwen op zitten te wachten en Scheres doet er momenteel ook nog eens alles aan om verzekeraars zover te krijgen dat de vrouwen uit haar doelgroep keuzevrijheid in protheses krijgen.
Verzekeringsbudget inzetten voor innovatie van ProudBreast
,,We zitten nog in de beginfase en het is ook niet gezegd dat ons product in de toekomst volledig vergoed zal worden, maar we willen dat vrouwen zelf kunnen bepalen wat ze dragen. Het is een ouderwetse gedachte om slechts enkele protheses te vergoeden die voor veel vrouwen niet goed aanvoelen. Hoe mooi zou het zijn als zij hun budget ook kunnen inzetten voor innovaties zoals ons comfortabele product?”
Lees ook: Volta Energy barst uit z'n voegen, 'Dragon' Shawn Harris van grote waarde
In Dragons’ Den kregen beginnende ondernemers die op zoek zijn naar een investeerder, de kans hun bedrijf te pitchen aan vijf succesvolle zakenmensen. Michel Perridon, Nikkie Plessen, Won Yip, Shawn Harris en Pieter Schoen zijn samen goed voor zo’n 1 miljard euro en investeerden met eigen geld in bedrijven die zich in het tv-programma presenteerden.