Nieuws Groei
Schoenenmerk Perlie strikt Witvoet en Yip, maar sluit geen Dragon's deal
100.000 euro had hij nodig in Dragons’ Den, Sep Breukers met zijn Perlie-herenschoenen met sneakercomfort. Hij wil marketingactiviteiten in de VS uitbreiden en ook voorraden moeten worden aangevuld. Investeerders Won Yip en Bas Witvoet waren bereid om 150.000 euro te betalen, maar wilden daar een stevig bedrijfsaandeel van 35 procent voor terug. Het werd Breukers te gortig, er kwam geen deal. Toch spreekt de ondernemer van een succes.

Sep Breukers, oprichter van het schoenenmerk Perlie.
‘Sterk joh. Hij durft en gelooft echt in zichzelf’, zei dragon Shawn Harris op het moment dat Breukers na de onderhandeling richting uitgang liep. De 28-jarige ondernemer scoorde dan geen investering, maar maakte wel degelijk indruk op de topinvesteerders. Het feit dat hij nog altijd contact heeft met vier van de vijf dragons is daar het bewijs van.
Advies van dragon Shawn Harris
,,Na de opnames van Dragons’ Den heb ik ze via LinkedIn bedankt voor hun inbreng”, zegt de oprichter van het merk Perlie. ,,Daar reageerden ze allemaal heel hartelijk op en als ik nu met een vraag zit, kan ik bij ze aankloppen. Recent kreeg ik nog advies van Shawn nadat Fenwick (één van de oudste en grootste luxewarenhuizen in Groot-Brittanië, red.) interesse in onze schoenen toonde. Ik wilde van haar weten hoe je omgaat met zo’n grote partij.”
Lees ook: Nieuw seizoen Dragons' Den op Viaplay: lukt het Savvy investeerder te vinden?
Dragons deden nooit eerder bod op schoenenmerk
Breukers is duidelijk blij met zijn nieuwe contacten. Of hij daarom stiekem geen spijt heeft dat hij niet is ingegaan op het aanbod van Witvoet en Yip? Zeker niet. ,,In eerdere seizoenen lukte het oprichters van schoenenmerken überhaupt niet om een aanbieding in de wacht te slepen. Dit betekent echter niet altijd dat het hele plan is mislukt.”
,,Ik vind Feraggio daar een mooi voorbeeld van”, vervolgt hij. ,,Oprichtster Juliette de Vries kon de dragons destijds niet overtuigen, maar nadat ze op tv was geweest, meldden er zich meerdere externe investeerders. Dit zorgde ervoor dat ikzelf niet perse meedeed om een bod te krijgen. Je zet jezelf daar toch ook vooral in de spotlights. Daarnaast moet een aanbieding gewoon goed voelen en dat deed dit niet. Ik heb er alles aan gedaan, maar het belangrijkste is dat ik mezelf na afloop in de spiegel kon aankijken. En dat was het geval.”
'Dat iemand als Peter Beerens met zoveel ervaring in ons product gelooft, voelt als een eer. Zijn kennis en netwerk is van onschatbare waarde'
Dat Fenwick zich reeds voor Perlie meldde, geeft aan dat hij ook wel degelijk een goed product in handen heeft. Yip gaf hem die bevestiging tijdens het passen van de schoenen na de pitch. Hij vergeleek Perlie met Santoni, een merk dat Breukers ‘de Rolls Royce onder de herenschoenen’ noemt. Maar ook buiten de deuren van de televisiestudio is men enthousiast. Vooral in Frankrijk loopt de verkoop goed, Engeland komt eraan en ook in Amerika zou er zomaar iets moois van de grond kunnen komen.
Dragons' Den-investeerders Won Yip en Bas Witvoet. Foto: Annemieke van der Togt.
,,We hebben daar een deal gesloten met Touch of Modern. Vergelijk het met Zalando, gevestigd in San Francisco. We hebben de productfoto’s net verzonden en op 22 mei staan we op de site. Zoals ik in Dragons’ Den ook al aangaf, is de Amerikaanse markt ontzettend belangrijk voor ons. Shawn onderstreepte dat overigens ook. Die markt past ons perfect.”
Dragons' Den-deelnemer stak al 40.000 euro in Perlie
,,En dat is nog niet alles. Peter Beerens heeft zich bij ons gemeld als vrijwillige coach en dat is echt geweldig. Deze man is ruim dertig jaar verantwoordelijk geweest voor de Europese verkoop van de grootste merken ter wereld. Denk aan Santoni, Church’s en Alden. Dat iemand met zoveel ervaring in ons product gelooft, voelt als een eer. Zijn kennis en netwerk is van onschatbare waarde.”
Het zijn belangrijke ontwikkelingen die er tevens voor zorgen dat Breukers door het vuur gaat voor Perlie, dat hij overigens samen met zijn 23-jarige broertje runt. Dat het aanvullen van de voorraad door het uitblijven van een investering nog altijd uit eigen zak bekostigd moet worden, maakt hem niets uit. ,,Ik heb hier nu zo’n 40.000 euro ingestoken”, rekent hij snel uit. ,,Maar het kan uit. Ik ben parttime docent rechten aan Maastricht University. Daardoor kan ik Perlie geven wat nodig is.”
Lees ook: Dragons' Den: The Urban Jungle Project wil bloeien met Witvoet en Yip
Schoenenmerk opgericht om eigen probleem op te lossen
,,Het is nu zo’n vier jaar geleden dat we met deze schoenen begonnen. Iets dat voortkwam uit het gebrek aan comfort in de modellen die ik zelf altijd droeg. Ik kom uit een echte ondernemersfamilie en dus kon ik haast niet anders dan zelf dit probleem oplossen.”
,,Ik ben uit gaan zoeken hoe een sneaker in elkaar zit en hoe ik die techniek in herenschoenen kon toepassen. Dit was nog nooit gedaan en dat merkten we ook in de fabrieken. Dit is nieuw. Het is een lastig proces, maar we zijn er inmiddels wel in geslaagd om onderdeel te worden van het hogere segment. Daar ben ik trots op en maakt dat ik nog lang niet klaar ben.”
Wil je net als Sep Breukers meedoen aan Dragons’ Den? Meld je dan aan via deze link: https://vincenttvproducties.nl/aanmelden-dragons-den
De investeerders van Dragons' Den (v.l.n.r.): Pieter Schoen, Manon van Essen, Shawn Harris, Won Yip en Bas Witvoet. Foto: Annemieke van der Togt.
In Dragons’ Den krijgen startups en scale-ups die op zoek zijn naar een investeerder, de kans hun bedrijf te pitchen aan vijf succesvolle zakenmensen. Won Yip, Shawn Harris, Pieter Schoen, Manon van Essen en Bas Witvoet investeren met eigen geld in de bedrijven die zich in het tv-programma presenteren.