Nieuws Groei
Fish Tales op zoek naar aandeelhouders: vismerk wil impact in VS drastisch vergroten
Fish Tales is hard bezig de wereld van de vis voorgoed te veranderen. De missie van het Amsterdamse vismerk is kraakhelder: zorgen dat iedereen oneindig kan genieten van de lekkerste vis. Fish Tales wil haar impact drastisch vergroten door verder te groeien in de VS. Om dit waar te maken zoekt het bedrijf mede-eigenaren. Dit kan door aandelen online via het Eyevestor-platform te kopen. Fish Tales wil in totaal 1,2 miljoen euro ophalen om hun plannen waar te maken.

Fish Tales is opgericht door visexpert en kookboekenauteur Bart van Olphen.
Door uitsluitend duurzame en eerlijke visproducten aan te bieden maakt Fish Tales niet alleen impact in de visserijen waarmee het bedrijf samenwerkt, maar geeft men naar eigen zeggen ook het goede voorbeeld aan andere visbedrijven wereldwijd. Vanaf de start in 2014 heeft Fish Tales, opgericht door visexpert en kookboekenauteur Bart van Olphen, een prominente marktpositie in Nederland en andere Europese landen. Sinds 2020 is het merk ook in de Verenigde Staten doorgebroken.
''Fish Tales is opgericht vanuit een missie met een bedrijf in plaats van een bedrijf met een missie. Ik ben er van overtuigd dat een gezond bedrijf hand in hand gaat met wat goed is voor onze omgeving''
Fish Tales heeft zich uitgebreid naar België, Duitsland, Zwitserland en Verenigd Koninkrijk
Sinds de start is Fish Tales heeft het bedrijf met tweeëntwintig visserijen wereldwijd een hechte en langdurige samenwerking opgebouwd. Dankzij deze samenwerkingen zijn er momenteel meer dan tachtig producten beschikbaar. Het assortiment bestaat naast visconserven ook uit gerookte, verse en diepgevroren visproducten.
Na de start in Nederland heeft het bedrijf zich verder uitgebreid naar België, Duitsland, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk. Sinds 2020 is het merk ook een succes in de VS onder de merknaam Sea Tales. Na krap twee jaar tijd zijn de producten al verkrijgbaar bij een aantal van de meest bekende supermarktketens van het land zoals Whole Foods Market, Stop & Shop, The Fresh market, Gelson’s en Safeway/Albertsons.
Omzetwaarde van bliktonijn in Amerika is ruim 2 miljard euro
Maar Fish Tales wil meer. De potentie van de VS om impact te maken, in het tonijnschap en daarbuiten, is volgens het vismerk enorm. De omzetwaarde van bliktonijn in Amerika is ruim 2 miljard euro. Sea Tales is daarbinnen een marktaandeel aan het verwerven. Het doel is om binnen enkele jaren een dusdanige impact te maken waarmee een bedrijfsomzet geprognosticeerd is van totaal 100 miljoen euro.
Harm-Jan van Dijk, co-founder en mede-eigenaar van Fish Tales: ,,We zijn enorm trots op wat we met Fish Tales de eerste acht jaar hebben neergezet. Fish Tales is opgericht vanuit een missie met een bedrijf in plaats van een bedrijf met een missie. Ik ben er van overtuigd dat een gezond bedrijf hand in hand gaat met wat goed is voor onze omgeving.”
Lees ook: 'Bluffer' Van Olphen met Fish Tales hard op weg om wereldmerk te worden
Nieuwe investeringsronde heeft als doel impact te vergroten door verder te groeien in de VS
In 2021 heeft Fish Tales een eerste investeringsronde gehouden. Ruim 566 enthousiaste aandeelhouders sloten zich bij de missie van het bedrijf aan. Tijdens deze eerste ronde werd een bedrag van 1,1 miljoen euro opgehaald. Het opgehaalde kapitaal is vooral ingezet om de eerste groei in de VS te realiseren door de zichtbaarheid en verkooppunten van het merk uit te breiden. Deze nieuwe investeringsronde zal ingezet worden om de impact te vergroten door verder te groeien in de VS. Zo gaat het bedrijf investeren in het opzetten van een eigen team in de VS en het uitbouwen van de marketing en sales activiteiten.
Mede-eigenaar worden van Fish Tales kan al vanaf 250 euro. Totaal wordt, naast de eerdere investeringsronde, negen procent van de aandelen, ter waarde van 1,25 miljoen euro, ter beschikking gesteld. Dat brengt de waardering van Fish Tales op ruim 13 miljoen euro.