Nieuws Groei

Glastuinbouw Demokwekerij helpt buitenlandse bedrijven via computer en smartphone

Westlandse telers hielden hun karrenvracht aan tuinbouwkennis altijd voor zichzelf. Maar de tijden zijn veranderd. Nu delen ze hun kennis met de hele wereld. Vanachter de pc of via de iPhone kijken ze gewoon elke dag mee.

Fred Vermeer 30 maart 2017

Frank Hollaar

Stel je bent een succesvolle tomatenteler, met een modern en goedlopend bedrijf. Dat betekent dat je veel kennis hebt van het tuindersvak. Kennis die je dolgraag zou willen delen met kwekers aan de andere kant van de wereld, omdat men er daar grote behoefte aan heeft. Welnu, tegenwoordig is dat mogelijk. Met alle moderne middelen die nu beschikbaar zijn kun je vanuit Westland makkelijk het reilen en zeilen volgen in een kas in Thailand, India, Vietnam of waar dan ook ter wereld.

Kennisoverdracht

Deze vorm van kennisoverdracht staat op het punt een enorme vlucht te nemen. ,,Dit is écht een nieuw verdienmodel, daar geloof ik heilig in'', zegt Frank Hollaar, adviseur bij adviesbureau Flynth.

Voor de Demokwekerij in Honselersdijk is hij dagelijks bezig met de kennisoverdracht van het Nederlandse tuinbouwcluster over de hele wereld. ,,Zo hebben we een project in India, waarbij een Westlandse kweker dagelijks meekijkt'', noemt Hollaar een voorbeeld uit de praktijk. ,,Hij logt gewoon in op de computer van het bedrijf en volgt nauwgezet hoe het in de kas aan de andere kant van de wereld gaat. ''

,,Hij neemt geen beslissingen, maar fungeert als klankbord'', vervolgt Hollaar. ,,De mensen daar moeten uiteindelijk zelf de beslissingen nemen, al kun je die vanuit Westland wel beïnvloeden. Kijk, wij hebben al honderd jaar ervaring en die opgebouwde kennis proberen we op een handzame manier over te dragen.''

Thailand

Zelf is hij net terug uit Thailand, waar hij samen met het Thaise ministerie van Landbouw een programma voor kennisoverdracht aan het opzetten is. Eerst de teelt in gang trekken en daarna blijven monitoren is de meest gangbare volgorde. ,,Ik steek samen met de partners uit het netwerk van Demokwekerij Westland veel tijd in het heel zorgvuldig, compact en begrijpelijk overbrengen van kennis'', zegt hij.

,,De getrainden zijn vaak universitair geschoold, maar er is op het gebied van tuinbouw heel veel kennis die zij niet hebben. Als je hoort hoe wij hier in Westland met elkaar over tuinbouw praten, dat is bijna codetaal. Dus in een land als Thailand moet ik dat heel begrijpelijk maken. Dat gaat verder dan alleen vertalen'', aldus de adviseur van Flynth.

Kritiek dat je andere landen niet wijzer moet maken dan ze zijn, wuift Hollaar pertinent weg. ,,Daar geloof ik absoluut niet in. Ik heb nog geen enkel steekhoudend argument gehoord waarom je dat niet zou moeten doen. Er zijn veel landen waar wij zitten, waar helemaal geen Nederlands producten heengaan. Het is gewoon een supergoede kans voor de Nederlandse tuinbouw om de kansen in opkomende markten te grijpen. Landen waar miljoenen mensen wonen. En dat kunnen we doen door kennis over te dragen, een nieuwe kans. ''

Duurzaam ondernemen

Hollaar kent ze wel, de verhalen over steenrijke Russen of Arabieren die de meest moderne kassen laten neerzetten, omdat geld toch geen probleem is. Maar na een jaar staat die kassen weer leeg omdat ze geen idee hebben hoe ze de planten moeten laten groeien. ,,En daar is natuurlijk niemand bij gebaat. Continuïteit van zaken is ook duurzaam ondernemen, al moet je het in veel landen wel anders zien dan bij ons.''

,,Wij trachten producten van de beste kwaliteit te realiseren en ook nog eens zo veel mogelijk kilo's te produceren'', weet Hollaar. ,,In veel andere landen is het risicomanagement: zorgen dat de teelt tot een goed einde wordt gebracht en dat er überhaupt productie is. Het Nederlandse businessmodel kun je niet kopiëren, want in elk land heb je te maken met andere omstandigheden. Daarom beginnen wij ook vaak met partners een kenniscentrum, om te kijken wat de beste manier van telen is.''

Neem India, zegt Hollaar. ,,Daar hadden ze op een voor ons in eerste instantie onlogische plek enorm geïnvesteerd in de modernste technologie. Bijna een overdaad. Maar ja, als het daar lukt kunnen we het over het hele land uitrollen, redeneren ze. Of toepassen in woestijngebieden. Onlogisch en duur, maar ze willen voor hun voedselvoorziening niet afhankelijk zijn van de import. Overal zit weer een gedachte achter. Wij kunnen de teeltkennis die we hebben op veel plekken te gelde maken.''

Bij het opzetten van al die projecten elders in de wereld komen vroeg of laat Nederlandse kassenbouwers en tuinbouwtoeleveranciers om de hoek kijken. Die kunnen immers de beste spullen leveren om een glastuinbouwbedrijf op te zetten. En de Demokwekerij zorgt dan weer voor trainingen om van de teelt een succes te maken.

Bezoekerscentrum

,,Zo is het eigenlijk allemaal begonnen'', zegt Hollaar. ,,Wij demonstreren tuinbouwtechnologie en voeren onderzoek uit, waardoor we een soort bezoekerscentrum zijn geworden. Vanuit die rol werden we steeds vaker betrokken bij allerlei innovatieve processen. En zo kwam ook steeds vaker de vraag of wij als als draaischijf (talloze toonaangevende bedrijven zijn partner van de Demokwekerij, red.) ook trainingen en projecten met oog op kennisoverdracht konden verzorgen.''

Collegezaal

En dus komen er regelmatig groepen mensen uit de hele wereld op bezoek bij de Demokwekerij, terwijl andersom de trainers ook bedrijven op locatie bezoeken. ,,We hebben zelfs een eigen collegezaal in de Demokwekerij'', zegt Hollaar trots. ,,Maar eigenlijk sta je voor gek als je nog met een powerpointpresentatie aankomt. Overal heb je een app voor op je telefoon, dus er moet gewoon een Demokwekerij-app of een tuinbouw-app komen. Het is mooi als je tien Indiërs tegelijk kan trainen, maar het wordt pas interessant als je er duizend kunt trainen. Dan wordt het een olievlek en dáár heeft de tuinbouw iets aan. Met onder meer MBO Lentiz en de TU Delft zijn we naar dat soort dingen aan het kijken.''

Demokwekerij

In dat kader komt het nieuwe World Horti Center in Honselersdijk als geroepen, vindt Hollaar. ,,Dat had niet veel langer moeten duren. Daar kunnen we véél meer gaan doen. En bij alles wat we doen moeten we zorgen dat het kan worden aangestuurd door een mobiele telefoon. Dan kun je allerlei plant-handelingen laten zien, gewoon vanuit de kas bij ons. Specialisten uit Nederland op het gebied van teelt en gewasbescherming worden dan ingezet om te ondersteunen.''

,,Wij als Demokwekerij'', vervolgt hij, ,,vormen dan het zenuwcentrum. Buitenlandse bedrijven melden zich bij ons en wij maken weer verbinding met specialisten. En dat is weer interessant voor kassenbouwers en kwekers die iets willen in het buitenland. Echt, we staan pas aan het begin. Er gaat nog zó veel meer gebeuren.''

We hebben een kweker die elke dag meekijkt in een kas in India

Frank Hollaar, adviseur bij adviesbureau Flynth