Podcast

Waarom Maarten Franken (Goodhabitz) zo succesvol is met online trainingen

Leren is leven en leven is leren. Dat is het fundament onder de Brabantse onderneming Goodhabitz, die internationaal online trainingen aanbiedt. Oprichter Maarten Franken - tevens genomineerd voor Meest Inspirerende Ondernemer van 2020 - was bij ons te gast tijdens de radio-uitzending in de Week van de Ondernemer. ,,Het is onze bedoeling dat mensen iets leren zonder in de gaten te hebben dat ze iets leren."

Maarten Franken NBR 2020

Maarten Franken, oprichter van Goodhabitz, te gast bij De Ondernemer Radio in Liemès Food District.

Van onze redactie 20 november 2020

Dat het belangrijk is om klanten 'fan' te maken van je product, bewijst Goodhabitz nog maar eens. De aanbieder van online trainingen is in tien jaar tijd op het punt beland dat zijn afnemers zelf kennis aanbieden om het bedrijf van Franken naar een nóg hoger plan te brengen. Het is een deel van het antwoord op de vraag van presentator Robert van den Ham waar kennis voor de online trainingen precies vandaan komt.

'Aan training werken soms twintig mensen'

,,Met mijn vorige bedrijf maakten we trainingen voor multinationals. Compleet op maat. Die kennis hebben we daardoor nu al in huis. Daarnaast merken we ook dat iemand als Ben Tiggelaar zich bij ons meldt om zijn kennis te delen. Dat vind ik een eer. We hebben een groot team binnen Goodhabitz dat vol zit met onderwijsdeskundigen, journalisten, psychologen die tests ontwikkelen, redacteuren die bij de traditionele media vandaan komen en een team dat documentaires maakt. Er zijn daardoor trainingen die soms wel door twintig mensen in elkaar zijn gezet."

Lees ook: Wie wordt de Meest Inspirerende Ondernemer van 2020? Stem nu!

Het belangrijke omslagpunt voor Goodhabitz

Waar zat voor Goodhabitz nu precies het keerpunt richting het grote succes, vraagt co-host Ron Lemmens. Franken kwam vervolgens met een wijze les. ,,We kregen op een bepaald moment de vraag of het ook mogelijk was om alleen een training 'Excel of Time Management' bij ons af te nemen (en dus niet het complete aanbod aan cursussen voor 25.000 euro, red.). In eerste instantie zeiden we dan: 'Nee, het is veel beter om je medewerkers het hele pakket aan te bieden'."

Totdat deze vraag steeds vaker terugkwam en men besloot die redenering eens om te draaien. ,,ABN Amro klopte met deze vraag bij ons aan, waarop wij zeiden: 'Natuurlijk kun je alleen Excel of Time Management krijgen. Dat kost 25K.' De klant merkte vervolgens op dat de rest van het trainingsaanbod daar dan gratis bij zat. Dat bevestigden wij, waarmee ons omslagpunt bereikt was. Als er één schaap over de dam is..."

Beluister de hele podcast

In deze uitgebreide podcast met Maarten Franken worden tal van zaken besproken. Hoe is Goodhabitz opgericht, waar komt de naam vandaan, hoe verzorgt het zijn cursussen in diverse Europese landen, waarom wil de universiteit van Madrid de modules van Goodhabitz gebruiken, hoe ontstond een training 'Afkicken van social media' en hoe komt het dat het Brabantse bedrijf juist plust in tijden van crisis? Je hoort het in de podcast bovenaan dit artikel!

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Dorkas Koenen (cmo Rabobank): 'Wij doen niet aan purpose-marketing, wij zíjn purpose'

Al vijf jaar lang is Dorkas Koenen de Chief Marketing Officer van Rabobank. Een echt zwaargewicht die een doorslaggevende rol speelt bij de huidige visie van de bank: ‘Growing a better world together’. In de nieuwe podcast van Thijs Talks spreekt hij over zijn visie op marketing en talentontwikkeling.

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Aandacht trekken? Zo zet jij jezelf als ondernemer in de schijnwerpers

In de podcastserie Aandachtstrekkers spreken de presentatoren Michel Ariëns en Patrick Wessels hoe zij voor zichzelf aandacht trekken en hun dilemma’s daarbij. Zij zetten middelen in om meer klanten te krijgen (Ariëns) of zich meer in klanten te verdiepen (Wessels). Luister hoe zij in dit ‘worstelgesprek’ tot elkaar komen en samen ooit bij Jinek aan tafel willen eindigen.

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Trix van der Vleuten (Philips): 'Fout is niet fout, het is goed om ervan te leren'

Het marketingelftal van Thijs van Dijk is bijna compleet. In de twaalfde episode van de podcastserie is Trix van der Vleuten te gast. Tot een half jaar geleden was zij cmo Northern Europa van fastfoodketen KFC, inmiddels is zij overgestapt naar Philips Domestic Appliances. Ze spreekt over lef en de kracht van divers samengestelde marketingteams.

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Aandachtstrekkers over... aandacht trekken en aandacht vasthouden

Daar is 'ie dan: de podcastserie Aandachtstrekkers heet niet voor niets Aandachtstrekkers, dus eindelijk antwoord op de vraag: hoe trek jij op de juiste manier de aandacht bij je (potentiële) klant? Presentatoren Michel Ariëns en Patrick Wessels inspireren en motiveren ondernemers in deze podcast met de do's, de dont's en bakken vol tips. Hebben wij je aandacht al getrokken? Ja? Luisteren!

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

De sociale norm neerzetten of veranderen: de voordelen die het heeft voor jouw bedrijf

Waarom leveren consumenten winkelwagens altijd in, statiegeldflesjes bijna altijd en wat is het verschil tussen die twee? In de podcastserie Aandachtstrekkers gaan Patrick Wessels en Michel Ariëns in op de vraag: wat is een sociale norm? En hoe wordt die bepaald?

Details
Floris Hulsmann Jop Quirindongo
De Ondernemer

Met je visuele identiteit aan de slag? Leer van Jop Quirindongo

Floris Hülsmann praat voor de podcastserie De Namarama Show met de Amsterdamse ontwerper Jop Quirindongo van Lowres Creative Studio. Met meer dan vijftien jaar ervaring heeft hij gewerkt bij reclame-, retail- en designbureaus, was hij partner en design director bij een bekend designbureau en doet hij al vele jaren freelance projecten. Maar die naam... 'Quirindongo'. Daar moet een goed verhaal achter zitten. Niet alleen dat, de ontwerper heeft nog veel meer inspirerends te vertellen.

Details