Podcast
Waarom Maarten Franken (Goodhabitz) zo succesvol is met online trainingen
Leren is leven en leven is leren. Dat is het fundament onder de Brabantse onderneming Goodhabitz, die internationaal online trainingen aanbiedt. Oprichter Maarten Franken - tevens genomineerd voor Meest Inspirerende Ondernemer van 2020 - was bij ons te gast tijdens de radio-uitzending in de Week van de Ondernemer. ,,Het is onze bedoeling dat mensen iets leren zonder in de gaten te hebben dat ze iets leren."

Maarten Franken, oprichter van Goodhabitz, te gast bij De Ondernemer Radio in Liemès Food District.
Dat het belangrijk is om klanten 'fan' te maken van je product, bewijst Goodhabitz nog maar eens. De aanbieder van online trainingen is in tien jaar tijd op het punt beland dat zijn afnemers zelf kennis aanbieden om het bedrijf van Franken naar een nóg hoger plan te brengen. Het is een deel van het antwoord op de vraag van presentator Robert van den Ham waar kennis voor de online trainingen precies vandaan komt.
'Aan training werken soms twintig mensen'
,,Met mijn vorige bedrijf maakten we trainingen voor multinationals. Compleet op maat. Die kennis hebben we daardoor nu al in huis. Daarnaast merken we ook dat iemand als Ben Tiggelaar zich bij ons meldt om zijn kennis te delen. Dat vind ik een eer. We hebben een groot team binnen Goodhabitz dat vol zit met onderwijsdeskundigen, journalisten, psychologen die tests ontwikkelen, redacteuren die bij de traditionele media vandaan komen en een team dat documentaires maakt. Er zijn daardoor trainingen die soms wel door twintig mensen in elkaar zijn gezet."
Lees ook: Wie wordt de Meest Inspirerende Ondernemer van 2020? Stem nu!
Het belangrijke omslagpunt voor Goodhabitz
Waar zat voor Goodhabitz nu precies het keerpunt richting het grote succes, vraagt co-host Ron Lemmens. Franken kwam vervolgens met een wijze les. ,,We kregen op een bepaald moment de vraag of het ook mogelijk was om alleen een training 'Excel of Time Management' bij ons af te nemen (en dus niet het complete aanbod aan cursussen voor 25.000 euro, red.). In eerste instantie zeiden we dan: 'Nee, het is veel beter om je medewerkers het hele pakket aan te bieden'."
Totdat deze vraag steeds vaker terugkwam en men besloot die redenering eens om te draaien. ,,ABN Amro klopte met deze vraag bij ons aan, waarop wij zeiden: 'Natuurlijk kun je alleen Excel of Time Management krijgen. Dat kost 25K.' De klant merkte vervolgens op dat de rest van het trainingsaanbod daar dan gratis bij zat. Dat bevestigden wij, waarmee ons omslagpunt bereikt was. Als er één schaap over de dam is..."
Beluister de hele podcast
In deze uitgebreide podcast met Maarten Franken worden tal van zaken besproken. Hoe is Goodhabitz opgericht, waar komt de naam vandaan, hoe verzorgt het zijn cursussen in diverse Europese landen, waarom wil de universiteit van Madrid de modules van Goodhabitz gebruiken, hoe ontstond een training 'Afkicken van social media' en hoe komt het dat het Brabantse bedrijf juist plust in tijden van crisis? Je hoort het in de podcast bovenaan dit artikel!