Podcast

Waarom Maarten Franken (Goodhabitz) zo succesvol is met online trainingen

Leren is leven en leven is leren. Dat is het fundament onder de Brabantse onderneming Goodhabitz, die internationaal online trainingen aanbiedt. Oprichter Maarten Franken - tevens genomineerd voor Meest Inspirerende Ondernemer van 2020 - was bij ons te gast tijdens de radio-uitzending in de Week van de Ondernemer. ,,Het is onze bedoeling dat mensen iets leren zonder in de gaten te hebben dat ze iets leren."

Maarten Franken NBR 2020

Maarten Franken, oprichter van Goodhabitz, te gast bij De Ondernemer Radio in Liemès Food District.

Van onze redactie 20 november 2020

Dat het belangrijk is om klanten 'fan' te maken van je product, bewijst Goodhabitz nog maar eens. De aanbieder van online trainingen is in tien jaar tijd op het punt beland dat zijn afnemers zelf kennis aanbieden om het bedrijf van Franken naar een nóg hoger plan te brengen. Het is een deel van het antwoord op de vraag van presentator Robert van den Ham waar kennis voor de online trainingen precies vandaan komt.

'Aan training werken soms twintig mensen'

,,Met mijn vorige bedrijf maakten we trainingen voor multinationals. Compleet op maat. Die kennis hebben we daardoor nu al in huis. Daarnaast merken we ook dat iemand als Ben Tiggelaar zich bij ons meldt om zijn kennis te delen. Dat vind ik een eer. We hebben een groot team binnen Goodhabitz dat vol zit met onderwijsdeskundigen, journalisten, psychologen die tests ontwikkelen, redacteuren die bij de traditionele media vandaan komen en een team dat documentaires maakt. Er zijn daardoor trainingen die soms wel door twintig mensen in elkaar zijn gezet."

Lees ook: Wie wordt de Meest Inspirerende Ondernemer van 2020? Stem nu!

Het belangrijke omslagpunt voor Goodhabitz

Waar zat voor Goodhabitz nu precies het keerpunt richting het grote succes, vraagt co-host Ron Lemmens. Franken kwam vervolgens met een wijze les. ,,We kregen op een bepaald moment de vraag of het ook mogelijk was om alleen een training 'Excel of Time Management' bij ons af te nemen (en dus niet het complete aanbod aan cursussen voor 25.000 euro, red.). In eerste instantie zeiden we dan: 'Nee, het is veel beter om je medewerkers het hele pakket aan te bieden'."

Totdat deze vraag steeds vaker terugkwam en men besloot die redenering eens om te draaien. ,,ABN Amro klopte met deze vraag bij ons aan, waarop wij zeiden: 'Natuurlijk kun je alleen Excel of Time Management krijgen. Dat kost 25K.' De klant merkte vervolgens op dat de rest van het trainingsaanbod daar dan gratis bij zat. Dat bevestigden wij, waarmee ons omslagpunt bereikt was. Als er één schaap over de dam is..."

Beluister de hele podcast

In deze uitgebreide podcast met Maarten Franken worden tal van zaken besproken. Hoe is Goodhabitz opgericht, waar komt de naam vandaan, hoe verzorgt het zijn cursussen in diverse Europese landen, waarom wil de universiteit van Madrid de modules van Goodhabitz gebruiken, hoe ontstond een training 'Afkicken van social media' en hoe komt het dat het Brabantse bedrijf juist plust in tijden van crisis? Je hoort het in de podcast bovenaan dit artikel!

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

Hart voor Zaken

Nina Kamp (The Nice Company) over leiderschap: 'Stap niet in een harnas het kantoor binnen'

Niemand maakte ze. Echte fruitijsjes. Daarom besloot ondernemer Nina Kamp ze te maken. Uit boosheid. Tien jaar later verkoopt The Nice Company jaarlijks 1,5 miljoen ijsjes, ook over de grens. ,,Met elkaar in verbinding blijven, is de randvoorwaarde van goed samenwerken'', vertelt Nina aan Cor Hospes in Hart voor Zaken.

Details
Droomstart

Lunch met de Droomstart-toppers van 2023: zo gaat het met de ondernemers

Vier jonge bedrijven. Twee halve finaleplekken. Één winnaar. Eerder dit jaar kon je luisteren naar een even inspirerende als spannende tweede reeks van de podcastserie Droomstart. Uiteindelijk ging het Brabantse fintechbedrijf FinBuddy aan de haal met de hoofdprijs. Maar ook mede-finalist Food for Skin en de andere net niet-winnaars Teazie en Contour Lab vielen met hun innovatieve businessplan in de smaak bij jury en luisteraars.

Details
Boekencast De Ondernemer Leest

Boekencast: wat vinden Tom van der Lubbe en Erno Hannink van de vijf voorstellen uit 'Sander en de brug'?

Sander Schimmelpenninck heeft vijf voorstellen voor een eerlijker Nederland in boekvorm uitgebracht: Sander en de brug. Boekencasters Tom van der Lubbe en Erno Hannink hebben het gelezen. Hun nieuwe podcast.

Details
Hart voor Zaken

Arnold Mars (cfo AFAS): 'Ga niet boven, maar tussen je mensen staan'

'Liefde vormt de kern van het AFAS-familiestatuut. In dat statuut staat: ‘Die liefde maakt dat je niet vast komt te zitten in eigenbelang. Ze zorgt dat je verschillen kunt overbruggen, en dat je altijd het grotere geheel kunt zien'. Het zijn de woorden van cfo Arnold Mars van AFAS Software. In gesprek met Cor Hospes voor de podcastserie Hart voor Zaken vertelt hij over leiderschap.

Details
De Jonge Ondernemer

Eigen kledingmerk als mentale missie voor Vlinder (17) en Merlijn (24) Kamerling

Naast broer en zus zijn Merlijn en Vlinder Kamerling ook zakenpartners. Als oprichters van Limitless presenteren zij hun streetwearmerk met coole designs en een belangrijke boodschap: meer aandacht voor mentale gezondheid. Een enorm belangrijk verhaal voor Vlinder (17) en Merlijn (24), te beluisteren in de podcast De Jonge Ondernemer.

Details
Hart voor Zaken

Sander Hoeken (Infocaster): 'Het is niet meer economisch om een asshole te zijn'

In 2013 stond zijn bedrijf aan de rand van de afgrond. Zelfsturing bracht redding. Sander Hoeken van internetbedrijf Infocaster praat met Cor Hospes in Hart voor Zaken over het belang van feedback en psychologische veiligheid en waarom je met een purpose niet moet doorslaan.

Details
Droomstart

Hoe staat het met het businessplan van Droomstarters Angela (Food for Skin) en David (Teazie)

De Droomstart-finale komt steeds dichterbij. Welk businessplan is uiteindelijk topfavoriet bij de vakjury en de luisteraars? Je hoort het zeer binnenkort. Maar eerst: hoe staat het met de startups Teazie en Food for Skin? Welke ondernemer weet de jury te overtuigen met zijn of haar presentatie van tien minuten en gaat net als FinBuddy door naar de laatste ronde? Je hoort het allemaal in deze niet te missen podcastserie.

Details
De Zo Genaamde Podcast

TUI: hoe een onbeduidende Duitse afkorting een merknaam werd die klinkt als een klok

Wie van reizen en vakanties houdt, kent TUI natuurlijk wel. Maar waar komt die naam eigenlijk vandaan? In deze aflevering van de Zo Genaamde Podcast legt Frans Leenaars, chief marketing officer bij de reisgigant, dat in gesprek met naamexpert en presentator Floris Hülsmann haarfijn uit.

Details
Selfmade in Holland

EasyToys-topman Eric Idema: 'Op elk nachtkastje moet iets uit Veendam liggen'

,,Soms moet je dingen gewoon afdwingen. Jezelf forceren om je situatie te verbeteren.” Eric Idema zat met een uitkering thuis. In een woning met een flinke hypotheek. In 2007 verloor hij zijn baan. In de online verkoop van erotische artikelen zag hij een kans. Vijftien jaar later is zijn EQOM, moederbedrijf van EasyToys en Christine Le Duc, met 225 miljoen euro omzet de grootste speler in de Europese markt voor sexual wellness. Nu is hij te gast bij Roelof Hemmen in Selfmade in Holland.

Details
Droomstart

Duurzaam thee-abonnement op kantoor of heitje voor karweitje 2.0: welk businessplan gaat door in Droomstart?

De twee laatste ondernemers mogen de pitchroom betreden om hun businessplan voor te leggen aan een strenge doch rechtvaardige Droomstart-jury. Kiezen ze voor een duurzaam thee-abonnement op kantoor of de digitale buurtversie van het heitje voor karweitje? Het is weer een inspirerende en spannende podcast die je kunt beluisteren. Waar wacht je op?

Details
Hart voor Zaken

Douwe Snoek over zijn leiderschapsstijl: 'Je moet hard zijn voor jezelf om zacht te kunnen zijn'

Hij kon zich best als een 'hork' gedragen tegen zijn personeel, realiseerde Snoek Puur Groen directeur Douwe Snoek zich tijdens een gesprek met zijn medewerkers. Hij pakte de handschoen op, volgde een training zelfontwikkeling en werd van een zelfbenoemd eikel een anker voor de organisatie. In gesprek met Cor Hospes voor de podcastserie Hart voor Zaken vertelt Snoek over de kracht van leiderschap.

Details