Nieuws Groei

De groeilessen van aluminiumbaron Jeroen van den Heuvel (30 miljoen omzet)

Elk huis heeft een ladder, elke bouwplaats zijn rolsteiger, trap of een aan de gevel hangende werkbrug. Goede kans dat deze klimproducten van de Nederlandse bedrijven Aluminium Scaffolding Company of Alumexx uit Etten-Leur komen. Oprichter/eigenaar van beide maakbedrijven, Jeroen van den Heuvel, bracht Alumexx begin 2018 naar de Amsterdamse beurs. Doel daarvan is door overnames een serieuze Europese speler te worden.

Eduard Voorn | Beeld: Archief 23 maart 2018

Jeroen van den Heuvel alumexx groei

De Zilvervloot is nog nooit zo zinvol geïnvesteerd. Op 16-jarige leeftijd haalde Jeroen van den Heuvel al het geld van deze speciale spaarrekening en kocht een lasapparaat om aluminium te kunnen lassen en een aanhangwagen. Hij begon met het repareren van aluminium rolsteigers en ladders van aannemers uit de buurt. Op zijn 43ste staat er een miljoenenbedrijf dat aluminium laders, steigers en hangbruggen voor de bouw in binnen- en buitenland ontwerpt, bouwt en uiteindelijk levert, en bracht hij begin dit jaar zijn consumentenklimbedrijf Alumexx naar de Amsterdamse effectenbeurs.

Kledingwinkel

De basis voor het klimimperium werd gelegd aan de Rotterdamse Hoogstaat 28 waar zijn ouders een kledingwinkel hadden en opa in de kelder een nering in leerbewerking runde. Hard werken zit in onze genen, zegt hij met regelmaat. “Ik heb het daar bij mijn ouders en opa gezien en geleerd.”

Producenten

Het interview moest een dag worden verplaatst voor een gesprek met meneer Lee uit China, een van zijn producenten. De dag na het interview gaat de tocht naar Portugal en verder staat Denemarken op het reisschema. De beursgang van Alumexx heeft als doel om de naamsbekendheid te vergroten én de expansie in Europa een boost te geven. “In het buitenland word je een serieuzere partner met zo’n notering. Het motiveert Chinezen om een stapje extra te zetten. Ze vinden het mooi om aan een beursgenoteerd bedrijf te leveren.”

De start van dit alles is een frame van je crossmotor. Leg dat eens uit.

Alvorens hij met veel enthousiasme over zijn aluminium Honda-frame begint, heeft hij zijn garage getoond waar zijn racewagens staan. Een monteur sleutelt aan een van de bolides. Voor deze snelheidssport heeft hij geen tijd meer, net als gitarist te zijn in een coverband die muziek speelt van Creedence Clearwater Revival. Het enige wat er hij nu nog doet, is lid zijn van de ledenraad van de lokale Rabobank.

“Maar vroeger liet ik mij als coureur inhuren door mannen als Bob Sijthoff voor bijvoorbeeld de 24 uur van Dubai. Racevriend Tom Coronel is nu de ambassadeur van Alumexx. Mijn liefde voor aluminium kwam door dat frame van mijn 250 cc Honda-crosser. Ik vond dat als mts’er mooi hoe dat was gelast. Ik wilde ook op die manier lassen. Ik haalde mijn lasdiploma om TIG (Tungsten Inert Gas) te kunnen lassen en plaatste een advertentie in het plaatselijke krantje: ‘Voor al uw aluminium laswerkzaamheden’. Daar reageerde een aannemer op. Ik verdiende die middag 300 gulden. Al het geld wat ik daarna verdiende investeerde ik in advertenties in De Telegraaf, ging gelijk landelijk, en apparatuur. Het was niet aan te slepen. Ook kocht ik oude steigers op, repareerde ze en verkocht ze met een veiligheidscertificaat. Een grote groeispurt maakte ik toen Andries Borgeld, eigenaar van Bo-Rent, een enorme opdracht plaatste. Tot die tijd kocht hij altijd in bij onze Nederlandse concurrent Altrex.”

https://www.youtube.com/watch?v=vk0FXXvy_UU

Groot en toch klein

Tot Maxeda in 2012 aanklopte voor een lichte steiger in al haar Praxis doe-het-zelf-markten had Van den Heuvel zich opgewerkt tot de grootste leverancier van professioneel klimmateriaal met een industriële kwaliteit in Nederland. Het bedrijf had inmiddels de naam Aluminium Scaffolding Company (ASC Group) gekregen. Aan de vooravond van de beursgang verkocht hij 30 procent van het bedrijf aan het zittende management en trok zich terug uit de dagelijkse leiding.

Gas geven

Van den Heuvel: “Alle productieverzoeken voor consumentenproducten hadden we afgewezen, maar die van Praxis konden we vanwege de omvang niet weigeren. Het gaf ons ook de mogelijkheid om concurrent Altrex een stap voor te zijn. Na die Praxis-deal hebben we gas gegeven. We kwamen er al snel achter dat produceren en leveren aan de professional en consument twee totaal verschillende werelden zijn. Bij ASC Group werken we met dealers. Detailhandel is volle vrachtwagens bestellen en precies op tijd afleveren aan het laaddock. Qua distributie niet te vergelijken. In 2016 zijn we serieus begonnen en zijn deze activiteiten gaan scheiden van ASC.”

30 miljoen omzet

ASC Group en Alumexx zijn maakbedrijven waar eind dit jaar tegen de tweehonderd technici werken. Het bedrijf zoekt volop lassers en softwareontwikkelaars voor de website, maar ook voor het ontwerpen van speciale klimprojecten. De omzet van de twee bedrijven is volgens Van den Heuvel circa 30 miljoen euro, waarvan Alumexx dit jaar naar verwachting circa 2,1 miljoen aan bijdraagt. Met deze omzet is Van den Heuvel een kleintje. De omzet van Altrex uit Zwolle is het dubbele. De omzet van ASC Group en Alumexx vallen geheel in het niet bij WernerCo, over de 600 miljoen dollar. De Amerikaanse klimgigant – in bezit van beleggingsfonds Triton Fund IV - is na de overname begin dit jaar van het Duitse Zagres de grootste klimspecialist ter wereld.

VDL Groep

Er is een innige band met een ander maakbedrijf, de VDL groep van familie Van der Leegte. Beide ondernemingen investeerden kapitaal en energie in een robotlijn die alleen voor Van den Heuvel ladders en trappen produceert. “We halen steeds meer productie van China terug naar Nederland. Nu we net onze eigen 3D-printer in huis hebben, zullen we nog meer in Nederland gaan doen. Alumexx lift mee op die robotlijn. De productie voor de doe-het-zelf-markt worden steeds verder geautomatiseerd. Het moet allemaal licht en goedkoop zijn en vooral snel te fabriceren. VDL is ontzettend goed in produceren. Het voordeel van werken met een familiebedrijf als VDL is dat de lijnen kort zijn. Bepaalde beslissingen worden door die korte lijnen veel sneller genomen. Niks overleg, daarmee zijn onze algemene kosten, overhead, laag.”

Je praat met ontzag over maakpartner VDL.

“Verschillende onderdelen van de VDL Groep leveren aan ons, maar wij bouwen weer voor hun dochteronderneming ETG cleanrooms, dat kunstje hebben we geleerd bij ASML. Wat sterk bij VDL is ontwikkeld, is hun goede relatie met leveranciers. Wij werken ook zo en hebben daardoor al jarenlange relaties met onze leveranciers. Wat je bij onze, vooral buitenlandse concurrenten ziet, is dat ze hun leveranciers keihard tegen elkaar uitspelen. Ik vind dat kortzichtig. We hebben een andere cultuur. Wij bouwen aan langjarige relaties.”

Begin dit jaar bracht je Alumexx naar de beurs. Waarom?

“Om twee redenen. Het zorgt voor meer naamsbekendheid in binnen- en buitenland. Nee, ik heb niet voor een reclamecampagne gekozen. Daarnaast willen we de internationalisatie van Alumexx financieren met de uitgifte van aandelen. Op dit moment heb ik 34,59 procent van de aandelen. De rest is van drie andere aandeelhouders en 10 procent is vrij verhandelbaar. Ik volg de beurs al jaren. Ik zie dat bedrijven die genoteerd zijn en daar positief en goed mee omgaan een ontzettende omzetgroei doormaken. Voor mij is RoodMicrotec daar een mooi voorbeeld van. Als je als ondernemer ambitieus bent en je hebt een groeistrategie dan zou ik zeker naar de beurs gaan. Je moet wel een discipline hebben. Achter de schermen moet je je papierwerk vreselijk op orde hebben. Zelfs voor mij was dat wennen.”

Je deed een beursgang via een reverse take over. Ongebruikelijk.

“Via mijn netwerk werd ik voorgesteld aan Selwyn Duijvestijn van MountainShield Capital Fund. Zij waren bezig hun beursfonds Phelix samen met Baker Tilly Berk schoon op te leveren. Tot die tijd hing daar geen best trackrecord aan. Wat ook meespeelde dat ik gelijk een click had met commissaris Simon Jost uit Zwitserland. Voor mij is intuïtie bij het doen van zaken belangrijk. Cijfers zeggen heel veel, maar lopen altijd achter. Ik heb door vallen en opstaan ook geleerd om op mijn gevoel af te gaan.”

Phelix was een voorzetting van het omstreden Inverko dat weer een voortzetting was van het omstreden Vivenda dat weer een voorzetting was van het omstreden Real Time Company. Van den Heuvel weet het, maar heeft vertrouwen dat het nu allemaal goed blijft: “Er is veel energie en tijd in gestoken om oprecht afscheid te nemen van het verleden van dit fonds.”

Je wilt internationaal groeien door aankopen of deelnemingen. Het wordt dan kralen rijgen gezien je omvang?

“We hebben de laatste weken in Portugal en Frankrijk samenwerkingen aangekondigd met groothandels. Ze moeten direct waarde toevoegen aan onze omzet. We nemen dus geen productiebedrijven over. Je moet bij overnames denken aan groothandels en digitale platformen. De groei is dus analoog (groothandels) en digitaal (websites): brick en click. Digitaal is heel belangrijk hoor. Op dit moment worden onze ladders en steigers digitaal verkocht door Bol.com, Coolblue, Toolstation (onderdeel Engels beursfonds Travis Perkins plc/red.) en onze eigen website. Inmiddels is 40 procent omzet webdriven en dat percentage zal groeien. De ladderconsumptie in Europese huishoudens is bizar. Voorheen liet je een ladder of trap repareren. Nu wordt hij weggegooid als hij kapot is. Het is van gebruikersmarkt naar bijna een verbruikersmarkt gegaan. Hoeveel ik er thuis heb? Een stuk of 7,8.”

We halen steeds meer productie van China terug naar Nederland. Nu we net onze eigen 3D-printer in huis hebben, zullen we nog meer in Nederland gaan doen

Jeroen van den Heuvel, eigenaar Alumexx