Nieuws Groei

Holland Foodz gelooft ook na corona heilig in oud-Hollands snoep op de kermis

Kaneel- en zuurstokken, drop- en pepermuntkussentjes, wijnballen en nougat. Holland Foodz is de grootste producent van oud-Hollands snoep. Minder bekend is dat het bedrijf ook zuivelproducten ontwikkelt en verkoopt. Een kijkje in de Oosterhoutse snoepfabriek.

Margreet Kwaks 1 juni 2021

Het markante logo van Holland Foodz op de gevel in Oosterhout. Foto: Ralph van Wolffelaar

De dertig meter hoge kaneelstok, omgeven door gekleurde reuzenlolly’s in de snoeptuin voor Holland Foodz, vangt elke blik. ,,Er zit 50.000 kilo suiker in” ,vertelt eigenaar Jan Harm Spijkervet. Een buizensysteem leidt de suiker uit de silo naar de fabriek.

Lees ook: Een kijkje in de hypermodernde snoepfabriek van Red Band die wereldwijd exporteert

De productie van kaneelstokken is in volle gang, ondanks de onzekerheid over de heropening van de kermis vanwege corona. Het ambachtelijke proces, stammend uit 1894, vraagt om mankracht en tijd. In de fabriek, waar oerdegelijke, oude machines en koperen pannen op open vuur het vakwerk onderstrepen, werken acht mensen per ploeg.

Het deeg, bestaande uit suiker, glucose, kaneelolie en -poeder draait om twee verschillende kneedhaken. ,,De buitenkant van de stok is harder, dat deeg wordt meer uitgerekt”, legt Spijkervet uit. Productieleider Marcel Deleij pakt het buitendeeg uit de machine en legt het onder een soort wals. Op de grote plak die eruit komt legt hij het binnendeeg. Samen met een collega vouwt hij het tot een pakket van veertig kilo.

"Als iemand een kaneelstok koopt, eet hij hem gelijk op. Als die te hard of te zacht is, hoort de verkoper dit direct"

Jan Harm Spijkervet

Produceren zonder afval

Vervolgens tillen de mannen het op en leggen het in een machine die het pakket modelleert en dunner maakt, tot het er als een dunne streng uitrolt. Een medewerker aan de band ziet erop toe dat de strengen goed op de stokken vormende rolband terechtkomen. Vervolgens snijdt een machine de stokken op maat en krijgen ze een kaneellaag. Dan gaan ze een aantal weken naar de klimaatkamer om te rijpen. ,,Dit proces is essentieel, net als bij goede kaas”, zegt Spijkervet.

Uit de 40 kilo deeg komen zo’n 650 tot 700 kaneelstokken. De uitval tijdens de productie wordt hergebruikt. ,,Ik vind het belangrijk om zonder afval te produceren”, zegt Spijkervet. ,,We maken producten van natuurlijke ingrediënten.”

Jan Harm Spijkervet van Holland Foodz. Foto: Pix4Profs/Joyce van Belkom

Kwaliteit is belangrijk voor Holland Foodz. De snoepkraam op de kermis is voor Spijkervet een speciaalzaak. ,,Als iemand een kaneelstok koopt, eet hij hem gelijk op. Als die te hard of te zacht is, hoort de verkoper dit direct.”

Geschiedenis van de suikerbakkers

Ook het predicaat Hofleverancier straalt kwaliteit uit. Een koninklijk keurmerk dat Holland Foodz ontving op 22 juni 2020, toen het 125 jaar bestond. Spijkervet pluisde de geschiedenis van zijn bedrijf uit om aan de voorwaarden te voldoen.

Zo leerde hij dat Oosterhout rond 1850 was omgeven door suikerbietvelden en suikerbietfabrieken, waarvan de eerste in 1858 in Zevenbergen stond. In 1919 verdwenen de losse fabrieken door de komst van de Centrale Suikermaatschappij (CSM) in Breda. De suiker zorgde voor meerdere suikerbakkers in Oosterhout, onder wie Piet Aarden, de grondlegger van de Oosterhoutse kaneelstok en de suikerwerkenfabriek uit 1894.

Lees ook: Wesley en Robert beginnen webshop in authentiek snoep: ‘Wie lust dat nou niet?’

Holland Foodz is sinds 2011 de vierde eigenaar van de fabriek en de oude recepten van Aarden. Met de overname in 2012 van DéTé Suikerwerken werd het bedrijf marktleider in kermissnoep en de grootste producent van oud-Hollands snoep in de Benelux.

‘Suikerminderen geen bedreiging’

De productie van kermissnoep verbleekte door de coronacrisis met negentig procent. Het noodzaakte Holland Foodz afscheid te nemen van tien van haar veertig werknemers.

Toch gelooft Spijkervet heilig in zijn concept. Ook de toenemende vraag naar producten met minder suiker ziet hij niet als een bedreiging. ,,Snoep is een product om te verrassen, verleiden en genieten. Ik geloof in voldoende beweging en een gevarieerd voedingspatroon dat zorgt voor balans in het dagelijks leven.”

"Snoep is een product om te verrassen, verleiden en genieten"

Jan Harm Spijkervet, Holland Foodz

Genieten staat centraal in de visie van Holland Foodz. Met Zoet van Toen vermarkt het de snoepproducten en met de Smaak van Toen de eigen zuivelproducten. De combinatie van snoep en zuivel verklaart zich door de achtergrond van Spijkervet. Hij was eerder General Manager International Marketing & Sales bij RedBand Venco en directielid bij Campina Nederland. In 2006 begon hij met Holland Foodz.

Op het kantoor in Oosterhout ontwikkelt het bedrijf recepten voor zuivelproducten die in supermarkten onder merk- of private label in de schappen staan. De productie van de zuivel is ondergebracht bij derden. In 2017 breidde Holland Foodz zijn aanbod uit met biologische zuivel en kaas door de overname van Vechtenaer, de Nederlandse tak van het Deense zuivelbedrijf Thise. Sinds 2018 ontwikkelt en verkoopt Holland Foodz ook de chocolademelk van Tony’s Chocolonely.

Schrijf je in voor de dagelijkse nieuwsbrief voor ondernemers, in 2 minuten tijd ben je weer helemaal bij.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws