Nieuws Groei

HRBS groeit met kruidenabonnement de grens over

Het hippe kruidenabonnementenmerk HRBS is aardig bekend aan het worden bij restaurants, hotels en grote bedrijven. Ondernemer Tessa Duste wil graag naar het buitenland. Hoe pak je dat aan?

Bas Hakker 25 februari 2020

HRBS kruiden groei abonnement denemarken ijsland

Oprichters Philip van Traa, Nina Sickenga en Tessa Duste (v.l.n.r.). Foto: HRBS

De startup HRBS heeft de duurzame missie ervoor te zorgen dat het voedsel niet zo’n grote reis aflegt voordat het op je bord komt. Alles wat niet van zo ver komt, met vrachtwagens of boten, is beter voor het milieu én zonder conserveringsmiddelen ook nog eens lekkerder. Daarom ontwikkelden oprichters Philip van Traa, Nina Sickenga en Tessa Duste een ‘kruidenmeubel’. Bedrijven of chef-koks sluiten een contract af en ontvangen daarvoor een meubelstuk met één tot twaalf trays vol kruiden zoals basilicum, citroenmelisse, bieslook en koriander. Die worden iedere week, twee weken of maand vervangen voor volle bakken zodat je nooit misgrijpt. Inmiddels maken aardig wat chefs, hotels en bedrijven gebruik van deze dienst, die mede-oprichter Duste ook in IJsland en Denemarken gaat uitrollen.

Groene daken

HRBS is in 2017 op een organische manier ontstaan. Zusterbedrijf MOSS houdt zich al sinds 2014 bezig met het ‘vergroenen van gebouwen’, inclusief daken die een mooie plek zijn voor kruiden. Alleen is alles wat op die daken groeit seizoen- en weergebonden terwijl de gebruikers van die kruiden behoefte hebben aan continuïteit. Je ziet het aan de moestuintjes van de AH, er groeit van alles, maar niet in één tempo. ,,Daarom kwamen wij met dat modulaire concept”, legt Duste uit. ,,Het staat symbool voor ons werkwijze: als wij binnen onze missie kansen zien de stad te voorzien van lokaal voedsel, dan gaan we dat invullen. Om die reden zijn we de bakken naar binnen gaan halen.’’

Geen strakke groeistrategie

Zo organisch de start van het bedrijf was, zo is de groei dat ook. Via de opdrachten om daken te vergroenen, ontstond steeds meer vraag naar de kruiden. Zo wilde PWC de gewassen hebben en daarna volgden advocatenkantoren en een bank. ,,Die klanten kwamen binnen via het eigen netwerk van MOSS of via Albron, de cateraar die op veel verschillende locaties werkt.’’ Er was destijds nog niet echt een strakke groeistrategie. ,,We begonnen bij restaurants en het werd een focuspunt om juist bedrijven te overtuigen mee te doen.’’

"Met HRBS besparen ze 6000 verpakkingen per jaar, wat weer een flinke CO2-reductie oplevert"

Teassa Duste, mede-oprichter HRBS

Dat begint in de woorden van de oprichtster ‘vanuit het waarom’. ,,Elke doelgroep heeft een andere behoefte. Bij de chefs gaat het heel erg om de smaak. We laten hen als ambassadeurs daarover vertellen.’’ De tweede doelgroep zijn de hotels waar het veel meer gaat om de gastbeleving. ,,Daar moeten gasten vaak even wachten en dan kunnen ze zelf hun thee bij elkaar knippen.’’ De derde doelgroep bestaat uit de corporates en dan gaat het erom dat bedrijven hun werknemers een gezonde werkomgeving kunnen bieden. ,,Voor een groot bedrijf kunnen elementen zoals fruit en ook kruiden het verschil maken als je een aantrekkelijke en gezonde werkgever wilt zijn.'' Belangrijk is ook het duurzaamheidsaspect. ,,PWC zegt bijvoorbeeld dat ze de catering zonder verpakkingen willen hebben en met HRBS besparen ze 6000 verpakkingen per jaar, wat weer een flinke CO2-reductie oplevert.’’

Ambassadeurs

Chef-koks vertellen als ambassadeurs hun verhalen die HRBS op de site en op andere plekken plaatst. ,,We hebben bovendien een locatie geopend in Amsterdam waar we de kruiden ontwikkelen en daar nodigen we klanten uit om kruiden te proeven en te zien hoe ze worden gekweekt. We hebben net geïnvesteerd in een samenwerking met een partner waardoor we onze producten in Amsterdam kunnen kweken. Datzelfde zou je kunnen doen door zo’n productielocatie neer te zetten in Antwerpen, Reykjavik of Kopenhagen en zo van daaruit een land te bevoorraden. Dit jaar staat in het teken van de groei die nodig is om die investering terug te verdienen.’’

Lokale markt

HRBS verkocht al meubels met kruiden in België en heeft nu plannen in IJsland en Denemarken. ,,We zijn in IJsland begonnen met een project samen met MOSS om biodomes te bouwen en zo ontstond ook daar de vraag naar HRBS.’’ In Denemarken is de startup benaderd door een aantal ondernemers die graag willen samenwerken. ,,We keken al een beetje naar Denemarken omdat daar - net zoals in Nederland - heel erg wordt nagedacht over voedsel dat lokaal wordt geproduceerd. Het mooie is dat je met een partij werkt die de lokale markt kent, de distributie ter plaatse snapt en de taal spreekt. Het is een soort franchise-concept. We gaan dus niet als een kip zonder kop zo’n markt op. We doen dat in startup-stijl samen met anderen.’’