Nieuws Groei

Hoe Johan van Marle met zijn Uitgekookt.nl Nederland aan de gezonde snelle maaltijd krijgt

Johan van Marle begon zijn Uitgekookt.nl met senioren als doelgroep. Inmiddels heeft hij honderden medewerkers in dienst die iedereen, van jong tot oud en in elke uithoek van het land, voorziet van een gezonde kant-en-klaarmaaltijd.

Jonathan van Noord 20 juli 2022

Johan van marle uitgekookt de ondernemer live xl

Johan van Marle (rechts) tijdens De Ondernemer Live XL. Foto: Ruud Voets.

Het ondernemerschap is Johan van Marle er met de paplepel ingegoten. Zijn grootouders teelden groenten waarna zijn ouders vervolgens een groentewinkel begonnen. ,,Het ondernemerschap vond ik leuk,” legt Van Marle uit tijdens De Ondernemer Live XL radioshow, ,,maar ik wilde niet hetzelfde winkeltje bestieren als mijn ouders. Ik wilde groter.”

Lees ook: Nico Dijkshoorn vraagt zich hardop af: 'Zit er ook een uitknop op Bas Smit?'

Klanten tussen de 20 en 80 jaar

En zo startte hij ongeveer acht jaar geleden met Uitgekookt.nl, een bedrijf dat maaltijden bereidt en bezorgt voor particulieren in heel Nederland. ,,Helemaal in het begin begonnen we in de seniorendoelgroep. Nog steeds hebben we veel ouderen als klant, maar op dit moment bedienen we alle soorten een- en tweepersoonshuishoudens tussen de 20 en de 80 jaar.”

Op het menu staan gerechten uit alle windstreken: van Indiase tikka masala en Indonesische rendang, tot grootmoeders boerenkoolstamppot. ,,De bekende tv-chef Rudolph van Veen is gemiddeld een dag of twee per week bij ons op locatie om samen met chefs nieuwe gerechten te bedenken en te koken”, vertelt Van Marle.

“Tv-chef Rudolph van Veen is twee dagen per week bij ons op locatie om samen met chefs nieuwe gerechten te bedenken en te koken”

Johan van Marle, Uitgekookt.nl

Driehonderd medewerkers en achthonderd bezorgers

Dat zijn maaltijden als zoete broodjes over de toonbank gaan, blijkt wel uit de spectaculaire groei die het bedrijf heeft doorgemaakt. ,,Inmiddels hebben we driehonderd bevlogen medewerkers en achthonderd enthousiaste bezorgers. En een honderdtal depots in heel het land.” Dat Uitgekookt.nl zélf ook ging bezorgen, gebeurde gaandeweg.

Van Marle legt uit: ,,Uiteindelijk kwamen we op een punt dat we landelijk wilden opschalen, maar dat we tegen de grenzen op liepen van onze lokale logistieke partijen. We kregen steeds vaker de deksel op de neus en scoorden niet de bezorgpercentages die we wilden hebben om de klant tevreden te houden. Een jaar of vier geleden kwam de ommekeer en dacht ik: bekijk het allemaal maar, we gaan het zelf doen. Toen zijn we zelf een logistiek platform gaan bouwen en hebben we een hele club met bezorgers bij elkaar geworven, met wie we nu met achthonderd bezorgers in elk hoekje en gaatje van Nederland komen."

Lees ook: Zeven jonge bedrijven, zeven supersnelle pitches: de ZomerZoemer

Deze switch is maar één van de succesfactoren van Uitgekookt, denkt Van Marle. Volgens hem is zijn onderscheidende product het belangrijkste waarmee hij gestart is. Daarna volgen nuchter ondernemerschap en zijn pionierende beginfase waarin hij zorgde voor snelle groei.

‘Meer bestellen dan zelf koken in 2030’

Toch kan Van Marle er niet omheen dat de consument tegenwoordig simpelweg veel meer om gemak vraagt dan voorheen. ,,We zien een enorme trend ontstaan. Dat komt enerzijds door de sterke groei van de een- en tweepersoonshuishoudens en de sterke vergrijzing en anderzijds door de toenemende behoefte aan gemak van de millennials en generatie Z.”

Volgens Van Marle heeft deze trend impact op het eetgedrag van mensen. ,,Als je kijkt naar de cijfers, dan zie je dat we van nu tot 2030, 64 procent meer gebruik gaan maken van gemak.” De Bredase ondernemer becijfert dat de consument in 2030 meer gebruik maakt van bestel- en kant-enklaarmaaltijden dan dat er zelf gekookt wordt. ,,Daarin moeten we niet onderschatten dat het meeste gemak nu nog niet gezond is. Meer dan de helft van de Nederlanders heeft overgewicht, maar als de bestelmarkt zo gaat groeien, dan krijgen we problemen met hart- en vaatziekten. Daarom laten wij, samen met andere fabrikanten, zien dat gemak en gezondheid wél bij elkaar passen.”

“Kies iets uit, ga daarvoor, maar doe geen honderd dingen tegelijk. Daar geloof ik echt in”

Johan van Marle, Uitgekookt.nl, over ondernemen.

Samenwerking met De Vegetarische Slager

In de studio had presentator Remy Gieling na een kijkje te hebben genomen op de website van Uitgekookt.nl nog suggestie voor Van Marle. Staan er niet erg veel gerechten op met vlees?

,,Als wij vijf jaar geleden volledig vegan waren geworden, dan waren wij een startup gebleven”, legt Van Marle uit. ,,Dus je moet meebewegen met de consument. Zo doen wij dat met een speklapje dat eerst 80 gram was en nu 60 gram. Daarnaast hebben we een supermooie samenwerking met De Vegetarische Slager om de consument steeds meer keuze te geven en de consument bijvoorbeeld te verleiden om een vegetarische schnitzel te laten pakken, in plaats van die met kip. Maar daar moet je gefaseerd doorheen en je moet de consument daarin meenemen.”

Lees ook: Ineens fors meer maaltijdbestellingen: de aanpak van Uitgekookt

Heeft Van Marle tot slot nog een tip voor andere (beginnende) ondernemers? ,,Een jaar of vijf geleden, toen het echt serieus werd, heb ik besloten om juist focus aan te brengen. Kies iets uit, ga daarvoor, maar doe geen honderd dingen tegelijk. Daar geloof ik echt in.”

Kijk het hele gesprek met Johan van Marle terug via onderstaande video.

&t=14758s

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers. Actie: ontvang nu €100,- gratis advertentietegoed voor DPG Direct.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws