Nieuws Groei
Chocola van Johnny Doodle verovert het snoepschap, ook in de Verenigde Staten
Chocolademerk Johnny Doodle is bekend over de hele wereld. Het van oorsprong Rotterdamse bedrijf maakt jaarlijks zo’n 10 miljoen (!) repen met de meest unieke smaakcombinaties en de beste ingrediënten. En de groei zet door.

Joshua Schaap, de Willy Wonka van chocolademerk Johnny Doodle, in actie. Wereldwijd likken liefhebbers hun vingers erbij af, maar de repen worden gemaakt in de Hoeksche Waard. Foto: AD/Jordi Sloots.
Van binnen oogt het hoofdkwartier van Johnny Doodle in Heinenoord een stuk klinischer dan de chocoladefabriek van Willy Wonka uit Roald Dahls bekende kinderboek Sjakie en de chocoladefabriek. Nergens zie je ‘velden van zacht, muntig suikergras’ of ‘rivieren van chocolade’. En dat het bedrijf nota bene tegenover de Action en Kruidvat zit, voedt de verbeelding nu ook niet bepaald, schrijft het AD. Maar vergis je niet, achter de schermen is ook hier een briljante chocolademaker aan het werk. Zijn naam: Joshua ‘Jos’ Schaap.
Jan Doedel werd Johnny Doodle
Samen met Johan van Schaften, een creatieve ondernemer met een passie voor eten, stond Schaap in 2015 aan de basis van dit op en top Rotterdamse chocolademerk. De naam: een ‘verengelsing’ van de term Jan Doedel. Van Schaften, die dat jaar net de IJsselmondse chocoladefabriek van Weber had overgekocht, had grootse ambities: ‘de kwaliteit en belevenis van de chocolatier betaalbaar en toegankelijk maken voor iedereen’.
Zelf wist hij echter weinig van chocolade maken. Een geluk dus dat hij bij toeval in gesprek raakte met Schaap, die net was afgestudeerd in voedingsmiddelentechnologie en als kok in de beste restaurants had gewerkt. Hij werd uiteindelijk Van Schaftens eigen ‘Willy Wonka’.
'Ik wilde indruk maken en begon meteen te experimenteren. Denk aan hoogwaardige Belgische chocolade bestrooid met stukjes gerookte bacon en Jack Daniel’s erin'
Schaap kan zich de eerste ‘proefrepen’ die hij voor zijn nieuwe baas maakte, nog goed herinneren. ,,Ik wilde indruk maken en begon meteen te experimenteren. Denk aan hoogwaardige Belgische chocolade bestrooid met stukjes gerookte bacon en Jack Daniel’s erin. Maar ook andere verrassende toppings kwamen voorbij: van cranberry’s en dubbel gebrande pecannoten tot olijven en biologische ahornsiroop.”
1200 verschillende recepten
In totaal bedacht Schaap de afgelopen zes jaar - sinds 2018 in de nieuwe fabriek in Heinenoord - zo’n 1200 verschillende recepten, waarvan slechts een kleine tweehonderd daadwerkelijk in de schappen belandden. De meeste als private label voor grote supermarktketens. Oftewel: in opdracht gemaakte letters, repen en tabletten. Maar voor Johnny, hun eigen merk, bewaart hij steevast zijn wildste ideeën.
'De experimenten van Jos, nog altijd uitgevoerd in een klein keukentje, zijn voor het bedrijf de grootste kostenpost'
Daarbij vliegt hij niet zelden flink uit de bocht. ,,Toen ik tijdens een vakantie in Italië ooit amaretti-koekjes proefde - gemaakt van amandelbloesemolie - wilde ik dolgraag de geur van bloeiende amandelbomen vangen in een van onze lekkernijen. Hoewel dát niet helemaal lukte, mondde een en ander wel uit in een nieuwe Johnny-reep. Uiteindelijk bleken de productiekosten veel te hoog.”
Desondanks blijft Schaap het proberen. Marketingmanager Melanie Henzing: ,,Erop gebrand geen concessies aan de smaak te doen, speurt hij heel de wereld af, op zoek naar de beste toppings. Zijn experimenten, nog altijd uitgevoerd in een klein keukentje, zijn voor het bedrijf de grootste kostenpost. En soms zijn z’n gedachtekronkels simpelweg niet haalbaar of rendabel genoeg.”
Johnny Doodle ligt in 8500 winkels in de Verenigde Staten
Zo werd zijn idee om een soort chocolade bakstenen te maken, die mensen thuis met een hamer en beitel te lijf moesten gaan, door de directie afgeschoten. Maar vaak genoeg schiet hij vol in de roos, aldus Henzing. ,,Neem bijvoorbeeld onze Milk Fudge & Brownie, waarin zoetigheid en zachte texturen elkaar afwisselen en smaken elkaar uitstekend complementeren. Die is zó verslavend, daar wil je van blijven eten.”
Dat blijkt, want sinds 2015 heeft Johnny Doodle het snoepschap in rap tempo veroverd. Zelfs Amerika krijgt maar geen genoeg van de repen. Daar liggen ze inmiddels al in 8500 winkels. Niet gek voor zo’n relatief jong bedrijf.